aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
-rw-r--r--worlding/_hypothesis.qmd31
-rw-r--r--worlding/_learning.dot5
-rw-r--r--worlding/_learningbox.dot2
3 files changed, 25 insertions, 13 deletions
diff --git a/worlding/_hypothesis.qmd b/worlding/_hypothesis.qmd
index 6d2d697..59a60d0 100644
--- a/worlding/_hypothesis.qmd
+++ b/worlding/_hypothesis.qmd
@@ -164,6 +164,20 @@ Den studerende kan tage noter i et tekstnært format i eget tempo,
mens de forpligtningsløst kan fordybe sig i alternative kontekster,
når de selv føler, de sidder fast i en for lang definitiv bevægelse.
+@Schraube2024 pointerer,
+at digitaliseringens styrke for tentakulære læringsprocesser
+ligger i den operationelle dimension,
+da digitale værktøjer kun kan føre den lærende til startpunktet for læringen.
+Den egentlige læring starter først,
+idet den lærende aktivt relaterer til og går i dialog med materialet.
+Det er altså ikke læsningen,
+men den lærendes forhold til læsningen som udgør den tentakulære læringsproces.
+Her adskiller Hypothes.is sig fra traditionelle digitale værktøjer,
+da værktøjet anvendes under denne proces, ikke før.
+Hver Hypothes.is annotation er en dialog mellem den lærende og læringsmaterialet,
+og muligheden for at svare på andre annotationer skaber mulighed
+for intersubjektiv dialog forankret i en fælles kontekst.
+
Det indholdsmæssige aspekt af læring kræver en vekslen mellem
definitive og affinitive bevægelser i læringsprocessen,
og affinitive bevægelser kræver tilbagetrækning og kontekstualisering.
@@ -179,13 +193,14 @@ og kan derfor siges direkte at understøtte indholdsmæssig læring.
## Perspektivering (?) FIXME
Ses digitalisering i lyset af funktionaliten i Hypothes.is,
-påtager begrebet distraktion sig en anden end den,
-der fremlægges af @Schraube2024.
-Distraktion er ikke i sig selv skadelig for læringsprocessen.
-Den affinitive bevægelse er netop også et skift i fokus,
+påtager begrebet digital distraktion sig en bredere betydning end den,
+der afdækkes af @Schraube2024.
+Distraktioner er ikke i sig selv skadelige for læringsprocessen.
+Den affinitive bevægelse karakteres netop som et skift i fokus,
men hvor en distraktion bryder fokus,
-forårsager en affinitiv bevægelse en forskydning af fokus:
-Distraktion skifter kontekst, mens den affinitive bevægelse er en kontekstualisering.
+indebærer en affinitiv bevægelse en forskydning af fokus:
+forstyrrende distraktioner skifter kontekst,
+mens affinitive bevægelser udforsker læringsproblemets kontekst.
Intersubjektiv dialog er da også præget af dynamiske bevægelser
mellem forskellige emner.
Det problem, som fremhæves i bogen,
@@ -195,8 +210,8 @@ Tilhørende billederne på skærmen er både undertekster og lyd,
som *understøtter* budskabet i filmen.
Man bliver "distraheret" af lyden,
men distraktionen fører seeren ud i en større kontekst.
-Sammenlign dette med at se en film med reklamer.
-Reklamerne afbryder filmen,
+Sammenlign dette med at se en film med reklamer:
+reklamerne afbryder filmen,
og fjerner dermed seeren fra konteksten,
på samme måde som notifikationer fra digitale værktøjer
kan fjerne den lærende fra læringskonteksten.
diff --git a/worlding/_learning.dot b/worlding/_learning.dot
index d01ad32..4aacecb 100644
--- a/worlding/_learning.dot
+++ b/worlding/_learning.dot
@@ -1,6 +1,3 @@
digraph {
- "Operative aspect of learning"
- "Content aspect of learning"
- "Learning action" -> "Operative aspect of learning" [label="unfolds through"]
-
+ "Learning problem" -> "Learning action"
}
diff --git a/worlding/_learningbox.dot b/worlding/_learningbox.dot
index baee57d..e5ad016 100644
--- a/worlding/_learningbox.dot
+++ b/worlding/_learningbox.dot
@@ -1,4 +1,4 @@
-ådigraph {
+digraph {
compound=true;
Distraction [shape=box]
Success [shape=box]