diff options
-rw-r--r-- | worlding/disposition.qmd | 27 |
1 files changed, 12 insertions, 15 deletions
diff --git a/worlding/disposition.qmd b/worlding/disposition.qmd index 1206442..543bfc6 100644 --- a/worlding/disposition.qmd +++ b/worlding/disposition.qmd @@ -1,28 +1,25 @@ # Semantisk web og hypothes.is og Scholia -Nå vi læser akademiske tekster, anvender vi en læseteknik, +Når vi læser akademiske tekster, anvender vi en læseteknik, som involverer en række digitaliseringsværktøjer. Der er meget snak om problemer med digitaliseringer, -bl.a. at det kan være stressende og distraherende, -og på studiet fremhæves styrker ved at læse fysiske bøger -og at tage håndskrevne noter, -som vi ikke genkender som styrkende for os. +som for eksempel at det kan være stressende og distraherende, +og på studiet fremhæves da også styrker ved at læse fysiske bøger +og tage håndskrevne noter, +men vi genkender ikke disse som styrkende for os. Vi associerer typisk videnskabelige problemstillinger -som skyer af kompleksiteter, -og føler os bremset i at skulle leve os ind i stoffet -gennem tekstmateriale præsenteres som endimensionelle tekster, +med skyer af kompleksiteter og føler os bremset i at leve os ind i stoffet +gennem tekstmateriale præsenteret som endimensionelle tekster, hvor vi er afhængige af, -at den måde forfatteren *fortæller* kompleksisterne på +at den måde forfatteren *kortlægger* kompleksisterne på matcher vores måde at folde dem ud på i vores bevidsthed. Vi synes selv at blive hjulpet af vores læseteknik, som vi føler hjælper til at "pakke teksten ud" og lege med den, -undersøge den fra skæve vinkler, -og sammenligne og diskutere vores tanker om den. +undersøge den fra skæve vinkler og sammenligne og diskutere vores tanker om den. Vi er dog i tvivl om, om det måske er en form for blændværk -- -en slags IT-fetish som reelt er ligegylig for, -eller måske direkte skader vores læring, -eller om det er muligt at vores valgte teknik -til en mere "spraglet" læsning +en slags IT-fetish som reelt er ligegylig, +eller måske direkte skadelig for vores læring, +eller om det er muligt at vores valgte teknik til en mere "spraglet" læsning kan understøtte vores læring. Vi har en vag forståelse af læring, |