aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_conclusion.qmd
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'worlding/_conclusion.qmd')
-rw-r--r--worlding/_conclusion.qmd85
1 files changed, 85 insertions, 0 deletions
diff --git a/worlding/_conclusion.qmd b/worlding/_conclusion.qmd
new file mode 100644
index 0000000..d9b9212
--- /dev/null
+++ b/worlding/_conclusion.qmd
@@ -0,0 +1,85 @@
+# Konklusion
+
+why, what, how, evaluation.
+
+Læring omfatter flere aspekter,
+og der kan overordnet skelnes mellem operationel og indholdsrelateret læring.
+Lærer-styret (FIXME: definitiv?) læring levner kun plads til operationel læring.
+Læring på RUC er projektorienteret (FIXME: affinitiv?),
+som understøtter indholdsrelateret læring.
+
+Motivation for læring kan skelnes mellem defensiv og ekspansiv læring --
+om du er presset eller har overskud til nysgerrighed.
+Begge former er altid i spil,
+men... FIXME.
+definitiv og affinitiv læring... FIXME!
+Tentakulær læring understøtter ekspansiv og affinitiv læring.
+Læring på RUC er PPL, som er indeholdt i tentakulær læring.
+
+Digitalisering i forhold til læring er svagt dokumenteret i eksisterende litteratur!
+Kun *passive* redskaber belyses,
+eksempelvis er Moodle et LMS
+(hvor "L" som i "learning" reelt rereferer til teaching) --
+ikke *aktive* redskaber som wiki-orienterede databaser
+og (micro)blogging kommunikationsplatforme.
+
+Identificere typer af digitale redskaber
+udfra principper om 5-stjernet data,
+og konkludere deres anvendelighed ved konstruktivistisk læring.
+
+Scholia anvendt nysgerrigt og konstruktivistisk
+(dvs. som wiki fremfor som søgemaskine)
+understøtter tentakulær læring.
+
+Konklusion: Digitalisering er ikke kun anvendeligt for operative aspekter læring,
+men også -- ved bevidst og målrettet vinkling -- for indholdsmæssige aspekter af læring.
+
+Forlag er motiverede af profit gennem kontrol over publicering,
+og derfor motiverede til at fiksere data.
+Diamond Open Data er nødvendig for væsentlig udbredelse af tentakulær læring.
+
+Perspektiv:
+
+* Studerende kan prioritere redskaber med konstruktivistisk potentiale,
+ og anvende dem konstruktivistisk
+* Lærere kan hyperlinke til digitale redskaber med konstruktivistisk potentiale,
+ og vejlede i at bruge dem konstruktivistisk
+* Institutioner kan investere i adgang til FastGPT
+ (fremfor eller udover Microsoft tools)
+
+<!-- FIXME: noter fra tidl. grupper
+
+<!--
+Opsamling af resultater og konklusioner
+Mulige anbefalinger
+til implementering af grafteoribaserede værktøjer i uddannelsen
+med hensyn til målgruppen
+--FIXME>
+
+Som konkrete produkter
+forestiller vi os for hvert progressive scenarie
+at udfærdige et sæt af vejledninger.
+Som minimum een brugervejledning (pr. scenarie),
+anvendelig for vores to målgrupper, læringsfacilitatorer og studerende,
+men potentielt differentierede vejledninger,
+som hver fremhæver den respektive målgruppes behov.
+Hvis tiden er til det,
+så også en vejledning til beslutningstagere på RUC
+om de mere strategiske fremfor praktiske aspekter.
+
+[supergruppen]: ../graph/index.qmd
+ "Samarbejdet på tværs af de graf-undersøgende projektgrupper"
+
+[Oxigraph]: https://github.com/oxigraph/oxigraph
+ "Kildekode til Oxigraph - SPARQL graf-database"
+
+[Sparnatural]: https://github.com/sparna-git/Sparnatural
+ "Kildekode til Sparnatural - visuel SPARQL opslagsbygger til vidensgrafer"
+
+[Wikidata]: https://www.wikidata.org/
+ "Wikidata - Fri kollaborativ vidensdatabase"
+
+[Gooseberry]: https://github.com/out-of-cheese-error/gooseberry
+ "Gooseberry - Wiki-generator udfra hypothes.is annotationer"
+
+-->