breaks: false
Digitalisering relateret til læring
Overordnet vil vi gennem 3 parallelle gruppeprojekter demonstrere,
at vores egen læring på RUC kan styrkes vha. grafteori.
Alle tre projekter undersøger grafsproget RDF som digital teknologi
(altså indenfor Humtek-området TSA),
men tilgår feltet fra forskellige vinkler,
som komplementerer hinanden.
Det samlede mål på tværs af gruppeprojekter er
et sæt fungerende arbejdsrutiner,
konkret demonstreret til at styrke eet vidensfelt -
Humtek Basiskursus 1 -
men generelt anvendelige også til andre vidensfelter.
Håbet er at vi når til at realisere
ikke bare en prototype men praktisk fungerende rutiner,
som vi kan anvende resten af studietiden og generelt fremover.
Måske kun personligt,
men gerne også i projektgruppearbejder,
og (helt vildt) tilbudt til RUC og den akademiske verden generelt.
Relevante kilder
@Andersen2015 og @Heilesen2016
undersøger PPL understøttet af digitale redskaber.
Omkring PPL specifikt
relateret til digitale redskaber mere løst,
undersøger @Bjorn2006 problemorienteret projektlæring ved fjernundervisning.
Om semantiske digitale redskaber specifikt
relateret til videnskabelig læring mere løst,
undersøger @Kanza2019 semantiske redskaber til videnskabelig annotation,
og @Goy2017 undersøger forbedring af brugeroplevelse ved kollaborativ annotation
vha. semantisk klassificering af og ræsonnement om mærkatnavne.
@Stancin2020 belyser ontologier anvendt indenfor undervisning,
bl.a. ontologier der beskriver domæner indenfor læring.
@Bento2022 belyser kvaliteter ved RDF-baserede ræsonnementsmaskiner
(reasoning engines),
relevante ved et fremtidsscenarie
hvor Scholia og Hypothes.is ikke blot knyttes sammen,
men også påføres logisk ekstrapolering af "missing dots" i sammenlagte grafer.
@Couch2015 om prior art
vedr. effektivisering af læring gennem strukturering af læringsmaterialet.
Digitalisering kan anvendes på mange forskellige måder,
og kan have både positiv og negativ effekt på læring [@Conole2013, kap. 4].
SAMR-modellen [@Hamilton2016] kan hjælpe til
analytisk at skelne mellem forskellig typer af digitalisering.
Stilladsering er en pædagogisk metode
til at løbe en læringsproces igang,
ved i begynelsen at "opstille et stillads" omkring den lærende,
som kan pilles ned igen,
efterhånden som den lærende etablerer de fornødne evner
til at arbejde selvstændigt.
Udover som analytisk redskab,
kan SAMR desuden anvendes til stilladsering af facilitatorer,
om konstruktiv inddragelse af digitalisering
[@Arantes2022].
Digipro om inkluderende brug af digitalisering i læringsforløb
[@Graf2021kap1].
@Wylie2018 konkluderer,
at aktive former for digital læsning ikke svækker læring
som det er tilfældet for passiv brug, sammenlignet med analog læsning.
Sproget
Et af vores projekter kigger især på selve sproget RDF,
og hvordan vidensfelter afgrænses vha. ontologier.
Dvs. gruppen formulerer vidensgrafer som definerer et videnskabeligt felt,
som kan bruges til at formulere anvendelsen af vidensfeltet.
Konkret mål for projektet er en drejebog for,
hvordan vi med sproget RDF kan formulere vidensgrafer,
som semantisk udtrykker de væsentligste begreber
introduceret på Humtek Basiskursus 1.
Måske finder vi en eksisterende ontologi der er brugbar,
eller måske en kombination af flere ontologier.
Måske prøver vi at designe en ny ontologi til formålet.
Vi vil undersøge måder at formidle vores forståelse af ontologier
og hvordan ontologier (begreber om feltet som abstrakt)
kan bruges til til at besrkiver
Undervejs deler vi vores forståelse
af RDF sprogbrug og ontologier
med de andre grupper,
og ideelt omfatter vores projekt ved afslutningen
et sæt guidelines som er brugbare
ikke kun for de øvrige to projektgrupper
men enhver med interesse i at formulere sig med RDF,
og ikke kun for vidensfeltet Humtek Basiskursus 1
men brugbart til ontologisk afgrænsning af vidensfelter generelt.
Behandling
Et andet af vores projekter kigger især på,
hvordan data formuleret i RDF kan behandles.
Konkret mål for dette projekt er ... FIXME
En ontologi udgør i sig selv en vidensgraf,
og denne kan repræsenteres på flere måder
til hjælp ved anvendelsen af ontologien
til at formulere ... FIXME
Indblik i de forskellige aspekter af grafhåndtering,
og nogle tilhørende redskaber.
Formulering af Wikidata-opslag
som kunne understøtte fremtidige læringsforløb
ved 1. semester på RUC HumTek bachelor-studiet.
Skitsering af tænkte eksempler
på brug af Scholia ved en forelæsning eller workshop
Annotering af konkrete kilder fra 1. semesters Design og Konstruktion
vha. hypothesis,
først personligt og så delt med supergruppen.
Evt. afprøvning af Gooseberry
til personlig eller supergruppe-navigation af annotationerne.