aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
path: root/code/index.qmd
blob: 16e47ca081fb1f1503f846b1aa0f6960e10231f4 (plain)

title: | Behandling af vidensgrafer
anvendt ved kollaborativ akademisk læring subtitle: | HumTek-23, Basisprojekt 2
eksamensgruppe FIXME1234567890 metadata-files:

  • _actors.yml
  • ../_report.yml
  • ../_draft.yml format: html: default pdf: default

FIXME: drop before final release

nocite: | @*

breaks: false


Tema

Konstruktion af grafbaserede læringsredskaber.

Problemfelt

Understøttelse af pædagogisk læring og PPL, ved hjælp af datadrevet teknologier som grafteori

Problemformulering

Vi har i dette projekt valgt at undersøge følgende problemstilling:

Hvordan kunne lokal lagring og behandling af vidensgrafer understøtte kollaborativ akademisk læring?

Problemstillingen har vi valgt at bryde op i følgende underspørgsmål:

Kan PPL kernebegreber som stilladsering, bridging og constructive alignment danne inspiration for nye grafteoribaserede læringsværktøjer til universitetsstuderende?

Hvordan fungerer grafsproget RDF, særligt i forhold til lagring og behandling af begreber?

Hvordan kunne en eller flere RDF-baserede services konstrueres, så den/de understøtter kollaborativ akademisk læring?

Forundersøgelser

Hands-on brug af eksisterende semantiske læringsredskaber i supergruppen.

Opsætning af Oxigraph quad-store og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt (dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen).

Udvidelse af Oxigraph quad-store til at bruge den mere intuitive Sparnatural frontend, og indlejring af opslagseksempler udviklet i samarbejde med andre grupper.

Opsætning af lokal klon af Scholia, hvor data synkroniseres fra offentlige ressourcer (Wikidata m.fl.), og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt (dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen).

Scraping af data om forskere fra https://forskning.ruc.dk/, og udvidelse af lokal Scholia-klon til at inkludere scrapede data.

Opsætning af lokal klon af Hypothes.is hvor indsamlede data lagres i lokalt opsat Oxigraph quad-store og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt (dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen).

Scraping af PDF-filer fra https://moodle.ruc.dk/, automatisk OCR-scanning af rent grafiske PDF-filer, og udvidelse af lokal Hypothes.is-klon til at inkludere lokalt lagrede PDF-filer.

Udvidelse af lokal Scholia-klon til at medtage annotationer fra lokal Hypothes.is-klon, inspireret af Gooseberry.

Problemformuleringsseminar

Template til problemformuleringsseminar, HumTek 1. semester

Brug denne template til jeres gruppes oplæg til problemformuleringsseminaret.

Den grå tekst er hjælpetekst: Klip al grå tekst væk inden I afleverer.

Læs også: Vejledning i problemformuleringsseminaret • NB: det skal være E2023 vejledningen (ikke den fra E2022)

Oplæg til problemformuleringsseminaret skal bestå af alle nedenstående afsnit 1 – 11. • Oplægget skal være mellem 3-7 normalsider, dvs. 7.200-16.800 tegn inkl. mellemrum (Characters with spaces). • Prioriter skriveplads (antal tegn) på afsnit 1, 2, 3, 5, 9 og 11. Afsnit 4, 6, 7, 8 og 10 kan være korte.

1. Projektemne

  • As is: Da vi startede på første semester, var design og konstruktion svært at forstå. Vi blev introduceret til begræber, som vi ikke vidste hvor vi skulle læse om. Den nuværende måde at blive undervist på, er ikke optimal. Nuværende undervisning er god, men der er flere forbedringer at lave. Hvad det der er læringen ved give lektier og derefter forlæsning

  • To be: Bruge computere til at skærpe faciliteringen af læring på studiet. Lave pdf filer der er masser af udfyldt metadata. Links mellem pdf'er.

Optimering af læringsoplevelsen gennem digitalisering og strukturerede læringsressourcer

2. Problemfelt

Mange studenter rundt omkring står over for en udfordring, som går igen på mange universiteter. Manglen på effektive værktøjer til navigation af udleveret materiale, såsom pdf filer. Denne udfordring er blevet større i sammenhæng med mere brug af digitale læremidler og tekster uden nok metadata og sammenhæng. Dette problem er ikke kun interessant og relevant, det er også noget som vi føler der skal gøres noget ved snarest muligt.

Mange universitetsstuderende har givet udtryk for frustration over den tid, de bruger på at navigere gennem ustrukturerede tekster og PDF'er. Denne gene i at finde relevant information og skabe forståelse for tekstmateriale påvirker ikke kun deres effektivitet inden for studiet, men også hele deres læringsoplevelse. Det er også en udfordring for undervisere at skabe sammenhængende undervisningsforløb, når de støder på tekster uden non meawsedbtadata og semantisk sammenhæng.

Vi har valgt dette problemfelt, grundet den dybe indflydelse på både studerende og undervisere. At forbedre tilgængeligheden og forståelsen af tekstmateriale vil gøre en markant forskel i læringsprocessen og kvaliteten af undervisningen for begge parter.

