aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'worlding')
-rw-r--r--worlding/_kilder.qmd13
-rw-r--r--worlding/_struktur.qmd40
2 files changed, 38 insertions, 15 deletions
diff --git a/worlding/_kilder.qmd b/worlding/_kilder.qmd
index 9337de1..2eddcdb 100644
--- a/worlding/_kilder.qmd
+++ b/worlding/_kilder.qmd
@@ -67,19 +67,6 @@ til organisering af evalueringer henover et projektforløb.
@Janowicz2014 om begrebet 5-stjernede data.
-## Læring gennem læsning
-
-@Wylie2018 konkluderer,
-at *aktive* former for digital læsning ikke svækker læring
-som det er tilfældet for passiv brug, sammenlignet med analog læsning.
-
-## Transparens
-
-@Julia2023 undersøger funktionel anvendelighed
-af ontologisk styrket videnssøgning
-med wiki-baserede teknologier,
-som argumenteres som væsentlige for Open Science.
-
## Konstruktion af ontologisk model
Prior art er beskrevet af @Fathalla2023.
diff --git a/worlding/_struktur.qmd b/worlding/_struktur.qmd
index 5444ed6..608fc32 100644
--- a/worlding/_struktur.qmd
+++ b/worlding/_struktur.qmd
@@ -66,6 +66,32 @@ og hvordan den udføres (læringsbevægelser).
## Konstruktiv digitalisering i læring
+Digitalisering kan anvendes må mange forskellige måder,
+og kan have både positiv og negativ effekt på læring [@Conole2013, kap. 4].
+En række eksempler på digitalisering præsenteres i @Schraube2024,
+som kan give det indtryk[^tendens],
+at digitalisering generelt er enten skadeligt for læring
+eller kun kan understøtte operationelle læringsbevægelser,
+og ifølge teorien derfor ikke kan bidrage til tentakulær læring.
+
+[^tendens]:
+Forfatterne fik et tydeligt indtryk af skepsis overfor digitalisering,
+mens Schraube selv mener
+at [FIXME: henvisning til Schraubes opblødning i interview].
+Den oplevede tendens kun er relevant
+til subjektivt at forklare forfatternes skærpede interesse,
+og en nærmere metodisk undersøgelse er derfor vudereret irrelevant.
+
+@Conole2013 argumenterer,
+at et bredt felt af digitaliseringer
+
+ men relativt unuanceret
+mht. didaktisk sigte for den enkelte digitalisering
+og hvorvidt anvendelsen skete hensigtsmæssigt,
+eller de negative empiriske observationer
+i mindre grad afspejler teknologiens begrænsninger
+og i højere grad indikerer en forkert anvendelse.
+
SAMR-modellen [@Hamilton2016] kan hjælpe til
analytisk at skelne mellem forskellig typer af digitalisering.
@@ -83,7 +109,16 @@ om konstruktiv inddragelse af digitalisering
Den didaktiske strukturmodel *Digipro* [@Graf2021kap1].
som perspektivering om anvendelse ved design af undervisning,
-## Teknologisk understøttelse af akademisk læsning
+## Åbne digitaliseringer til understøttelse af akademisk læsning
+
+@Wylie2018 konkluderer,
+at *aktive* former for digital læsning ikke svækker læring
+som det er tilfældet for passiv brug, sammenlignet med analog læsning.
+
+@Julia2023 undersøger funktionel anvendelighed
+af ontologisk styrket videnssøgning
+med wiki-baserede teknologier,
+som argumenteres som væsentlige for Open Science.
## Hypothes.is
@@ -106,7 +141,8 @@ Internt fungerer hypothes.is ved [FIXME] ...
Hypothes.is samspiller med andre systemer gennem [FIXME] ...
At de indre mekanismer er opbygget transparent
-og med udbredt tilgængelige komponenter,
+og med udbredt tilgængelige komponenter
+[FIXME: reference til akademisk tekst om det grundliggende koncept "Fri software"],
og at deres interaktion med omkringliggende systemer
sker gennem fikserede og offentliggjorte brugerflader,
er væsentlige [FIXME]...