diff options
author | Ian Valentin Christensen <ian@localhost.localdomain> | 2024-05-30 18:54:26 +0200 |
---|---|---|
committer | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-06-04 17:35:42 +0200 |
commit | b656795e11caf11efa0c0e7bab03bfb8e5a5d74a (patch) | |
tree | e59482ac39972e237ca0249b506a5753efac7af4 /worlding | |
parent | c4b7209e96284c0eb0e2b50c99275482110efd58 (diff) |
rewrite conclusion
Diffstat (limited to 'worlding')
-rw-r--r-- | worlding/_conclusion.qmd | 54 |
1 files changed, 45 insertions, 9 deletions
diff --git a/worlding/_conclusion.qmd b/worlding/_conclusion.qmd index d9b9212..a715b58 100644 --- a/worlding/_conclusion.qmd +++ b/worlding/_conclusion.qmd @@ -1,10 +1,51 @@ # Konklusion -why, what, how, evaluation. +<!-- why, what, how, evaluation. --> + +Den lærer-styrede, undervisningsbaserede læringsform, +som den kontemporære verden baserer sig på, +reproducerer en række mangler ift. idealet om tentakulær læring. +Læring reduceres til undervisning, +og succeskriteriet forskydes fra læringens indhold til dens operationer. +Tilmed gør digitale værktøjer det nemmere end nogensinde +at nå til løsningen på et læringsproblem uden en dybere læringsproces. + +Med udgangspunkt i teorien om tentakulær læring konkluderes det, +at visse digitale værktøjer gennem deres funktionaliteter bærer potentialet +til at modvirke denne tendens ved at invitere til dybere dialog med verden. +Hypothes.is udvider læringsemnets kontekst vha. offentlige annotationer, +idet den studerende gennem sin læsning kan deltage i en dialog med andre læsere. +Den affinitive bevægelse understøttes dermed potentielt, +da intersubjektiv dialog kan blive en naturlig del af at fordybe sig i en tekst. +Scholia anvendt nysgerrigt og konstruktivistisk, som wiki frem for søgemaskine, +indgår i denne verdeningspraksis ved at fremme arbejdet med relationer +frem for definitioner. + +Resultaterne af projektets undersøgelse peger på, +at 5-stjernet læsning bedre understøtter den tentakulære læringsproces +gennem flere kerneideer: + +1. Ved at arbejde med kontekster frem for indsnævringer, +præges læringsprocesser i højere grad af affinitive bevægelser, +som kan skabe kontast til studiets krav på definitive, målbare resultater. +Her kan digitaliseringsværktøjer også være anvendelige. +2. Hvis den lærende sætter et mål om 5-stjernet data +inviterer det til ekspansiv motivation, +da arbejdet med materialet så kræver også at arbejde med den kontekst, +det indgår i. +3. Undervisere kan tilsvarende motivere til affinitive læringsprocesser ved +at referere til Scholia og bruge Hypothes.is i workshops. +4. Ontologiseringen af indholdet kan bruges +som metode til validering af digitaliseringer. +Det er mere avanceret og komplekst at håndtere, +men produktet er potentielt genbrugeligt ikke bare for eleven selv, +men også for elever, undervisere og forskere fremadrettet. + +<!-- TODO: Tjek nedenstående igennem efter hvad der mangler at blive dækket Læring omfatter flere aspekter, og der kan overordnet skelnes mellem operationel og indholdsrelateret læring. -Lærer-styret (FIXME: definitiv?) læring levner kun plads til operationel læring. +Lærer-styret undervisning levner kun plads til operationel læring. Læring på RUC er projektorienteret (FIXME: affinitiv?), som understøtter indholdsrelateret læring. @@ -27,13 +68,6 @@ Identificere typer af digitale redskaber udfra principper om 5-stjernet data, og konkludere deres anvendelighed ved konstruktivistisk læring. -Scholia anvendt nysgerrigt og konstruktivistisk -(dvs. som wiki fremfor som søgemaskine) -understøtter tentakulær læring. - -Konklusion: Digitalisering er ikke kun anvendeligt for operative aspekter læring, -men også -- ved bevidst og målrettet vinkling -- for indholdsmæssige aspekter af læring. - Forlag er motiverede af profit gennem kontrol over publicering, og derfor motiverede til at fiksere data. Diamond Open Data er nødvendig for væsentlig udbredelse af tentakulær læring. @@ -47,6 +81,8 @@ Perspektiv: * Institutioner kan investere i adgang til FastGPT (fremfor eller udover Microsoft tools) +--> + <!-- FIXME: noter fra tidl. grupper <!-- |