aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_baggrund.qmd
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'worlding/_baggrund.qmd')
-rw-r--r--worlding/_baggrund.qmd63
1 files changed, 61 insertions, 2 deletions
diff --git a/worlding/_baggrund.qmd b/worlding/_baggrund.qmd
index ce53df7..88f0688 100644
--- a/worlding/_baggrund.qmd
+++ b/worlding/_baggrund.qmd
@@ -82,7 +82,7 @@ stillet i kontrast til det mere teknokratisk(?) orienterede [Knowledge managemen
som anvender samme tekniske teknologier,
men med en væsensforskellig bagvedliggende videns- og læringsteori.
-# Redegørelse
+## Redegørelse
RDF, eller Resource Description Framework, er et kodesprog til at beskrive "triples", eller simple relationer med subjekt, objekt og relation. Sammenhænge beskrevet med RDF kan automatisk omdannes til visualiseringer i form af vidensgrafer.
@@ -109,7 +109,7 @@ Understøttelse af pædagogisk læring og PPL,
ved hjælp af datadrevet teknologier som grafteori
-->
-# Problemfelt
+## Problemfelt
Titel: Scholia som del af en verdensgøringspraksis
@@ -199,3 +199,62 @@ Dette henviser primært til de studerende,
som kan finde læringsprocessen forvirrende
og har brug for mere systematik,
gennem grafteori til anvendelse af PPL-principperne.
+
+## Problemformuleringen
+Hvordan kunne grafmodellering understøtte kollaborativ akademisk læring?
+Hvordan anvendes sproget RDF til at beskrive og formidle viden?
+
+## Arbejdsspørgsmål
+*Hvordan fungerer grafsproget RDF, særligt i forhold til at abstrahere akademiske begreber som ontologier?*
+
+*Skal enhver ontologi være logisk konsekvent?*
+
+<!--Underspørgsmål om design og konstruktion af grafontologier, til at sikre dækning af Design og Konstruktion-->
+
+*Hvordan kunne en grafontologi omfattende akademiske begreber designes, så de understøtter kollaborativ akademisk læring, og/eller hvordan kan eksisterende ontologier genbruges?*
+
+*Hvordan kunne en grafontologi omfattende akademiske begreber konkretiseres, eksempelvis ved statisk visualisering eller interaktiv digital/fysisk modellering, så materialiseringen understøtter kollaborativ akademisk læring?*
+
+*Kan integreringen af 5-stjernet data med RDF (Resource Description Framework) forbedre forelæsninger*
+
+---
+
+## Problemformulering
+
+Vi har i dette projekt valgt at undersøge
+følgende problemstilling:
+
+> Hvordan kunne redskaberne Scholia og Hypothes.is hensigtsmæssigt anvendes
+> til at understøtte problemorienteret projektlæring?
+
+Problemstillingen har vi valgt at bryde op
+i følgende underspørgsmål:
+
+<!-- Problemformuleringsspørgsmål fra vejleder
+Kan PPL kernebegreber
+som stilladsering, bridging og constructive alignment
+danne inspiration
+for nye grafteoribaserede læringsværktøjer
+til universitetsstuderende?
+-->
+> Hvilke muligheder og begrænsninger kan der være
+> for problemorienteret projektlæring
+> i anvendelsen af digitale vidensnavigationsredskaber
+> som integreret del af læringsprocessen?
+
+<!--
+Underspørgsmål om sproget RDF som teknologisk system,
+til at sikre dækning af TSA
+-->
+
+> Hvordan fungerer redskaberne Scholia og Hypothes.is
+> i forhold til grafbaseret håndtering af videnskabelige begreber?
+
+<!--
+Underspørgsmål
+om design og konstruktion af praktisk vejledning,
+til at sikre dækning af Design og Konstruktion
+-->
+
+> Hvordan kan studerende og forelæsere konkret vejledes i brug af Scholia og Hypothes.is,
+> for en hensigtsmæssig understøttelse af problemorienteret projektlæring?