aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'worlding')
-rw-r--r--worlding/_conclusion.qmd54
1 files changed, 45 insertions, 9 deletions
diff --git a/worlding/_conclusion.qmd b/worlding/_conclusion.qmd
index d9b9212..a715b58 100644
--- a/worlding/_conclusion.qmd
+++ b/worlding/_conclusion.qmd
@@ -1,10 +1,51 @@
# Konklusion
-why, what, how, evaluation.
+<!-- why, what, how, evaluation. -->
+
+Den lærer-styrede, undervisningsbaserede læringsform,
+som den kontemporære verden baserer sig på,
+reproducerer en række mangler ift. idealet om tentakulær læring.
+Læring reduceres til undervisning,
+og succeskriteriet forskydes fra læringens indhold til dens operationer.
+Tilmed gør digitale værktøjer det nemmere end nogensinde
+at nå til løsningen på et læringsproblem uden en dybere læringsproces.
+
+Med udgangspunkt i teorien om tentakulær læring konkluderes det,
+at visse digitale værktøjer gennem deres funktionaliteter bærer potentialet
+til at modvirke denne tendens ved at invitere til dybere dialog med verden.
+Hypothes.is udvider læringsemnets kontekst vha. offentlige annotationer,
+idet den studerende gennem sin læsning kan deltage i en dialog med andre læsere.
+Den affinitive bevægelse understøttes dermed potentielt,
+da intersubjektiv dialog kan blive en naturlig del af at fordybe sig i en tekst.
+Scholia anvendt nysgerrigt og konstruktivistisk, som wiki frem for søgemaskine,
+indgår i denne verdeningspraksis ved at fremme arbejdet med relationer
+frem for definitioner.
+
+Resultaterne af projektets undersøgelse peger på,
+at 5-stjernet læsning bedre understøtter den tentakulære læringsproces
+gennem flere kerneideer:
+
+1. Ved at arbejde med kontekster frem for indsnævringer,
+præges læringsprocesser i højere grad af affinitive bevægelser,
+som kan skabe kontast til studiets krav på definitive, målbare resultater.
+Her kan digitaliseringsværktøjer også være anvendelige.
+2. Hvis den lærende sætter et mål om 5-stjernet data
+inviterer det til ekspansiv motivation,
+da arbejdet med materialet så kræver også at arbejde med den kontekst,
+det indgår i.
+3. Undervisere kan tilsvarende motivere til affinitive læringsprocesser ved
+at referere til Scholia og bruge Hypothes.is i workshops.
+4. Ontologiseringen af indholdet kan bruges
+som metode til validering af digitaliseringer.
+Det er mere avanceret og komplekst at håndtere,
+men produktet er potentielt genbrugeligt ikke bare for eleven selv,
+men også for elever, undervisere og forskere fremadrettet.
+
+<!-- TODO: Tjek nedenstående igennem efter hvad der mangler at blive dækket
Læring omfatter flere aspekter,
og der kan overordnet skelnes mellem operationel og indholdsrelateret læring.
-Lærer-styret (FIXME: definitiv?) læring levner kun plads til operationel læring.
+Lærer-styret undervisning levner kun plads til operationel læring.
Læring på RUC er projektorienteret (FIXME: affinitiv?),
som understøtter indholdsrelateret læring.
@@ -27,13 +68,6 @@ Identificere typer af digitale redskaber
udfra principper om 5-stjernet data,
og konkludere deres anvendelighed ved konstruktivistisk læring.
-Scholia anvendt nysgerrigt og konstruktivistisk
-(dvs. som wiki fremfor som søgemaskine)
-understøtter tentakulær læring.
-
-Konklusion: Digitalisering er ikke kun anvendeligt for operative aspekter læring,
-men også -- ved bevidst og målrettet vinkling -- for indholdsmæssige aspekter af læring.
-
Forlag er motiverede af profit gennem kontrol over publicering,
og derfor motiverede til at fiksere data.
Diamond Open Data er nødvendig for væsentlig udbredelse af tentakulær læring.
@@ -47,6 +81,8 @@ Perspektiv:
* Institutioner kan investere i adgang til FastGPT
(fremfor eller udover Microsoft tools)
+-->
+
<!-- FIXME: noter fra tidl. grupper
<!--