aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
-rw-r--r--moodle/bk3.qmd668
1 files changed, 424 insertions, 244 deletions
diff --git a/moodle/bk3.qmd b/moodle/bk3.qmd
index 90f0f04..eba98e5 100644
--- a/moodle/bk3.qmd
+++ b/moodle/bk3.qmd
@@ -72,12 +72,12 @@ Til undervisningen i januar (programmering i p5):
* Lauren McCarthy. "Make: Getting Started with p5.js". Maker Media, 2015.
Bogen vil kunne købes i RUCs boghandel.
Den kan også downloades fra denne URL:
- [http://people.uncw.edu/tompkinsj/112/JavaScript/GettingStartedwithP5js.pdf](https://openlab.citytech.cuny.edu/mtec1101-hd88-sp2022/files/2019/03/Make_Getting-Started-with-p5dotjs.pdf).
+ [http://people.uncw.edu/tompkinsj/112/JavaScript/GettingStartedwithP5js.pdf][McCarthy_2015].
Vi skal bruge kapitel 1, 3-5, samt dele af kapitel 7-9 (103-107 + 121-125 + 139-141).
Vi overspringer alle eksempler med robotten (fx 38-39).
Vi skal læse ialt ca. 80 sider fra bogen.
* Niels Jørgensen.
- "[Online-editoren til P5](https://moodle.ruc.dk/pluginfile.php/676379/course/section/184642/online-editoren-til-p5-nielsj-2022-12-20.pdf)".
+ "[Online-editoren til P5][Jørgensen_2022]".
Dette er en introduktion til online-editoren på editor.p5js.org.
Introduktionen erstatter kapitel 2 i McCarthys bog.
@@ -92,6 +92,27 @@ Som studerende forventes du at bruge:
Cirka otte timer om dagen i seks dage, ialt ca. 48 timer.
* De resterende ca. 27-32 timer forventes du at bruge på essay-eksamen i januar.
+::: {.callout-important}
+## Pensum
+
+McCarthy, L. (2015).
+*Make: Getting Started with p5.js*.
+Maker Media.
+Kap. 1 og 3-5, og s. 103-107, 121-125 og 139-141.
+([PDF][McCarthy_2015]).
+
+Jørgensen, N. (2022).
+*Online-editoren til P5*
+([RUC][Jørgensen_2022]).
+
+:::
+
+[McCarthy_2015]: https://openlab.citytech.cuny.edu/mtec1101-hd88-sp2022/files/2019/03/Make_Getting-Started-with-p5dotjs.pdf
+ "Make_Getting-Started-with-p5dotjs.pdf"
+
+[Jørgensen_2022]: https://moodle.ruc.dk/pluginfile.php/676379/course/section/184642/online-editoren-til-p5-nielsj-2022-12-20.pdf
+ "online-editoren-til-p5-nielsj-2022-12-20.pdf"
+
### Introduktion til kursus-indholdet
**Introduktion**
@@ -105,7 +126,19 @@ Kurset er i store træk som i 2020.
Ændringer omfatter bl.a. programmeringsdelen i januar,
hvor vi nu bruger sproget p5.js (ikke Processing som omtales i videoerne).
-:page_facing_up: [Kursusintroduktion (fra ruskurset)]
+::: {.callout-note}
+## Ekstramateriale
+
+:page_facing_up:
+[Kursusintroduktion (fra ruskurset)]
+
+:film_strip:
+[Video I]
+
+:film_strip:
+[Video II]
+
+:::
[Video I]: https://video.ruc.dk/media/t/0_vknc5ypo
"Humtek - TSA - Del I (Niels Jørgensen) [a].mp4"
@@ -149,15 +182,34 @@ Følgende dele af artiklen behøver I kun at skimme, hvis det kniber med tiden:
Nedenfor kan I også se eksamensopgaverne fra de sidste to år.
-:page_facing_up: [Eksamensopgave januar 2018]
+::: {.callout-important}
+## Pensum
+
+:page_facing_up:
+Niels Jørgensen (2023).
+*Digital signatur.
+En eksemplarisk analyse af en teknologis indre mekanismer og processer.*
+([RUC][Joergensen_2023_moodle]
+[Scholia][Joergensen_2023_scholia])
+
+:::
+
+::: {.callout-note}
+## Ekstramateriale
-:page_facing_up: [Eksamensopgave januar 2023]
+:page_facing_up:
+[Eksamensopgave januar 2018]
-:page_facing_up: [Eksamensopgave januar 2022]
+:page_facing_up:
+[Eksamensopgave januar 2023]
-:page_facing_up: [Niels Jørgensen. Digital signatur. En eksemplarisk analyse af en teknologis indre mekanismer og processer.]
