Motivation
Vores studieverden er motiveret
indefra af et princip om PPL,
og udefra af krav om målbarhed og succes.
I cyberspace (vores brug af digitalisering) er vi motiveret
indefra af et håb om relevans af vores digitale evner og fascinationer,
og udefra af vidensøkonomiens markedskræfters værdisættelse
af flest mulige facetter af vores deltagelse i videnssamfundet.
I meatspace (vores dagligdag) er vi motiveret
indefra af en nysgerrighed om videnskabelighed,
og udefra af SU, husleje, og COOPs madpriser.
[FIXME: flytte "tentakulært modellerede" pointer ovenfor til konklusion]
Problemfelt
I vores studieverden opfordres vi vi
til at arbejde kollektivt og udfra egne interesser,
og vi præsenteres parallelt for definerende tekster
som vi gennem forelæsninger føres igennem forståelsen af.
I cyberspace FIXME ...
I meatspace FIXME ...
[FIXME: flytte "tentakulært modellerede" pointer ovenfor til konklusion]
Problem
Vi savner anerkendelse
af vores strategiske sigte om at anvende semantisk modellering
til at understøtte vores egen akademiske læring på Humtek-studiet,
idet digitalisering indenfor læringskontekst typisk rubriceres
som instrumentelt for færdighedstrænende indlæring,
for individualiserende, tvedelt læring,
og/eller modvirkende inklusion og undervisningsdifferentiering.
Indsnævring
Vores afsæt er i mindre grad vores egen fascination af tekniske dimser,
og mere det principielle
i digitaliserings også konstruktive muligheder for læring.
Metode
Til forståelse af læringsprocesser og digitaliserings indvirkning i disse,
anvender vi primært teorien om tentakulær læring [@Schraube2024].
Da konstruktiv brug af digitalisering er underbelyst i teorien,
inddrager vi desuden to didaktiske modeller,
dels SAMR om typer af teknologiinddragelse
[@Hamilton2016],
og dels Digipro om inkluderende brug af digitalisering i læringsforløb
[@Graf2021kap1].
Teori
Læring
Teorien om tentakulær læring [@Schraube2024] beskriver,
hvordan kvaliteter ved det lærte
påvirkes både af hvordan læringsprocessen er igangsat (motivation),
og hvordan den udføres (læringsbevægelser).
Konstruktiv digitalisering i læring
Digitalisering kan anvendes må mange forskellige måder,
og kan have både positiv og negativ effekt på læring [@Conole2013, kap. 4].
En række eksempler på digitalisering præsenteres i @Schraube2024,
som kan give det indtryk[^tendens],
at digitalisering generelt enten er direkte skadeligt for læring
eller kun kan understøtte operationelle læringsbevægelser,
ikke indholdsrelaterede.
[^tendens]:
Forfatterne fik et tydeligt indtryk af skepsis overfor digitalisering,
mens Schraube selv mener
at [FIXME: henvisning til Schraubes opblødning i interview].
Den oplevede tendens kun er relevant
til subjektivt at forklare forfatternes skærpede interesse,
og en nærmere metodisk undersøgelse er derfor vudereret irrelevant.
@Conole2013 argumenterer,
at et bredt felt af digitaliseringer
men relativt unuanceret
mht. didaktisk sigte for den enkelte digitalisering
og hvorvidt anvendelsen skete hensigtsmæssigt,
eller de negative empiriske observationer
i mindre grad afspejler teknologiens begrænsninger
og i højere grad indikerer en forkert anvendelse.
SAMR-modellen [@Hamilton2016] kan hjælpe til
analytisk at skelne mellem forskellig typer af digitalisering.
Stilladsering er en pædagogisk metode
til at løbe en læringsproces igang,
ved i begynelsen at "opstille et stillads" omkring den lærende,
som kan pilles ned igen,
efterhånden som den lærende etablerer de fornødne evner
til at arbejde selvstændigt.
Udover som analytisk redskab,
kan SAMR desuden anvendes til stilladsering af facilitatorer,
om konstruktiv inddragelse af digitalisering
[@Arantes2022].
Den didaktiske strukturmodel Digipro [@Graf2021kap1].
som perspektivering om anvendelse ved design af undervisning,
Åbne digitaliseringer til understøttelse af akademisk læsning
@Wylie2018 konkluderer,
at aktive former for digital læsning ikke svækker læring
som det er tilfældet for passiv brug, sammenlignet med analog læsning.
@Julia2023 undersøger funktionel anvendelighed
af ontologisk styrket videnssøgning
med wiki-baserede teknologier,
som argumenteres som væsentlige for Open Science.
Hypothes.is
Funktionelt er hypothes.is [FIXME] ...
Hypothes.is er et annotationsredskab,
i stil med en overstregningningstusch eller post-it notes.
Sammenlignet med analoge alternativer,
er det [FIXME] i SAMR.
Oplevelsesmæssigt kan hypothes.is etablere en tryg atmosfære,
idet [FIXME] ...,
men det afhænger af anvendelsen,
da der eksempelvis i stedet kan opstå en stressende atmosfære
hvis den kollaborative del anvendes i væsentlig grad,
overfor en heterogen og/eller konkurence-orienteret social gruppe.
Internt fungerer hypothes.is ved [FIXME] ...
Hypothes.is samspiller med andre systemer gennem [FIXME] ...
At de indre mekanismer er opbygget transparent
og med udbredt tilgængelige komponenter
[FIXME: reference til akademisk tekst om det grundliggende koncept "Fri software"],
og at deres interaktion med omkringliggende systemer
sker gennem fikserede og offentliggjorte brugerflader,
er væsentlige [FIXME]...
Scholia
Model for læring
Evaluering
Ekspertinterview med forfatter til teorien om tentakulær læring,
om genkendelighed af teorien i hhv. abstrakt model og visualiseringer,
og en diskussion mere bredt om,
hvorvidt multimodalisering som affinitive bevægelser
vurderes meningsfulde of relevante
for akademisk læsning anskuet som en verdeningspraksis.