aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_FIXME_digitalisering.qmd
blob: 4d86e8edbacb08b4e860952549534df214473e2e (plain)

breaks: false


FIXME: Flet med Metode/Undersøgelser

Teori om Wiki

En "wiki" er en kollaborativ, dynamisk og organisk udviklet, hyperlink-organiseret videnscentreret database. Wikien dynamiske natur gør den anvendelig til forskeligartede formål, bl.a. resource-wikien til at samle ekstern viden, nok mest kendt fra Wikipedia, og præsentationswikien oprienteret mere mod personligt udtryk [@Phillipson2008].

FIXME: Knyt referencer til ovenstående, blandt @Thompson2017, @Elfving2008, @Ebersbach2006 m.fl.

Scholia som teknologi

Vi undersøger Scholia som teknologi. Indeni er Scholia nærmest tom -- en række web-skabeloner og tilhørende SPARQL-opslag. Scholia er væsentligst defineret ved det teknologiske system det ingår i, hvor det indgår som en "lup" og "pincet" til at interagere med en flod af frit tilgængelig, opmærket data.

Linked Open Data er et digitalt konceptuelt system, drevet af en ideologi om at data er definerende, og applikationer fungerer i kraft af data opmærket efter modeller (ontologier).

Opstille model for læring

Identificere begreber indenfor tentakulær læring

Vi vil bruge Hypothes.is til at annotere begreberne i Schraubes tekst.

Formulere ontologi for tentakulær læring

Definere en OWL ontologi for tentakulær læring, udfra nøglebegreber identificeret i @Schraube2024 og @Heilesen2015.

owlontologien skulle fungere som fundament for efterfølgende modellering af konklusionerne fremsat i Ernsts tekst. Herefter kan vi undersøge hvordan digitalisering påvirker læring

Introducere model for tentakulær læring

Visualisere vidensgrafen for tentakulær læring som visuel graf, med begreber for pragmatiske "jordnære" aspekter placeret forneden og optimale "ideelle" aspekter foroven.

FIXME: Gennemgå design-overvejelser ved modellen. Placeringer, farver, former, udeladelser og andet.

Placere digitalisering i vores model for læring

Vi har indtil nu kigget på læring generelt

Identificere Ernsts fremstilling af digitalisering

For at fremstille en mere omfattende ontologi som inkluderer digitaliseringen vil vi identificere de relationer, hvor Ernst mener digitaliseringen kan spille en rolle for læring.

@Schraube2024 gennemgår IT-redskaber til flere operationer:

  • Distribution af læringsmateriale
  • Tidsstyring af læringssessions
  • Lokalisering af læringsmateriale (søgemaskiner)
  • FIXME: flere?
  • FIXME: link til hver

@Schraube2024 konkluderer, at (de undersøgte) IT-redskaber kun understøtter operationelle aspekter af læring, ikke indholdsmæssige aspekter af læring.

FIXME: Undersøge om @Schraube2024 undersøger IT-redskaber fra et så udpræget operativt perspektiv, og det rimeligvis kan påpeges at bogens konklusion er tautologisk.

FIXME løse noter om Ernsts bog

  1. Ernsts bog Er læring indholdsmæssig, hvis vi kan lære ved at skabe og visualisere grafer baseret på brødtekster? Grafer er præcise pointers. Derfor er de instrumentelle til både operativt og indholdsmæssigt arbejde (som inkluderer læring). Et problem: forfattere staves/refereres forkert, fordi der tales "om" forfattere, ikke selve forfatteren. Der skrives sætninger, ikke forbindelser som kan udtrykkes gennem scholia. I moodle skrives der et par ord som opsummeringer. I semantisk arbejde peger man direkte på de steder, hvor der er konsensus om forståelsen af relationen. Semantiske værktøjer åbner op for eksakt formidling. Ernst beskriver selv at digitalisering er en effektivisering. Effektivisering kan være både positivt og negativt for læringsprocessen. Det gavner for eksempel ikke læringen at skynde sig og være hurtigere. Det gavner til gengæld læringen at være mere koncentreret og tryg. Afhængig af hvilken effekt man går efter, er der brug for forskellige kvaliteter ved de måder man arbejder på. Ernst beskriver digitaliseringens kvaliteter som "set in stone", fordi sådan er tingene, men glemmer at tale om muligheden for, at effektivisere selve indholdet ved at være eksakt vha. digitale semantiske værktøjer. At kunne være præcis i sit sprog er en indholdsmæssig fordel ved digitale semantiske værktøjer Leg er en central del af læringsprocessen, og digitale værktøjer som de bruges nu understøtter ikke denne leg (ifølge Ernst). Semantiske digitale værktøjer har muligvis potentialet for at understøtte leg også ved at lade den lærende tumle med stoffet.

Mappe digitalisering i forhold til tentakulær læring

Udvide vores vidensgraf for læring til også at indeholde digitalisering som Ernst ser det, og danne en ny visuel graf af denne større videsngraf.

Identififere/påvise udvalgte læringskvaliteter ved udvalgte IT-redskaber

Indtil nu har vi kun taget udgangspunkt i opfattelsen af digitaliseringens forhold til læring som præsenteret i Ernsts bog.

Vi forventer at kunne argumentere for, at kollaborative digitale vidensplatforme som Wikipedia og Wikidata muliggør indholdsmæssig læring, men kræver en skoling/træning i den slags anvendelse, og at det er manglen på en sådan skoling/træning der gør, at kun operativ læring er indeholdt i Schraubes empiri.

IT-redskaber kan understøtte...