+:page_facing_up:
+[Eksamensopgave januar 2022]
-:page_facing_up: [Slides med svar på øvelser (Niels Jørgensen)]
+:page_facing_up:
+[Slides med svar på øvelser (Niels Jørgensen)]
+
+:::
[Eksamensopgave januar 2018]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=470794
"Eksamensopgave-tsa-januar-2018.pdf"
@@ -168,9 +220,11 @@ Nedenfor kan I også se eksamensopgaverne fra de sidste to år.
[Eksamensopgave januar 2022]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=451409
"TSA eksamen jan 2022.pdf"
-[Niels Jørgensen. Digital signatur. En eksemplarisk analyse af en teknologis indre mekanismer og processer.]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=463955
+[Joergensen_2023_moodle]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=463955
"indre-mekanismer.pdf"
+[Joergensen_2023_scholia]: https://scholia.toolforge.org/work/Q125854984
+
[Slides med svar på øvelser (Niels Jørgensen)]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=464677
"tsa1-trin-1-indre-mekanismer.pdf"
@@ -180,21 +234,6 @@ Nedenfor kan I også se eksamensopgaverne fra de sidste to år.
**Forelæsning - trin 2. Teknologiers artefakter. Forelæsningen behandler også teknologibegrebet (Erling Jelsøe)**
-Litteratur:
-
-1\. De Vries, M. (2016).
-Teaching about technology: An introduction to the philosophy of technology for non-philosophers.Springer,
-kapitel 2: Technological artifacts, s. 11-21.
-[<u>https://link-springer-com.ep.fjernadgang.kb.dk/chapter/10.1007/978-3-319-32945-1_2</u>](https://link-springer-com.ep.fjernadgang.kb.dk/chapter/10.1007/978-3-319-32945-1_2)
-
-2\. Müller, J., Remmen, A. og Christensen, P. (1984).
-Samfundets teknologi, teknologiens samfund. Herning: Systime,
-kapitel 2: Hvad er teknologi?, s. 15-28.
-
-3\. Jørgensen, U. og Yoshinaka, Y. (2009).
-Teknologi som genstand og vision, i: Jørgensen, U. (red.). I teknologiens laboratorium - ingeniørfagets videnskabsteori. Lyngby: Polyteknisk Forlag, s. 13-37.
-
-Læsevejledning:
De to første tekster udspænder begreberne om artefakter og teknologi.
Og den første tekst knytter artefaktbegrebet sammen med teknologien.
Den anden tekst udfolder teknologibegrebet med ganske meget vægt på arbejdsprocessen,
@@ -210,17 +249,65 @@ Den tredje er supplerende,
men er væsentlig som perspektiverende og rejser en række spørgsmål,
som man næsten altid konfronteres med ved analyser af ny teknologi.
-:page_facing_up: [Müller, Remmen og Christensen (1984). Hvad er teknologi?]
+::: {.callout-important}
+## Pensum
+
+:page_facing_up:
+de Vries, M. J. (2016).
+Technological Artifacts.
+i *Teaching about technology :
+an introduction to the philosophy of technology for non-philosophers*
+(2. udg., s. 11–22).
+Springer.
+<https://doi.org/10.1007/978-3-319-32945-1_2>
+([RUC][deVries_2016_kb_ch2]
+[WorldCat][deVries_2016_worldcat]).
+
+:page_facing_up:
+Müller, J., Remmen, A., & Christensen, P. (1984).
+Hvad er teknologi?
+i *Samfundets teknologi : teknologiens samfund*
+(s. 15-28).
+Systime.
+([RUC][Müller_1984_moodle]
+[WorldCat][Müller_1984_worldcat]).
+
+:::
+
+::: {.callout-note}
+## Ekstramateriale
+
+:page_facing_up:
+Yoshinaka, Y. (2008).
+Teknologi som genstand og vision.
+i Jørgensen, U. (red.),
+*I teknologiens laboratorium: Ingeniørfagets videnskabsteori*
+(1. udg., s. 13-36).
+Polyteknisk Forlag.
+([RUC][Yoshinaka_2008_moodle]
+[WorldCat][Yoshinaka_2008_worldcat]
+[Homepage][Yoshinaka_2008_homepage]).
