diff options
Diffstat (limited to 'worlding')
-rw-r--r-- | worlding/disposition.qmd | 67 |
1 files changed, 43 insertions, 24 deletions
diff --git a/worlding/disposition.qmd b/worlding/disposition.qmd index 786f2a3..1206442 100644 --- a/worlding/disposition.qmd +++ b/worlding/disposition.qmd @@ -1,23 +1,42 @@ # Semantisk web og hypothes.is og Scholia -Vi tørster efter akademisk viden, -men finder det svært at komme "ind under huden" på de udleverede tekster. -Vi har bemærket, -at de "fladeste" tekster ofte opleves sværest at dykke ned i, -og vi overvejer, -om det er en form for blændværk, -eller om det er muligt at en mere "spraglet" læsning -kan understøtte læring. - -Vi har en vag forståelse af, -at læring kan være overfladisk eller dyb, -og sætter os for at læse akademisk om hvad læring er, -og samtidigt undersøge de metoder vi anvender til at komme igennem stoffet. +Nå vi læser akademiske tekster, anvender vi en læseteknik, +som involverer en række digitaliseringsværktøjer. +Der er meget snak om problemer med digitaliseringer, +bl.a. at det kan være stressende og distraherende, +og på studiet fremhæves styrker ved at læse fysiske bøger +og at tage håndskrevne noter, +som vi ikke genkender som styrkende for os. +Vi associerer typisk videnskabelige problemstillinger +som skyer af kompleksiteter, +og føler os bremset i at skulle leve os ind i stoffet +gennem tekstmateriale præsenteres som endimensionelle tekster, +hvor vi er afhængige af, +at den måde forfatteren *fortæller* kompleksisterne på +matcher vores måde at folde dem ud på i vores bevidsthed. +Vi synes selv at blive hjulpet af vores læseteknik, +som vi føler hjælper til at "pakke teksten ud" og lege med den, +undersøge den fra skæve vinkler, +og sammenligne og diskutere vores tanker om den. +Vi er dog i tvivl om, om det måske er en form for blændværk -- +en slags IT-fetish som reelt er ligegylig for, +eller måske direkte skader vores læring, +eller om det er muligt at vores valgte teknik +til en mere "spraglet" læsning +kan understøtte vores læring. + +Vi har en vag forståelse af læring, +som noget der kan være overfladisk eller dybt. +Med dette projekt vil vi læse en akademisk tekst om, +hvad læring er, +og samtidigt undersøge den teknik, +vi anvender til at komme igennem teksten. Vi forventer ikke at kunne afgøre empirisk, hvorvidt vores læseteknik virker [@FIXME helt kort hvorfor vi aner det for urealistisk], men sigter efter at identificere, -om der er træk ved vores læseteknik som teoretisk kan sandsynliggøres +om der er træk ved vores læseteknik, +som teoretisk kan sandsynliggøres at udgøre understøttelse for dybere læring. De metoder vi anvender i vores læseteknik @@ -32,7 +51,7 @@ om valget af de involverede teknologier. # Teori ## Tentakulær læring - +-- Teorien kan siges at knytte sig til økologiske kognitionsteorier, bl.a. direkte refereret Vygotskijs teori om kilde til udvikling [@Schraube2024, @Larsen2024]. @@ -44,7 +63,7 @@ opererer tentakulær læring separate indholds- og materialdimensioner ## 5-stjernet data -%-stjernet data er et koncept, +5-stjernet data er et koncept, som knytter flere teknologier og ideologier sammen. Dels det sæt af teknologier som udgør World Wide Web, dels den bagvedliggende ideologi om åben, kollaborative vidensdeling, @@ -52,25 +71,25 @@ og dels den videreudviklede vision om en langt mere nuanceret kollaborativ vidensdeling som bl.a. går under betegnelsen *Det semantiske web*. -## Analyse +# Analyse Ved vores analyse af teknologierne anvender vi som eksempel et uddrag af vores egen brug af teknologierne til kollaborativ læsning af @Schraube2024. -### Hypothes.is +## Hypothes.is -### Scholia +## Scholia -### Semantiske noter i Markdown +## Semantiske noter i Markdown -### 5-stjernet data +## 5-stjernet data -## Semantiske tentakler +# Semantiske tentakler -## Konklusion +# Konklusion -## Perspektivering +# Perspektivering Empirisk undersøgelse af, om det vi teoretisk påpeger som potentiale, |