aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_method.qmd
blob: c70afdea900220c6686fd818c2c3d06699d5ba6d (plain)

Metode

Vi undersøger teknikken 5-stjernet læsning ved at læse en større tekst som er udgivet for nyligt, og evaluerer herefter, om vi har lært noget om det vi læste om.

Teksten, vi undersøger læsningen af, er bogen "Digitalization and Learning as a Worlding Practice: Why Dialogue Matters" af Ernst Schraube, som introducerer den nye læringsteori "Læring som en verdeningspraksis".

I vores vurdering af, om vi har lært noget, anvender vi teorien "Læring som en verdeningspraksis" [@Schraube2024], bl.a. et nyt begreb centralt for beskrivelse af dybere læring, tentakulær læring.

Vi læser altså Schraubes udlægning af en ny læringsteori med to formål: Dels at forstå hvad læring er ifølge denne teori, og dels at skabe empiri i form af digitaliseringer, til brug i den efterfølgende evaluering af vores læseteknik.

Teknologiforståelse

Læseteknikken 5-stjernet læsning omfatter:

  1. Kollaborativ annotering af tekstnære passager vha. computersystemet Hypothes.is.
  2. Kobling af annotationerne til vidensdatabasen Wikidata vha. computersystemet Scholia.
  3. Konstruktion af en ontologi over sammenhænge mellem læringsbegreber vha. en samling af POSIX-software, væsentligst Rust-programmet sdml.
  4. Automatisk visualisering af den konstruerede ontologi vha. en samling af POSIX-software, væsentligst Python-biblioteket rdflib.

Blandt disse digitaliseringsrelaterede redskaber vil vi analysere Hypothes.is som teknologisk system, og digitaliseringerne det skaber som teknologiske artefakter, ifølge den filosofiske teori om teknologi i @deVries2016. Vi vil desuden undersøge deres indvirkning i læring vha. teorien om tentakulær læring [@Schraube2024].

Evaluering gennem design og konstruktion

Evalueringen består i at sammenholde visualisering af ontologi med teorien. Mere specifikt gennem kvalitative ekspertinterviews med teoriens forfatter om vores forståelse af teorien og forfatterens forståelse af vores model.

Til design af ontologien inddrager vi viden fra det videnskabelige krydsfelt Subjektivitet, Teknologi & Samfund, gennem anvendelsen af vores nyerhvervede forståelse af en socialpsykologisk læringsteori.

Vi inddrager desuden viden om Design & Konstruktion i udvikling og konstruktion af ontologien og dens visuelle repræsentation, hvor en prototype anvendes ved evalueringen af vores undersøgelse.

Kvalitative interviews

Samtalerne håndteres vha. en lydoptagelse. Lyden optages digitalt, to gange for øget robusthed, med hhv. en telefon og en computer.

Optagelserne er transskriberet først automatisk ved online-tjenesten https://www.transskriber.dk/, og derefter manuelt efterbehandlet.

Sekvenserne transskriberes til retskrivningsnær form efter DANSK STANDARD 1, da vores kvalitative undersøgelse ikke omfatter nuancer i artikulation som det dækkes af formater med større detaljerigdom, eksempelvis DANSK STANDARD 2 jf. @SNAK1992. Ekstralingvistiske størrelser som latter er noteret indenfor lodrette parenteser. Korte pauser eller afbrydelser er angivet med interpunkt.