aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_perspectives.qmd
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'worlding/_perspectives.qmd')
-rw-r--r--worlding/_perspectives.qmd67
1 files changed, 39 insertions, 28 deletions
diff --git a/worlding/_perspectives.qmd b/worlding/_perspectives.qmd
index 5408c19..015a87a 100644
--- a/worlding/_perspectives.qmd
+++ b/worlding/_perspectives.qmd
@@ -14,16 +14,7 @@ og måske er moralen helt at undlade den tilgang ved fremtidige projekter,
men vi håber at de kommende semestres undervisning i metoder kan hjælpe,
formodentligt mest oplagt metoder relateret til Aktionsforkning.
-## Diverse
-
-Det kunne være interessant at undersøge empirisk,
-om tekniske "benspæn" i udleveringen af læringsmateriale
-indeholder didaktiske elementer.
-Altså om vores antagelse,
-for nogel læringsfacilitatorer eller måske mere generelt,
-om eksempelvis brug af fotokopieret fremfor semantisk opmærket læringsmateriale
-er gjort som en bevidst konstrueret øvelse
-med et læringsmæssigt formål.
+## Evidens for læring
Empirisk undersøgelse af,
om det vi teoretisk påpeger som potentiale,
@@ -36,6 +27,8 @@ Her er det ikke nok at afdække testpersonernes IT-færdigheder,
da potentialet i dybere læring ikke kun er knyttet til IT-faglig teknik
men også færdigheder i at praktisere verdeningsdialog.
+## Promovering af 5-stjernet data
+
Hvis vi antager at der er hold i vores teoretisk indikerede potentiale,
så vil det være relevant at kigge på,
hvordan eksisterende studiemønstre mest hensigtsmæssigt kan styrkes
@@ -45,6 +38,8 @@ for at invitere, uden at presse, en mere spraglet læsning af dem.
Her vil det være oplagt for undervisere at bruge 5-stjernet data
til at tilskynde brug af åbne og dialog-orientede ressourcer.
+## Reflektioner om AI
+
[@FIXME problemer med misforstået læring, med eller uden digitalisering:
generativ AI brugt til målrettet og dermed flad læring,
eller generativ AI brugt "spraglet" men planløst
@@ -74,6 +69,19 @@ relevansen af *proaktiv stilladsering*,
introduceret i @Graf2021kap1,
anvendt også ved akademisk læring.
+## Relevans for studerende og undervisere
+
+Det kunne være interessant at undersøge,
+hvor praktisk realiserbart det vil være at motivere undervisere
+til at stramme op på kvaliteten af udleveret materiale.
+Eksempelvis sikre at fotokopi-PDF'er er OCR-scannet før det udleveres
+så annotationer sker udfra samme digitale materiale
+og kollaboration omkring annoteringsprocessen tilskyndes,
+blandt elever og måske også med deltagelse af undervisere og vejledere.
+Eller tilskynde undervisere at mdtage henvisning til Scholia
+som del af referencelister,
+for at motivatere en alternativ affinitiv, kollaborativ digitalisering.
+
## Stilladsering vha. Moodle
Undervisere ved RUC anvender i dag Moodle til formidling af akademiske tekster.
@@ -103,27 +111,32 @@ og dermed stilladsering for tentakulær læring,
ville være i stedet (eller foruden) at tilføje en hyperlink
til Scholia: <https://scholia.toolforge.org/work/Q2004267>
-## Evaluering af modellering som 5-stjernet ontologi
-
-Som en måde at evaluere vores ontologi,
-kan den sammenholdes
-med *The Five Stars of Linked Data Vocabulary Use*,
-introduceret af [@Janowicz2014].
-
-<!-- FIXME: noter fra tidl. grupper
-
-<!--
-Mulig videre forskning og udvikling på området
---FIXME>
-
-Skitsere hvordan vi ville have grebet de tiltag an,
-som vi har skitseret men ikke nåede at dykke tilstrækkeligt ned i
-til at kunne medtage mere substantielt i rapporten.
+## Videnskabelige publikationer
Reflektere over
hvordan forbedringer i opmærkning af metadata i publikationer
kan styrke muligheden for brugen af de undersøgte teknologier.
+## Samfundsmæssig relevans
+
+Sociopolitiske overvejelser
+om anvendelsen af økologisk, socialt og økonomisk bæredygtig teknologi:
+
+ * Økologisk bæredygtig:
+ Effektiv kode, både at afvikle og at udvikle
+ (scripting-sprog, tungt at afvikle, kan undgås til regnetunge opgaver;
+ generativ kunstig intelligens, tungt at udvikle, kan undgås generelt)
+ [@Selvan2023].
+ * Socialt bæredygtigt:
+ Alt anvendt software enten afvikles lokalt
+ eller anvender et netværksdesign som understøtter
+ som understøtter decentral brug.
+ * Økonomisk bæredygtigt:
+ Alt anvendt software anvender åbne protokoller og Fri licenser,
+ hvilket understøtter både liberal/kapitalistisk kommerciel brug
+ og cirkulær gaveøkonomi, også kaldet reciprok altruisme
+ [@Mikkelsen2000, @Hansted2014].
+
Overveje hvordan konkurrence,
bl.a. fra markeder som modarbejder copyleft,
kunne påvirke de undersøgte teknologier,
@@ -135,5 +148,3 @@ Kan Scholia siges at være "decolonial politics of matter"
(som beskrevet i Schraubes bog s. 50),
idet det understøtter åbne associeringer for viden,
fremfor at diktere en bestemt ontologisk struktur?
-
--->