diff options
-rw-r--r-- | worlding/_læring.qmd | 25 |
1 files changed, 25 insertions, 0 deletions
diff --git a/worlding/_læring.qmd b/worlding/_læring.qmd index e61f65e..91dbbdc 100644 --- a/worlding/_læring.qmd +++ b/worlding/_læring.qmd @@ -14,6 +14,31 @@ I sin bog indrager Schraube psykologisk teori om de essentielle bestanddele af selve læringsprocessen for at nedbryde den og undersøge, hvilke aspekter der kan siges at være påvirket af digitaliseringen. +::: {.callout-important} +## FIXME + +Der er ingen referencer i ovenstående, +som må indikere at teksten implicit anser det omtalte som almen viden. + +Jeg (Jonas) er dog helt uenig i, at... + + * digitalisering er en epoke, endsige en overstået epoke + * det er nemmere at blive distraheret nu end tidligere + * Ernst belyser digitalisering som *øget* distraktion for læring + +Jeg forstår digitalisering ikke som en epoke men som en aktivitet +(kvantisering af og systematisk viderebehandling af data). + +Jeg mener at at den krise Ernst peger på i nutiden +ikke handler om at distraktion er værre end nogensinde, +men om at verden langt bredere er i krise, +og at vi derfor mere end nogensinde har brug for optimal læring +og at optimal læring bl.a. +(altså som en *komponent* men ikke centralt) +svækkes ved læringsrum med for mange eller forkerte distraktioner. + +::: + Til dette introduceres begreberne defensiv og ekspansiv læring, som beskriver to fundamentale, modsatrettede motivationer for at lære. Defensiv læring er læring, som tager udgangspunkt i *eksterne* |