aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
path: root/backstage/_graph_tools.qmd
blob: d264b87e21d15cca8a1ef67ad3313d80d296b11f (plain)

breaks: false


Grafredskaber

Grafformulering

Teknologien "RDF" (Resource Description Framework) er en kunstsprog til at formulere vidensgrafer.

RDF er i sig selv abstrakt, og kan konkretiseres -- dvs. formuleres -- på flere måder. det at "udtrykke" RDF kaldes at serialisere, og en konkret udtryksmåde kaldes en serialisering eller en syntaks. De mest udbredte RDF-syntakser i dag er Turtle, RDFa og JSON-LD. (Du vil også støde på RDF/XML som i dag er upopulært, men fortsat udbredt indenfor nogle software-systemer).

RDF-syntakser kan illustreres ved en sammenligning med menneskesprog:

digraph G {
sprog [ label="Sproget dansk" ]
udtryk1 [ label="Dansk tale" ]
udtryk2 [ label="Dansk skrift" ]
udtryk1 -> sprog [ label="udtrykker\nnuanceret" ]
udtryk2 -> sprog [ label="udtrykker" ]
}

Dansk skrift kan være mere effektivt at arbejde med end dansk tale, f.eks. hvis du vil søge efter et bestemt ord eller en vending i teksten. Dansk tale kan dog indeholde nuancer i brugen af pauser eller intonation, som kan være svære at medtage i dansk skrift.

digraph G {
sprog [ label="Sproget RDF" ]
udtryk1 [ label="Turtle" ]
udtryk2 [ label="JSON-LD" ]
udtryk1 -> sprog [ label="udtrykker\nnuanceret" ]
udtryk2 -> sprog [ label="udtrykker" ]
}

På samme måde kan JSON-LD være mere effektivt til at håndtere RDF[^JSON], men nogle semantiske nuancer kan gå tabt i denne variant, som mere robust bevares med Turtle,

[^JSON]: JSON-LD kan være særligt effektivt i kode afviklet i web-browsere, fordi datasproget JSON er direkte afledt af kodesproget JavaScript, som er det primære kodesprog i web-browsere).

Grafmodellering

Vidensgrafer består af [FIXME: lidt intro til emnet...]

Introduceret i @Allemang2020ch2, og OWL-baserede teknikker gennemgået i @Allemang2020ch12, @Allemang2020ch13, @Allemang2020ch14, @Allemang2020ch15 og @Allemang2020ch16.

Ontospy

SDML

Protégé

Modellering af videnskabelige domæner

Prior art er beskrevet af @Fathalla2023 og @Pertsas2016.

@PablosCeruelo2014 beskriver udfordringer ved at klassificere subjektive non-binære ting.

Graflagring

[FIXME: lidt intro til emnet...]

Grundigt gennemgået i @Heath2011 og @Allemang2020ch5.

Oxigraph

Grafsøgning

[FIXME: lidt intro til emnet...]

Grundigt gennemgået i @DuCharme2013 og @Allemang2020ch6.

https://www.wikidata.org/wiki/Wikidata:SPARQL_query_service/Wikidata_Query_Help/Result_Views

https://sparnatural.eu/

https://angryloki.github.io/wikidata-graph-builder/

https://scholia.toolforge.org/

Grafberegning

[FIXME: lidt intro til emnet...]

Konclude

EYE

Grafvisualisering

[FIXME: lidt intro til emnet...]

Graphviz

Qt Visual Graph Editor

Graphviz Online

Mermaid

awesome Graphviz

Visualisering af ontologisk model

@Sahli2022 giver et metodisk overblik over, og anbefalinger om formål med, forskellige visuelle træk.

@Lohmann2016 dokumenterer meningen med de visuelle elementer i den formaliserede grafvisualisering VOWL, bl.a. anvendt ved http://vowl.visualdataweb.org/webvowl.html.

@Bera2011 undersøger effektiviteten af visuelt guidende ontologier.