aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_outline.qmd
blob: 56aba78db1b8a0bdb996a37c28385ca06ab77979 (plain)

Introduktion

Vi bruger digitaliseringer når vi læser akademiske tekster, men vi ved ikke om det reelt hjælper vores læring: Digitalisering er typisk effektiviserende og rationaliserende, som synes at konflikte med pointer i nyere læringsforskning, om at læring svækkes af en for operationel, rationel tilgang.

Vores læseteknik, som vi kalder 5-stjernet læsning, er drevet af et ideale om at anvende og producere 5-stjernet data som del integreret del af videnskabeligt arbejde.

Problemformulering:

  • Kan 5-stjernet læsning styrke indholdsrelaterede aspekter af dybere læring?

Underspørgsmål:

  • Hvilke betingelser er gældende for at kunne opnå dybere læring?
  • Hvilken funktionalitet karakteriserer 5-stjernet læsning?
  • Hvordan påvirker 5-stjernet læsning læringsprocessen?

Metode

Vi undersøger teknikken 5-stjernet læsning anvendt på en konkret tekst, og evaluerer herefter, om vi har lært noget om det materiale vi læste om.

Teksten vi undersøger læsningen af er en dugfrisk teori om læring. Læseteknikken omfatter kollaborativ annotering af tekstnære passager, kobling af annotationerne til en global kollektivt udviklet begrebsdatabase, skitsering af en ontologi over de identificerede begrebers sammenhænge og automatisk visualisering af den konstruerede ontologi.

Evalueringen består i at sammenholde visualisering af ontologi med teorien, gennem kvalitative ekspertinterviews med forfatteren til teorien om vores forståelse af teorien og forfatterens forståelse af vores model.

Teori

Vores undersøgelse af 5-stjernet læsning tager udgangspunkt i teorien om tentakulær læring, og inddrager elementer fra teorien Læringstrekanten. Vi inddrager desuden to didaktiske modeller, SAMR og DigiPro.

Modellering på basis af digitaliseringer fra 5-stjerned læsning udvikler vi parallelt med den digitaliserende læsning, i en iterativ designproces som beskrevet blandt andet i @Stanford2013, med den akademiske udvidelse af @Pontis2015 og inddragelse af metoder fra Stanfords nyere reviderede model, Frigørende Design (Liberating Design) [@Stanford2021].

Tentakulær læring

Teorien kan siges at knytte sig til økologiske kognitionsteorier, bl.a. direkte refereret Vygotskijs teori om kilde til udvikling [@Schraube2024, @Larsen2024].

Hvor Læringstrekanten ifølge @Illeris2018 placerer indhold og materiale på samme dimension, skelner tentakulær læring mellem separate indholds- og materialdimensioner [@Schraube2024].

FIXME: brug i rapport, men drop fra disposition

5-stjernet data

5-stjernet data er et koncept, som knytter flere teknologier og ideologier sammen. Dels det sæt af teknologier som udgør World Wide Web, dels den bagvedliggende ideologi om åben, kollaborativ vidensdeling, og dels den videreudviklede vision om en langt mere nuanceret kollaborativ vidensdeling som bl.a. går under betegnelsen Det semantiske web.

FIXME: Undgå/nedtone begrebet semweb!

Analyse

Vores nuværende konkrete praksis for 5-stjernet læsning involverer teknologierne Scholia, Hypothes.is og Markdown.

Scholia, Hypothes.is og Markdown undersøges som teknologiske artefakter.

Ved vores analyse af teknologierne anvender vi som eksempel et uddrag af vores egen brug af teknologierne til kollaborativ læsning af @Schraube2024.

Hypothes.is

Scholia

Markdown

Semantiske noter i Markdown

Samlet system

Opsummeringer:

Vores ideale om at arbejde med 5-stjernet data præger vores fokus og har sammenfald med læringsteoriens indholdsdimension -- både ekspansive aktionsgrunde og affinitive bevægelser. Vores proces knytter sig ikke til de digitaliseringsbegrænsninger, som omtales i @Schraube2024.

Delkonklusion: Vores proces kan rimeligvis siges at have potentiale for dybere læring, altså tentakulær læring med brug af begreb indenfor læringsteorien.

Konstruktion af ontologi

Som evaluering af, om de digitaliserede data affødt af 5-stjernet læsning giver mening, har vi prøvet at sammensætte de komponenter, vi identificerede og klassificerede som del af digitaliseringerne, som en ontologi om læring.

Evalueringen kan ikke validere om vi har læst teksten som det var hensigten, og derfor om vi har lært noget. Eller mere præcist om det der ressonerer for os er det samme som ressonerer hos tekstens forfatter. Men hvis stumperne har en form for sammenhængskraft, er der mulighed for at hvad vi synes giver "mening" også er "meningen" i den akademiske verden vi er i dialog med.

Evaluering af læring gennem visualisering af ontologi

Evaluering af 5-stjernede data

Ontologien er 3-stjernet viden [@Janowicz2014].

Delkonklusion: Vores designprodukt kan rimeligvis siges at have potentiale for stilladsering af dybere læring, og dermed at indgå i en tentakulær verdeningspraksis for læring.

Konklusion

Perspektivering