+
+:page_facing_up:
+[Slides, Erling]
+
+:::
+
+[deVries_2016_kb_ch2]: https://link-springer-com.ep.fjernadgang.kb.dk/chapter/10.1007/978-3-319-32945-1_2
+
+[deVries_2016_worldcat]: https://search.worldcat.org/title/959259278
+
+[Müller_1984_moodle]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=463731
+ "Muller, Remmen, Christensen, Hvad er teknologi.pdf"
-:page_facing_up: [Jørgensen og Yoshinaka (2009). Teknologi som genstand og vision]
+[Müller_1984_worldcat]: https://search.worldcat.org/title/60916958
-:page_facing_up: [Slides, Erling]
+[Yoshinaka_2008_moodle]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=463733
+ "I teknologiens laboratorium, kap 1.pdf"
-[Müller, Remmen og Christensen (1984). Hvad er teknologi?]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=463731
- "Muller, Remmen, Christensen, Hvad er teknologi.pdf"
+[Yoshinaka_2008_worldcat]: https://search.worldcat.org/title/842565701
-[Jørgensen og Yoshinaka (2009). Teknologi som genstand og vision]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=463733
- "I teknologiens laboratorium, kap 1.pdf"
+[Yoshinaka_2008_homepage]: https://orbit.dtu.dk/en/publications/teknologi-som-genstand-og-vision
[Slides, Erling]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=464832
"TSA 1, kursusgang 2, E2023.pptx"
@@ -229,9 +316,11 @@ som man næsten altid konfronteres med ved analyser af ny teknologi.
**Klyngeøvelse - trin 1+2.**
-:page_facing_up: [Opgave til klyngeøvelse - trin 1]
+:page_facing_up:
+[Opgave til klyngeøvelse - trin 1]
-:page_facing_up: [Opgaver til klyngeøvelse - trin 2]
+:page_facing_up:
+[Opgaver til klyngeøvelse - trin 2]
[Opgave til klyngeøvelse - trin 1]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=463918
"opgave-trin-1.pdf"
@@ -245,22 +334,6 @@ som man næsten altid konfronteres med ved analyser af ny teknologi.
**Forelæsning - trin 3. Teknologiers utilsigtede effekter (Erling Jelsøe)**
-Litteratur:
-
-1\. Christensen, T.H. og Røpke, I. (2009).
-Forbrug, teknologi og miljø, i: Jørgensen, U. (red.).
-I teknologiens laboratorium - ingeniørfagets videnskabsteori.
-Lyngby: Polyteknisk Forlag, s. 107-127.
-
-2\. Koppe, J.G. og Keys, J. (2001).
-PCBs and the precautionary principle,
-i: Harremoës, P. et al. (red.).
-Late lessons from early warnings: the precautionary principle 1896-2000.
-European Environment Agency. Luxembourg:
-Office for Official Publications of the European Communities, s. 64-75.
-<https://www.eea.europa.eu/publications/environmental_issue_report_2001_22>
-
-Læsevejledning:
Den første tekst tegner et bredt billede
af ønskede og uønskede effekter af en række teknologier.
Ved læsningen kan du lægge mærke til
@@ -273,59 +346,57 @@ nemlig stofgruppen PCB
og den historiske udvikling, der gradvis førte til
at stofgruppens negative effekter blev afdækket og den blev udfaset.
-[Christensen og Røpke (2009). Forbrug, teknologi og miljø]
+::: {.callout-important}
+## Pensum
-:page_facing_up: [Slides, Erling][Slides, Erling#2]
+:page_facing_up:
+Christensen, T.H. og Røpke, I. (2009).
+Forbrug, teknologi og miljø,
+i Jørgensen, U. (red.) (2009).
+*I teknologiens laboratorium : ingeniørfagets videnskabsteori*
+(2. udg, s. 107-127).
+Polyteknisk Forlag.
+([RUC][Christensen_2009_moodle]
+[WorldCat][Christensen_2009_moodle]).
-[Christensen og Røpke (2009). Forbrug, teknologi og miljø]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=463734
- "I teknologiens laboratorium, kap 1,5.pdf"
+:page_facing_up:
+Koppe, J. G., & Keys, J. (2002).
+PCBs and the precautionary principle.
+i Harremoës, P. et al. (red.),
+*Late lessons from early warnings: the precautionary principle 1896-2000*
+(64-75).
+European Environment Agency.
+([Website][Koppe_2002_website]
+[WorldCat][Koppe_2002_worldcat]).
-[Slides, Erling#2]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=465093
- "TSA 1, kursusgang 3, E2023.pptx"
+:::
-### TSA Forelæsning Trin 4: 3. nov
+::: {.callout-note}
+## Ekstramateriale
-**Fredag 3. nov. 10.15 - 12.00.**
+:page_facing_up:
+[Slides, Erling][Slides, Erling#2]
-**Forelæsning - trin 4. Teknologiske systemer (Erling Jelsøe)**
+:::
-Litteratur:
+[Christensen_2009_moodle]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=463734
+ "I teknologiens laboratorium, kap 1,5.pdf"
-Buhl, H. (2005).
