Metode
Vi undersøger teknikken 5-stjernet læsning
ved at læse en større tekst som er udgivet for nyligt,
og evaluerer herefter,
om vi har lært noget om det vi læste om.
Teksten, vi undersøger læsningen af, er bogen
"Digitalization and Learning as a Worlding Practice: Why Dialogue Matters"
af Ernst Schraube,
som introducerer den nye læringsteori "Læring som en verdeningspraksis".
I vores vurdering af, om vi har lært noget,
anvender vi teorien "Læring som en verdeningspraksis" [@Schraube2024],
bl.a. et nyt begreb centralt for beskrivelse af dybere læring,
tentakulær læring.
Vi læser altså Schraubes udlægning af en ny læringsteori med to formål:
Dels at forstå hvad læring er ifølge denne teori,
og dels at skabe empiri i form af digitaliseringer,
til brug i den efterfølgende evaluering af vores læseteknik.
Teknologiforståelse
Læseteknikken 5-stjernet læsning omfatter:
- Kollaborativ annotering af tekstnære passager
vha. computersystemet Hypothes.is.
- Kobling af annotationerne til vidensdatabasen Wikidata
vha. computersystemet Scholia.
- Konstruktion af en ontologi over sammenhænge mellem læringsbegreber
vha. en samling af POSIX-software,
væsentligst Rust-programmet sdml.
- Automatisk visualisering af den konstruerede ontologi
vha. en samling af POSIX-software,
væsentligst Python-biblioteket rdflib.
Blandt disse digitaliseringsrelaterede redskaber
vil vi analysere Hypothes.is som teknologisk system,
og digitaliseringerne det skaber som teknologiske artefakter,
ifølge den filosofiske teori om teknologi i @deVries2016.
Vi vil desuden undersøge deres indvirkning i læring
vha. teorien om tentakulær læring [@Schraube2024].
Evaluering gennem design og konstruktion
Evalueringen består i at sammenholde visualisering af ontologi med teorien.
Mere specifikt gennem kvalitative ekspertinterviews med teoriens forfatter
om vores forståelse af teorien og forfatterens forståelse af vores model.
Til design af ontologien inddrager vi viden
fra det videnskabelige krydsfelt Subjektivitet, Teknologi & Samfund,
gennem anvendelsen af vores nyerhvervede forståelse
af en socialpsykologisk læringsteori.
Vi inddrager desuden viden om Design & Konstruktion
i udvikling og konstruktion af ontologien og dens visuelle repræsentation,
hvor en prototype anvendes ved evalueringen af vores undersøgelse.
Kvalitative interviews
Samtalerne håndteres vha. en lydoptagelse.
Lyden optages digitalt,
to gange for øget robusthed,
med hhv. en telefon og en computer.
Optagelserne er transskriberet først automatisk
ved online-tjenesten https://www.transskriber.dk/,
og derefter manuelt efterbehandlet.
Sekvenserne transskriberes til retskrivningsnær form efter DANSK STANDARD 1,
da vores kvalitative undersøgelse ikke omfatter nuancer i artikulation
som det dækkes af formater med større detaljerigdom,
eksempelvis DANSK STANDARD 2 jf. @SNAK1992.
Ekstralingvistiske størrelser som latter er noteret indenfor lodrette parenteser.
Korte pauser eller afbrydelser er angivet med interpunkt.