En paradoksal realitet som vi har med at gøre, er det faktum, at vi lever i en tid, hvor teknologiske fremskridt har været enorme, men stadig mangler grundlæggende teknologier som OCR-scannede tekster og tilstrækkelig metadata i de tekster og det materiale som bliver udleveret til de studerende. På trods af 30 års udvikling og opfindelsen af WWW, er vi langt fra at have effektive værktøjer til at håndtere og forstå de mange mængder digitale tekster som man som studerende møder i hverdagen.

I vores tilgang til at løse dette problemfelt fravælger vi "magiske teknologier", såsom kunstig intilligens. AI teknologier kan være kraftfulde værktøjer, men vi ønsker at fokuser på mere tilgængelige og bæredygtige løsninger, der ikker er afhængige af kompleksiteten ved AI. Vi søger i stedet at udforske løsninger somm er baseret på eksisterende teknologier og metoder, der kan implementeres effektivt og kan bruges af alle, der er en del af uddannelseslivet.

3. Problemformuleringen

  1. Noget om afdækning af pædagogiske intentioner inenfor PPL, specifikt om hvordan vi blev præsenteret for ny viden i 1. semester
  2. Noget om hvordan grafteori, mere specifikt vidensgrafer, kan understøtte navigation

4. Målgruppen

Vores målgruppe er læringsfacilitatorer på RUC, som skal formidle viden efter PPL-principperne, som er oplyst på RUCs hjemmeside. Vi vil gerne arbejde med denne målgruppe, da vi ønsker en mere gennemskuelig læringsproces og mener også, at det er facilitatorens interesse at formidle viden på den mest optimale måde.

En anden målgruppe som vi gerne ville fokusere på, er de studerende på RUC. Vi mener at denne målgruppe vil være oplagt, da det er dem som gavner af vores projekt og som vil have en vis erfaring indenfor læringprocessen på studiet. Dette henviser primært til de studerende, som kan finde læringsprocessen forvirrende og har brug for mere systematik, gennem grafteori til anvendelse af PPL-principperne.

5. Metodiske overvejelser

6. Resultatet/løsningsforslag

7. Værdiskabelse

8. Semesterbindingen

9. Litteraturliste

10. Samarbejdet og aftaler med vejleder og gruppen

11. Plan for vejleder- og gruppemøde

Mulig løsning

Sammenkobling af vidensværktøjer som Scholia og hypothes.is.

Referenceliste {.appendix}

\begingroup \raggedright ::: {#refs .foo} ::: \endgroup

Bilag 1: Møde 2024-03-02

FIXME: drop mødenoter som bilag i den endelige rapport

Hjemmeopgaver

  • Check at dine personlige crab.fit tider er up-to-date

Dagsorden

Aftale gruppemøder de næste to uger frem

  • Reservere rigeligt med mødetidspunkter udfra crab.fit ledighedstider

Forberede næste vejledermøde

  • Beslutte hvad vil vi bede om hjælp til
  • Reservere 2-3 tidspunkter som forslag til næste vejledermøde

Konkret fumle med vidensgrafer

Finde centrale begreber på websiden https://sheilapontis.com/2015/06/04/design-thinking-revised/

Prøve at skitsere hvordan begreberne relaterer til hinanden

  • Er nogle begreber de samme (flere ord for samme begreb)?
  • Er nogle begreber overordnede?
  • Er nogle sideordnede?

Prøve at bruge Scholia og Hypothes.is på Pontis' tekst.

Kigge på SDML

F.eks. brug at sdml til hurtig skitsering af ontologier:

# show source
sdml highlight -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm

# visualize
sdml draw --diagram entity-relationship -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm -f svg -o properties.svg
inkview properties.svg

# translate to RDF
sdml convert -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm -f rdf

Finde litteratur

Hvilke (helst videnskabelige) tekster understøtter det, vi har fumlet med, og hvad vi vil fumle videre med.

Beslutte næste hjemmeopgaver

Beslutte hvad vi hver især skal lave forud for næste gruppemøde

  • Oprette personlig konto hos Hypothes.is?
  • Lave forskellige opslag i Scholia, på hhv. forskere og artikler og begreber?
  • Installere og lege med sdml?

Beslutte næste fumlen

Beslutte hvad vi skal lave sammen næste gang(e) vi mødes

  • Hjælpe hinanden med at opsætte Hypothes.is konti?
  • Opsætte en gruppepulje i Hypothes.is, og dele annotationer om Pontis' webside med hinanden?
  • Diskutere hvordan vi skal forstå Scholias opslag om Pontis, og hvad vi kan bruge opslaget til?

Forberede problemformuleringsseminar

Beslutninger

  • Fremtidige møder

    • man-ons næste 2 uger kl. 20 online
    • lørdage næste 2 uger kl. 12 online
  • Næste vejledermøde måske om 2 uger

Hjemmeopgaver til næste møde mandag d. 4.

  1. Skrive på rapporten, som om vi skulle aflevere om 1 måned
    1. Skal være færdig om 2 uger, da den skal afleveres om 4
  2. Prøve at arbejde med scholia og hypothes.is