aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_kilder.qmd
blob: 95bc9d3d6a3ee9c77f6fdf261d5f3b1d03e102f4 (plain)

Kildeovervejelser

@Allemang_2020, @Pontis_2015, @Pressman_2018_book, @Sahli_2022, @Springer_2017_ESWC_remote, @Nielsen_2017, @Springer_2021_ISWC, @Fathalla_2023, @Couch_2015, @Heath_2011, @DuCharme_2011 og @Janowicz_2014.

https://www.authorea.com/users/6341/articles/107281 om definition af begrebet "vidensgraf". Evt. ogå kilde til et stærkt citat: "[V]idensgrafer [...] har et stort potentiale for gennemgribende forandring indenfor datavidenskab og domænevidenskaber".


Mulige kilder

@Pontis_2015 diskuterer eksisterende designmodeller og foreslået en udvidelse af en udbredt model. Denne tekst blev anvendt ved 1. semester på Humtek, og kunne bruges som afsæt i undersøgelser om, hvorvidt dens indeholdte viden kunne formidles bedre indenfor problemorienteret projektlæring, ved brug af af semantiske værktøjer til navigation og annotation af begreber indenfor materialets vidensfelt.

@Andersen_2015 og @Heilesen_2016 undersøger PPL understøttet af digitale redskaber.

Omkring PPL specifikt relateret til digitale redskaber mere løst, undersøger @Bjørn_2006 problemorienteret projektlæring ved fjernundervisning.

Om semantiske digitale redskaber specifikt relateret til videnskabelig læring mere løst, undersøger @Kanza_2019 semantiske redskaber til videnskabelig annotation, og @Goy_2017 undersøger forbedring af brugeroplevelse ved kollaborativ annotation vha. semantisk klassificering af og ræsonnement om mærkatnavne.

@Frederiksen_2016 vejleder bibliotekarer i brug af Hypothes.is.

@Jørgensen_2018 introducerer TRIN-modellen til undersøgelser af teknologiske systemer og artefakter.

@Pressman_2018 vedr. at vores fokus nok vil være produkt mere end state-of-the-art.

@Yokochi_2023 om kvaliteter ved Oxigraph som SPARQL endpoint.

@Nielsen_2017 og @Diefenbach_2021 om kvaliteter ved Wikidata.

@Bento_2022 om kvaliteter ved RDF-baserede ræsonnementsmaskiner (reasoning engines), relevante ved et fremtidsscenarie hvor Scholia og Hypothes.is ikke blot knyttes sammen, men også påføres logisk ekstrapolering af "missing dots" i sammenlagte grafer.

@Liu_2022 om prior art vedr. semantisk bibliotekshåndteringssystem.

@Couch_2015 om prior art vedr. effektivisering af læring gennem strukturering af læreingsmaterialet.

@Venable_2016 introducerer FEDS-metoden til organisering af evalueringer henover et projektforløb.

@Janowicz_2014 om begrebet 5-stjernede data.