aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
path: root/backstage
diff options
context:
space:
mode:
Diffstat (limited to 'backstage')
-rw-r--r--backstage/_digital_learning.qmd48
-rw-r--r--backstage/_graph_tools.qmd27
2 files changed, 75 insertions, 0 deletions
diff --git a/backstage/_digital_learning.qmd b/backstage/_digital_learning.qmd
index f711265..9dd968f 100644
--- a/backstage/_digital_learning.qmd
+++ b/backstage/_digital_learning.qmd
@@ -25,6 +25,54 @@ Måske kun personligt,
men gerne også i projektgruppearbejder,
og (helt vildt) tilbudt til RUC og den akademiske verden generelt.
+## Relevante kilder
+
+@Andersen2015 og @Heilesen2016
+undersøger PPL understøttet af digitale redskaber.
+
+Omkring PPL specifikt
+relateret til digitale redskaber mere løst,
+undersøger @Bjorn2006 problemorienteret projektlæring ved fjernundervisning.
+
+Om semantiske digitale redskaber specifikt
+relateret til videnskabelig læring mere løst,
+undersøger @Kanza2019 semantiske redskaber til videnskabelig annotation,
+og @Goy2017 undersøger forbedring af brugeroplevelse ved kollaborativ annotation
+vha. semantisk klassificering af og ræsonnement om mærkatnavne.
+
+@Bento2022 belyser kvaliteter ved RDF-baserede ræsonnementsmaskiner
+(reasoning engines),
+relevante ved et fremtidsscenarie
+hvor Scholia og Hypothes.is ikke blot knyttes sammen,
+men også påføres logisk ekstrapolering af "missing dots" i sammenlagte grafer.
+
+@Couch2015 om prior art
+vedr. effektivisering af læring gennem strukturering af læringsmaterialet.
+
+Digitalisering kan anvendes på mange forskellige måder,
+og kan have både positiv og negativ effekt på læring [@Conole2013, kap. 4].
+
+SAMR-modellen [@Hamilton2016] kan hjælpe til
+analytisk at skelne mellem forskellig typer af digitalisering.
+
+Stilladsering er en pædagogisk metode
+til at løbe en læringsproces igang,
+ved i begynelsen at "opstille et stillads" omkring den lærende,
+som kan pilles ned igen,
+efterhånden som den lærende etablerer de fornødne evner
+til at arbejde selvstændigt.
+Udover som analytisk redskab,
+kan SAMR desuden anvendes til stilladsering af facilitatorer,
+om konstruktiv inddragelse af digitalisering
+[@Arantes2022].
+
+*Digipro* om inkluderende brug af digitalisering i læringsforløb
+[@Graf2021kap1].
+
+@Wylie2018 konkluderer,
+at *aktive* former for digital læsning ikke svækker læring
+som det er tilfældet for passiv brug, sammenlignet med analog læsning.
+
## Sproget
Et af vores projekter kigger især på selve sproget RDF,
diff --git a/backstage/_graph_tools.qmd b/backstage/_graph_tools.qmd
index 05eacf7..d264b87 100644
--- a/backstage/_graph_tools.qmd
+++ b/backstage/_graph_tools.qmd
@@ -60,6 +60,10 @@ som er det primære kodesprog i web-browsere).
Vidensgrafer består af [FIXME: lidt intro til emnet...]
+Introduceret i @Allemang2020ch2,
+og OWL-baserede teknikker gennemgået
+i @Allemang2020ch12, @Allemang2020ch13, @Allemang2020ch14, @Allemang2020ch15 og @Allemang2020ch16.
+
[Ontospy]
[SDML]
@@ -75,10 +79,19 @@ Vidensgrafer består af [FIXME: lidt intro til emnet...]
[Protégé]: https://en.wikipedia.org/wiki/Prot%C3%A9g%C3%A9_(software)
"Protégé - ontologi-editor"
+#### Modellering af videnskabelige domæner
+
+Prior art er beskrevet af @Fathalla2023 og @Pertsas2016.
+
+@PablosCeruelo2014 beskriver udfordringer
+ved at klassificere subjektive non-binære ting.
+
### Graflagring
[FIXME: lidt intro til emnet...]
+Grundigt gennemgået i @Heath2011 og @Allemang2020ch5.
+
[Oxigraph]
[Oxigraph]: https://github.com/oxigraph/oxigraph
@@ -88,6 +101,8 @@ Vidensgrafer består af [FIXME: lidt intro til emnet...]
[FIXME: lidt intro til emnet...]
+Grundigt gennemgået i @DuCharme2013 og @Allemang2020ch6.
+
<https://www.wikidata.org/wiki/Wikidata:SPARQL_query_service/Wikidata_Query_Help/Result_Views>
<https://sparnatural.eu/>
@@ -138,3 +153,15 @@ Vidensgrafer består af [FIXME: lidt intro til emnet...]
[awesome Graphviz]: https://codefreezr.github.io/awesome-graphviz/
"Awesome Graphviz - curated list of Graphviz tools and documentation"
+
+#### Visualisering af ontologisk model
+
+@Sahli2022 giver et metodisk overblik over,
+og anbefalinger om formål med,
+forskellige visuelle træk.
+
+@Lohmann2016 dokumenterer meningen med de visuelle elementer
+i den formaliserede grafvisualisering VOWL,
+bl.a. anvendt ved <http://vowl.visualdataweb.org/webvowl.html>.
+
+@Bera2011 undersøger effektiviteten af visuelt guidende ontologier.