aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
path: root/_TODO.md
blob: a4355fb62ffb66f6205fddacaec2ee0fb6dc7827 (plain)

Øvelse

at ontologisere korrekt

Functional interoperability and choice in RDA udgivet i 2019 af Gordon Dunsire beskriver overvejelser omkring hierarki og fleksibilitet.

opmærkning med hypothes.is

  • udtrækning af data fra hypothes.is

worlding med wikidata/scholia

Planlægning

struktur

  • skab sammenhængende overordnet struktur

idé: fra artikel til artikel

Problemformulering: "Ville det give bedre læring, hvis læringsmateriale var lettere at navigere i?"

Underspørgsmål:

  • Styrkes læring af en bedre navigation?
    • Svar: ja og nej (for operationel læring som er fattig), og måske (for indholdsmæssig læring)
  • Hvordan fungerer Scholia og Hypothes.is?
    • Svar: de knytter indhold og metadata sammen med andet metadata ved at skabe eller ændre mere metadata
  • Hvordan kan Scholia og Hypothes.is lette navigation i tekster?
    • Svar: Spørgsmålet er bagvendt, for værktøjerne er data-drevne og derfor dikteret af teksterne -- spørgsmålet er derfor hvordan teksterne kan lette Scholias og Hypothes.is' navigation af dem, og svaret er ved semantisk opmærkning og reel offentlig adgang
    • Dette leder oplagt til en lille detour, hvor vi giver konkrete eksempler på semantisk opmærkning:
      • OCR-scanning af tekster til semantisk id af hvert bogstav
      • Tilknytning af metadata, enten ifm. OCR-scanning eller hyperlinks i Moodle til DOI og/eller http://worldcat.org/
      • Tilknytning af metadata ved publicering af artikler, hvor vi oplagt kan pege på XMP-data i vores egen rapport
  • Kan øget navigation siges at styrke god læring?
    • Svar: hvis det er navigation dikteret af teksters eget diktat, og dermed også tekster som robust dikterer sig selv begrebsligt, så ja!

Opsummering (og indledning) kan så være noget med, at vi vil undersøge digitaliseringskvaliteter ved læringsmateriale, og inddrage udformningen af vores egen videnskabelige rapport, dels som demonstration af de typer kvaliteter vi savner, dels til at påpege hvor meget der er muligt med relativt lille indsats, og dels som læringsproces (da vejledninger ikke er udbredte).

Hvis det fylder for meget i rapporten, kan vi evt. flytte noget ud som bilag -- nok mest oplagt demonstrative guides til hhv. OCR-scanning med ocrmypdf, metadata-opmærkning med exiftool og PDF-dannelse med Quarto.

Aspekt: Kontekstafhængig relevans af friktion

Vores afsæt, om at læringsmateriale synes ineffektivt serveret for os, kan ses som en svækket anvendelighed. Den kritik rummer en antagelse om, at læringsmateriale ideelt set er nemt at tilgå (og/eller at identificere, navigere i eller konsumere, afhængigt af kritikkens afgrænsning).

Men dette er ikke givet. Tentakulær læring siger ikke noget om, at bøvl med at våddragten klemmer er bremsende eller styrkende for at lære at surfe. Det må være kontekstafhængigt, om en specifik udfordring er del af, en forhindring/bremse for eller ligegyldigt for en bestemt læring.

Præsentation

Vi skal (som noget nyt i forhold til sidste semester)...

[...] udarbejde en visuel præsentation af projektet. Det kan være i form af en poster, et slideshow, en video, en podcast el. lign.

Produktionen skal beskrive projektets hovedkonklusion(er) og give en vinkel på projektet, som gruppen vælger. En skitse af eller et idéoplæg til produktionen skal afleveres samtidig med projektrapporten. Den endelige produktion kan afleveres efter projektaflevering i fysisk eller elektronisk form og er en betingelse for at begynde prøven. Produktionen indgår som del af eksamen.
(ifølge study.ruc.dk)

...og bliver bedømt på, om vi...

Kan formidle projektets resultater gennem udarbejdelse af visuel- eller audioproduktioner (fx poster, slideshow, podcast el. lign.)
(ifølge study.ruc.dk)

Subsidiaritetsprincippet

  • STS-aspekt

Vi vil ikke bare læring, men også samtidigt politisk transparens for system og privatlivsrespekt for aktører.

Visualiseringsdesign

  • design-aspekt

Arbejdet med ontologisering

Hver dannet diagram afslører svagheder, som tvinger til en iterativ videre proces. Dette medfører også en masse arbejde.

For at ontologisere måtte vi først forstå, og der var dermed en masse skitseringsarbejde, ikke kun for ontologien men også for forståelsen.

Princippet om 5-stjernet data tilskynder inddragelse af flere discipliner.

Inviterer til dialog ligesom det udløste ved interview med Schraube.

Fremtidssyn

Mangler hyperlinks mellem punkter og Hypothes.is annotationer.

for hård opslitning af elementer - vi ville hellere en mere diffus overgang.

Den samme ontologi kan visualiseres på flere forskellige måder, og forskellige aspekter af samme vidensgrundlag kan derved fremhæves.

Vi drømmer om at det skal være nemt at formulere ontologi, og nemt at danne diagram ud fra ontologi. Erfaring: Svært, men realistisk om 1-2 semestre at også mindre tekniske deltagere i gruppen mestrer redskaberne.

Studieredskab

  • TSA

Prototype til et generelt studieredskab - til at danne og fastholde konsensus i studiegruppe om begreber.

citation

contribution

titlepage

misc metadata

misc styling