aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
path: root/learn
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'learn')
-rw-r--r--learn/index.qmd86
1 files changed, 85 insertions, 1 deletions
diff --git a/learn/index.qmd b/learn/index.qmd
index 968b4e4..1de5654 100644
--- a/learn/index.qmd
+++ b/learn/index.qmd
@@ -185,6 +185,90 @@ og hvad vi kan bruge opslaget til?
-### Forberede problemformuleringsseminar
+# Problemformuleringsseminar
+
+Template til problemformuleringsseminar, HumTek, BP2
+
+Brug denne template til jeres gruppes oplæg til problemformuleringsseminaret. Klip al grå tekst væk inden I afleverer den.
+
+Oplæg til problemformuleringsseminaret skal bestå af:
+* Forside fra studieadministrationen (kan downloades fra moodle)
+* Oplægget skal være på minimum 7.200 antal tegn inkl. mellemrum og må have et omfang på maksimalt 16.800 antal tegn inkl. mellemrum
+* Oplægget skal indeholde alle 8 afsnit angivet nedenfor.
+
+Forbered jeres opponering
+* med skriftligt oplæg til opponentgruppen, som I uddeler og uddyber på seminaret. Se slides på moodle:
+ * ”Problemformuleringsseminar: Hvordan gøres det bedst ?”
+* Og forbered jeres opponering:
+ * Læs om review-teknikken som ligger på moodle i folder med Litteratur med relevans for projektarbejde på RUC (Review (fra Prof. it-forundersøgelse).pdf).
+
+
+1. Projektemne
+
+Introduktion til jeres projekt.
+
+Introducer jeres projekt med udgangspunkt i slide nr. 3 fra ”Slides om 2. semester og TSA tema/bindingen” (moodlen under Projekt/gruppedannelsen for 2. semester). Sliden er vist nedenfor – BP2 skal have fokus på det der er markeret med rødt. Besvar bl.a. følgende spørgsmål:
+* Hvilken/hvilke TSA vil I inddrage og lave en analyse af?
+ * Semantisk web: 5-star data og hypothes.is sammenlignet med Moodle som måder at organisere og udforske viden. Hvordan anvendes sproget RDF til at beskrive og formidle viden?
+* Hvilke effekter skaber denne TSA som vi vil inddrage i projektet?
+ *
+
+
+
+2. Problemfelt
+
+Kan indeholde:
+* Hvad er udgangspunkt/problemstilling/behov?
+* Hvorfor er problemet interessant og relevant?
+* Hvad har motiveret jer til at vælge netop denne problemstilling?
+* Hvem er problemstillingen relevant for (brugere/målgruppe/interessenter)?
+* Hvordan er det metodisk eller teoretisk interessant?
+* Er det noget, der forekommer jer at være paradoksalt? Her kan I også redegøre for fravalg, I allerede har besluttet eller overvejet)
+3. Problemformuleringen
+
+Den nuværende problemformulering. Hvis I har diskuteret flere mulige kan I evt. indikere de alternative problemformuleringer I også overvejer.
+
+3.1 Arbejdsspørgsmål.
+Nedbryd problemformuleringen i 4-7 arbejdsspørgsmål (underspørgsmål til problemformuleringen) som skal udføres/besvares for at kunne svare på den nuværende problemformulering.
+* Arbejdsspørgsmål 1:
+
+Kort tekst (4-6 linjer) som uddyber hvordan arbejdsspørgsmål 1 tænkes besvaret
+* Arbejdsspørgsmål 2:
+
+Kort tekst (4-6 linjer) som uddyber hvordan arbejdsspørgsmål 2 tænkes besvaret
+* …
+4. Metodiske overvejelser
+* Hvordan har I tænkt jer at svare på jeres arbejdsspørgsmål?
+* Hvilke metoder hjælper med at svare på jeres problemformulering?
+5. Teoretiske overvejelser
+* Hvilke teorier siger noget relevant om jeres problemformulering?
+* Hvordan vil I anvende teori (og metode) på jeres empiri?
+
+6. Semesterbindingen
+
+Her beskriver I jeres overvejelser om hvordan I kan forankre projektet i dimensionen ” Teknologiske systemer og artefakter” - og hvorfor. Det er særlig vigtigt at I tager stilling til følgende (jf. BP2 læringsudbytte/bedømmelseskriterier):
+* Hvilke(n) ”selvvalgt teknologi eller et eksempel på teknologisk forandring” inddrages i projektet?
+* Hvordan påtænker I at ”anvende teorier, metoder og begreber indenfor dimensionen Teknologiske Systemer og Artefakter, der indgår i analyse og konstruktion af teknologiske produkter og systemer, herunder kunne identificere og håndtere hvilke effekter disse skaber”?
+
+7. Litteraturliste
+
+ Her skal I give nogle konkrete bud på bøger, artikler, kursuslitteratur og links der er eller kunne være relevante for jeres projekt.
+Overvej at opdele jeres litteraturliste i 3 dele med litteratur/links til:
+
+ 1. Den TSA I undersøger
+ 2. Metoder I overvejer at bruge
+ 3. Teori som I kan anvende
+
+Litteraturlisten skal i jeres endelige projektrapport angives med APA-style (et bestemt format til litteraturlister). Brug dette format allerede nu.
+
+8. Plan for vejleder- og gruppemøder
+
+ Her indsætter I en kopi af jeres udfyldte ”Template til vejleder- og gruppemøder, HumTek projekter”. Denne plan bør omfatte:
+
+* Møderække: Datoer for alle vejledermøder og ugentlige gruppemøder frem til projektaflevering (husk at aftalte gruppemøder altid kan ændres eller aflyses)
+
+* Punkter til dagsorden: Detaljeret for de førstkommende møder – mere overordnet/generisk for senere møder
+
+* Oplæg til mødet: Detaljeret for de førstkommende møder (inkl. hvem i gruppen der er ansvarlige for hvilke oplæg) – mere overordnet/generisk for senere møder