Model for tentakulær læring
Som undersøgelse af vores brug af digitalisering
til læsning af en akademisk tekst,
har vi løbende i vores læsning af @Schraube2024 annoteret teksten
med digitaliseringsteknologien Hypothes.is,
og udvidet vores annotationer til at knytte bogen formuleringer
med Wikidatas kollektivt udviklede konceptdatabase,
via omtalte begreber og teoretikere fundet via Scholia.
Annotering
I begyndelsen annoterede vi relativt simpelt,
hvad der virkede væsentligt i teksten.
Gennem arbejdet fik vi hele tiden en bedre fornemmelse for rytmen i teksten,
og vi blev bedre til at se mønstre i typen af annotationer.
Forståelsen omsatte vi til mærkater i form af tags.
Af mærkater oprettede vi først direkte brugbare mærkater
og senere også indirekte brugbare "højniveau"-mærkater
til at gruppere klynger af mærkater.
De væsentligste[^udeladt] højniveaumærkater,
som vi anvendte i konstruktionen af en ontologi,
er følgende:
- reflection:
Diverse betragtninger om teksten
- definition:
Steder hvor forfatteren definerer et begreb
(men ikke steder hvor andres definition af begreber omtales)
- ontology:
Steder som vi finder definerende for vores ontologi
(uanset om forfatteren definerer eller blot beskriver)
Annotationer er formuleret på engelsk,
og delt i en offentligt tilgængelig gruppe.
Begge dele for at invitere til global kollaboration.
[^udeladt] Udeladte mærkatgrupper er dels annotationer om grammatiske fejl,
og dels passager hvor vi er uenige med forfatterens pointer.
Begge typer af annotationer har vi delt med forfatteren,
og de er også offentligt tilgængelige,
vi har blot vurderet at de er udenfor konteksten af denne rapport.