  • fokusering
    • incitament for aggressiv online brug er ofte knyttet til økonomisk model
    • Fri software understøtter den alternative økonomiske model "cirkulær gaveøkonomi", introduceret af @Mikkelsen2000 og af @Hansted2014 beskrevet som "en art reciprok altruisme".
  • tryghed
    • Decentrale systemer muliggør personlig og kollektiv autonomi... FIXME
    • Transparens medvirker til ansvarlighed... FIXME
  • kreativitet
    • wikis er pr. definition ufuldstændige, og opfordrer derfor til cocreation og dermed verdening
    • unix-filosofien om komponent-orienterede redskaber, som understøtter hacking-mentalitet (dvs. redefinering af formål med redskabet) og dermed verdening
  • kollaborativion (fremfor blot kooperation)
    • FIXME: find gode eksempler

Eksakte fakta:

At hyperlinke til en forfatter fremfor (potentielt fejlagtigt) at genfortælle med fattige ord, styrker cementering af hvad eksakt viden -- dvs. fikspunkter for studenterdrevet ekspansivlæring.

Leg med ambiguitet:

At anvende redskaber som understøtter mange dimensioner og visualisering af to ad gangen, fremfor med prosa at beskrive i lineære (dvs. en-dimensionelle) sætninger, inviterer til at udforske disse dimensioner, og konsekvenser for oplevelsen/forståelsen ved at fremhæve forskellige dimensioner.

Fordele ved grafvisualisering generelt:

@Schraube2024 beskriver hvordan læringsprocessen har 4 afgørende trin, i og med at læring er en handling. Kritikken af digitale værktøjer går på, at de kun kan understøtte brugeren på 3. trin, "hvordan". Et eksempel på det modsatte kan ses i grafvisualiseringens evne til at vise brugeren, hvad de mener de har lært. Ved konkret at visualisere, hvilke sammenhænge, brugeren har fået ud af teksten, får brugeren mulighed for at deltage i en iterativ proces af finjustering af grafen, indtil de sidder med en passende evaluering af læringsmaterialet. Læring kan altså siges at hjælpes på 4. trin, det evaluerende, gennem visse digitale værktøjer.

Mappe konstruktiv digitalisering i forhold til tentakulær læring

Udvide vores vidensgraf for læring til at medtage vores udvidede afdækning af digitalisering, og danne en ny visuel graf af denne større vidensgraf.

Semantisk annotation af værker

Raffinere annotationer af @Schraube2024 og @Heilesen2015, ved at tilføje eller udskifte med ontologisk funderede semantiske mærkater.

Raffinere ontologien til at bruge Schraubes tekst som rygdækning: Hvor hvert begreb henviser til annotationer i hypothes.is, som igen henviser til Schraubes tekst.

Prior art

Måske plukke noget herfra (og kigge efter flere lignende oversigter): https://info.arxiv.org/labs/showcase.html#arxiv-bibliographic-explorer

Semantisk vidensraffinering

Hands-on brug af eksisterende semantiske læringsredskaber i supergruppen.

Opsætning af lokal vidensbase

Opsætning af [Oxigraph] quad-store og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt (dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen).

Udvidelse af Oxigraph quad-store til at bruge den mere intuitive [Sparnatural] frontend, og indlejring af opslagseksempler udviklet i samarbejde med [andre][thoughtroam-learn] [grupper][thoughtroam-use].

Opsætning af lokal klon af Scholia, hvor data synkroniseres fra offentlige ressourcer ([Wikidata] m.fl.), og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt (dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen).

Scraping af data om forskere fra https://forskning.ruc.dk/, og udvidelse af lokal Scholia-klon til at inkludere scrapede data.

Semantisk raffinering af lokal viden

Opsætning af lokal klon af Hypothes.is hvor indsamlede data lagres i lokalt opsat [Oxigraph] quad-store og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt (dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen).

Scraping af PDF-filer fra https://moodle.ruc.dk/, automatisk OCR-scanning af rent grafiske PDF-filer, og udvidelse af lokal Hypothes.is-klon til at inkludere lokalt lagrede PDF-filer.

Udvidelse af lokal Scholia-klon til at medtage annotationer fra lokal Hypothes.is-klon, inspireret af Gooseberry.

Hands-on brug af eksisterende semantiske læringsredskaber i supergruppen.

Kigge på programmer til at formalisere begrebsrelationer. F.eks. WebVOWL, Protege, SDML. Pas på at det handler om at modellere vidensgrafer, og kun sekundært at visualisere dem (som visuelle grafer, som er noget andet end vidensgrafer).

Evaluering af eksisterende semantiske ontologier til brug i modellering af læring ved RUC HumTek, undersøgelse af relevante eksisterende ontologier, og formulering af tillægsontologier efter behov.

F.eks. brug at sdml til hurtig skitsering af ontologier:

# show source
sdml highlight -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm

# visualize
sdml draw \
 --diagram entity-relationship \
 -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm \
 -f svg \
 -o properties.svg
inkview properties.svg

# translate to RDF
sdml convert -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm -f rdf

Design af semantisk understøttede læringsteknikker med brug af eksisterende semantiske redskaber som Scholia, hypothes.is og Gooseberry, og evaluering af styrker og svagheder sammenlignet med nuværende læring ved RUC.

Design af semantisk understøttede læringsredskaber som komplementerer Scholia, hypothes.is og Gooseberry, og evaluering af styrker og svagheder sammenlignet med eksisterende læringsredskaber (inkl. nuværende semantiske reskaber som Scholia m.fl.).

-->