aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_FIXME_struktur.qmd
blob: 47ca21b44029fa5b2283972e02c2a21b332812e4 (plain)

Metode

Da konstruktiv brug af digitalisering er underbelyst i teorien, inddrager vi desuden to didaktiske modeller, dels SAMR om typer af teknologiinddragelse [@Hamilton2016], og dels Digipro om inkluderende brug af digitalisering i læringsforløb [@Graf2021kap1].

Teori

Konstruktiv digitalisering i læring

Digitalisering kan anvendes på mange forskellige måder, og kan have både positiv og negativ effekt på læring [@Conole2013, kap. 4].

@Conole2013 argumenterer, at et bredt felt af digitaliseringer

SAMR-modellen [@Hamilton2016] kan hjælpe til analytisk at skelne mellem forskellig typer af digitalisering.

Stilladsering er en pædagogisk metode til at løbe en læringsproces igang, ved i begynelsen at "opstille et stillads" omkring den lærende, som kan pilles ned igen, efterhånden som den lærende etablerer de fornødne evner til at arbejde selvstændigt. Udover som analytisk redskab, kan SAMR desuden anvendes til stilladsering af facilitatorer, om konstruktiv inddragelse af digitalisering [@Arantes2022].

Den didaktiske strukturmodel Digipro [@Graf2021kap1]. som perspektivering om anvendelse ved design af undervisning,

Åbne digitaliseringer til understøttelse af akademisk læsning

@Wylie2018 konkluderer, at aktive former for digital læsning ikke svækker læring som det er tilfældet for passiv brug, sammenlignet med analog læsning.