-Buesenderen. Valdemar Poulsens radiosystem.
-Aarhus Universitetsforlag. Kapitel 1: Indledning s. 7-12.
-<https://unipress.dk/media/13302/9788772888071_excerpt.pdf>
+[Christensen_2009_worldcat]: https://search.worldcat.org/title/842565659
-Somerville et al. (2014).
-Small-scale aquaponic food production.
-Integrated fish and plant farming.
-FAO Fisheries and aquaculture technical paper 589,
-Rome: Food and Agriculture Organization of the United Nations, s. 1-10.
-Filen findes nedenfor.
-Den samlede publikation er ret omfattende,
-men kan downloades herfra:
-[Small-scale aquaponic food production -- Integrated fish and plant farming (fao.org)](https://www.fao.org/3/i4021e/i4021e.pdf)
+[Koppe_2002_website]: https://www.eea.europa.eu/publications/environmental_issue_report_2001_22
-Energistyrelsen og Videnscenter for Halm- og Flisfyring (1999).
-Kraftvarme - og kraftværker,
-i: Træ til energiformål.
-Teknik-miljø-økonomi, 2. udgave, kapitel 9, s. 48-53.
+[Koppe_2002_worldcat]: https://search.worldcat.org/title/773492850
-Horsens Kommune og Region Midtjylland (2016).
-Telemedicin & telemedicinsk infrastruktur.
-Bilag til: Horsens på forkant med sundhed.
-Et tværsektorielt telemedicinsk OPI-projekt.
-Kvalitativ Evalueringsrapport.
-Filen findes nedenfor.
+[Slides, Erling#2]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=465093
+ "TSA 1, kursusgang 3, E2023.pptx"
-Supplerende litteratur:
+### TSA Forelæsning Trin 4: 3. nov
-Holt, J, R-H. (2012).
-Ny teknologi kan løse de værste af landbrugets miljøproblemer.
-Ingeniøren, 24. marts 2012.
-<https://ing.dk/artikel/ny-teknologi-kan-lose-de-vaerste-af-landbrugets-miljoproblemer-127843>
+**Fredag 3. nov. 10.15 - 12.00.**
+
+**Forelæsning - trin 4. Teknologiske systemer (Erling Jelsøe)**
-Læsevejledning:
Den første tekst er indledningskapitel
til en bog om Valdemar Poulsens buesender,
men er interessant i denne sammenhæng,
@@ -369,23 +440,78 @@ hvordan nye alternative teknologkoncepter i varierende grad kan være forbundet
med (mere eller mindre) vidtgående ændringer i eksisterende teknologisystemer,
som f.eks. ukrudtsbekæmpelse.
-:page_facing_up: [Somerville et al. (2014). Small-scale aquaponic food production]
+::: {.callout-important}
+## Pensum
+
+:page_facing_up:
+Buhl, H. (2005).
+*Buesenderen : Valdemar Poulsens radiosystem*
+(1. udg., 1. oplag) [Afhandling].
+Aarhus Universitetsforlag.
+Kapitel 1: Indledning s. 7-12.
+([RUC][Buhl_2005_chapter]
+[WorldCat][Buhl_2005_worldcat]).
+
+:page_facing_up:
+Somerville et al. (2014).
+*Small-scale aquaponic food production.
+Integrated fish and plant farming*.
+FAO Fisheries and aquaculture technical paper 589,
+Food and Agriculture Organization of the United Nations,
+s. 1-10.
+([RUC][Sommerville_2014_moodle]
+[samlet publikation][Sommerville_2014]).
-:page_facing_up: [Energistyrelsen og Videnscenter for Halm- og Flisfyring (1999). Kraftvarme- og kraftværker]
+:page_facing_up:
+Energistyrelsen og Videnscenter for Halm- og Flisfyring (1999).
+Kraftvarme - og kraftværker,
+i *Træ til energiformål*
+(2. udg., kap. 9, s. 48-53).
+Teknik-miljø-økonomi.
+([RUC][Energistyrelsen_1999_moodle]).
-:page_facing_up: [Horsens Kommune og Region Midtjylland (2016). Telemedicin og telemedicinsk infrastruktur]
+:page_facing_up:
+Horsens Kommune og Region Midtjylland (2016).
