aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_problemformulering.qmd
blob: 4e72fdf53fce4665fe090675d2aae4df8fda38f1 (plain)

Problemformuleringen

Hvordan kunne grafmodellering understøtte kollaborativ akademisk læring? Hvordan anvendes sproget RDF til at beskrive og formidle viden?

Arbejdsspørgsmål

Hvordan fungerer grafsproget RDF, særligt i forhold til at abstrahere akademiske begreber som ontologier?

Skal enhver ontologi være logisk konsekvent?

Hvordan kunne en grafontologi omfattende akademiske begreber designes, så de understøtter kollaborativ akademisk læring, og/eller hvordan kan eksisterende ontologier genbruges?

Hvordan kunne en grafontologi omfattende akademiske begreber konkretiseres, eksempelvis ved statisk visualisering eller interaktiv digital/fysisk modellering, så materialiseringen understøtter kollaborativ akademisk læring?

Kan integreringen af 5-stjernet data med RDF (Resource Description Framework) forbedre forelæsninger


Problemformulering

Vi har i dette projekt valgt at undersøge følgende problemstilling:

Hvordan kunne redskaberne Scholia og Hypothes.is hensigtsmæssigt anvendes til at understøtte problemorienteret projektlæring?

Problemstillingen har vi valgt at bryde op i følgende underspørgsmål:

Hvilke muligheder og begrænsninger kan der være for problemorienteret projektlæring i anvendelsen af digitale vidensnavigationsredskaber som integreret del af læringsprocessen?

Hvordan fungerer redskaberne Scholia og Hypothes.is i forhold til grafbaseret håndtering af videnskabelige begreber?

Hvordan kan studerende og forelæsere konkret vejledes i brug af Scholia og Hypothes.is, for en hensigtsmæssig understøttelse af problemorienteret projektlæring?