aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_kilder.qmd
blob: 9337de1a2fb50e644a460aa6d41a4c1af5a36419 (plain)

FIXME Kildeovervejelser

Mulige kilder

@Pontis2015 diskuterer eksisterende designmodeller og foreslået en udvidelse af en udbredt model. Denne tekst blev anvendt ved 1. semester på Humtek, og kunne bruges som afsæt i undersøgelser om, hvorvidt dens indeholdte viden kunne formidles bedre indenfor problemorienteret projektlæring, ved brug af af semantiske værktøjer til navigation og annotation af begreber indenfor materialets vidensfelt.

@Andersen2015 og @Heilesen2016 undersøger PPL understøttet af digitale redskaber.

Omkring PPL specifikt relateret til digitale redskaber mere løst, undersøger @Bjorn2006 problemorienteret projektlæring ved fjernundervisning.

Om semantiske digitale redskaber specifikt relateret til videnskabelig læring mere løst, undersøger @Kanza2019 semantiske redskaber til videnskabelig annotation, og @Goy2017 undersøger forbedring af brugeroplevelse ved kollaborativ annotation vha. semantisk klassificering af og ræsonnement om mærkatnavne.

Om ontologisk OWL-modellering meget specifikt relateret til videnskabelig læring mere løst, undersøger @Ngwenya2018 design af et LMS drevet af OWL-model for e-læring.

@Frederiksen2016 vejleder bibliotekarer i brug af Hypothes.is.

@Jorgensen2018 introducerer TRIN-modellen til undersøgelser af teknologiske systemer og artefakter.

@Pressman2018 vedr. at vores fokus nok vil være produkt mere end state-of-the-art.

@Yokochi2023 om kvaliteter ved Oxigraph som SPARQL endpoint.

@Nielsen2017 og @Diefenbach2021 om kvaliteter ved Wikidata.

@Bento2022 om kvaliteter ved RDF-baserede ræsonnementsmaskiner (reasoning engines), relevante ved et fremtidsscenarie hvor Scholia og Hypothes.is ikke blot knyttes sammen, men også påføres logisk ekstrapolering af "missing dots" i sammenlagte grafer.

@Liu2022 om prior art vedr. semantisk bibliotekshåndteringssystem.

@Couch2015 om prior art vedr. effektivisering af læring gennem strukturering af læringsmaterialet.

@Venable2016 introducerer FEDS-metoden til organisering af evalueringer henover et projektforløb.

@Janowicz2014 om begrebet 5-stjernede data.

Læring gennem læsning

@Wylie2018 konkluderer, at aktive former for digital læsning ikke svækker læring som det er tilfældet for passiv brug, sammenlignet med analog læsning.

Transparens

@Julia2023 undersøger funktionel anvendelighed af ontologisk styrket videnssøgning med wiki-baserede teknologier, som argumenteres som væsentlige for Open Science.

Konstruktion af ontologisk model

Prior art er beskrevet af @Fathalla2023.

@PablosCeruelo2014 beskriver udfordringer ved at klassificere subjektive non-binære ting.

@Allemang2020book dokumenterer alle aspekter af RDF og OWL.

Visuel præsentation af ontologisk model

@Sahli2022 giver et metodisk overblik over, og anbefalinger om formål med, forskellige visuelle træk.

@Lohmann2016 dokumenterer meningen med de visuelle elementer i den formaliserede grafvisualisering VOWL, bl.a. anvendt ved http://vowl.visualdataweb.org/webvowl.html.