+Telemedicin & telemedicinsk infrastruktur,
+bilag til
+*Horsens på forkant med sundhed.
+Et tværsektorielt telemedicinsk OPI-projekt.
+Kvalitativ Evalueringsrapport.*
+([RUC][Horsens_Kommune_2016_moodle]).
-:page_facing_up: [Slides, Erling][Slides, Erling#3]
+:::
-[Somerville et al. (2014). Small-scale aquaponic food production]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=463736
+::: {.callout-note}
+## Ekstramateriale
+
+:page_facing_up:
+Holt, J, R-H. (2012).
+*Ny teknologi kan løse de værste af landbrugets miljøproblemer*.
+Ingeniøren, 24. marts 2012.
+([Webside][Holt_2012_webpage]).
+
+:page_facing_up:
+[Slides, Erling][Slides, Erling#3]
+
+:::
+
+[Buhl_2005_chapter]: https://unipress.dk/media/13302/9788772888071_excerpt.pdf
+
+[Buhl_2005_worldcat]: https://search.worldcat.org/title/895024731
+
+[Sommerville_2014_moodle]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=463736
"Aquaponics, FAO, kap 1.pdf"
-[Energistyrelsen og Videnscenter for Halm- og Flisfyring (1999). Kraftvarme- og kraftværker]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=463738
+[Sommerville_2014]: https://www.fao.org/3/i4021e/i4021e.pdf
+
+[Energistyrelsen_1999_moodle]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=463738
"trae-DK09.pdf"
-[Horsens Kommune og Region Midtjylland (2016). Telemedicin og telemedicinsk infrastruktur]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=463739
+[Horsens_Kommune_2016_moodle]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=463739
"Telemedicin, Infrastruktur.pdf"
+[Holt_2012_webpage]: https://ing.dk/artikel/ny-teknologi-kan-lose-de-vaerste-af-landbrugets-miljoproblemer-127843
+
[Slides, Erling#3]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=465170
"TSA 1, kursusgang 4, E2023.pptx"
@@ -425,32 +551,66 @@ I projekter på Humtek anvendes modeller ofte
til at undersøge og beskriveprocesser, mekanismer og/eller egenskaber
ved de teknologier der studeres i projektarbejdet.
-:page_facing_up: [Scott E. Page (2018) The Many Model Thinker, Chapter 1 in The Model Thinker, What you need to know to make data work for you, Hachette Book Group, New York, US]
-
-:page_facing_up: [Scott E. Page (2018) Why a Model?, Chapter 2 in The Model Thinker, What you need to know to make data work for you, Hachette Book Group, New York, US]
-
-:page_facing_up: [Marc J. de Vries (2016) Technological Knowledge, Chapter 3 in Teaching about Technology - An Introduction to the Philosophy of Technology for Non-philosophers, 2nd Edition, Springer International Publishing Switzerland 2016]
-
-:page_facing_up: [Dieselmotoren - sådan virker den]
-
Til øvelsen, der knytter sig til  kursusgangen,
-skal I bruge denne video som udgangspunkt.
+skal I bruge video om dieselmotoren som udgangspunkt.
Se videoen inden forlæsningen.
-:page_facing_up: [Oplæg Thomas]
-
-[Scott E. Page (2018) The Many Model Thinker, Chapter 1 in The Model Thinker, What you need to know to make data work for you, Hachette Book Group, New York, US]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=465270
+::: {.callout-important}
+## Pensum
+
+:page_facing_up:
+Page, S. E. (2021).
+*The model thinker : what you need to know to make data work for you*
+(First trade paperback edition).
+Basic Books.
+([RUC, kap. 1][Page_2018_moodle_ch1]
+[RUC, kap. 2][Page_2018_moodle_ch1]
+[WorldCat][Page_2018_moodle_ch1]).
+
+:page_facing_up:
+de Vries, M. J. (2016).
+Technological Knowledge, in
+*Teaching about Technology - An Introduction to the Philosophy of Technology for Non-philosophers*
+(2. udg., kap. 3, s. 23-38).
+Springer International Publishing Switzerland
+<https://doi.org/10.1007/978-3-319-32945-1_3>
+([RUC][deVries_2016_moodle_ch3]
+[WorldCat][deVries_2016_worldcat]).
+
+:page_facing_up:
+Dieselmotoren - sådan virker den
+([RUC][Dieselmotoren_moodle]
+[webside][Dieselmotoren_webside]
+[youtube][Dieselmotoren_youtube]).
+
+:::
+
+::: {.callout-note}
+## Ekstramateriale
+
+:page_facing_up:
+[Oplæg Thomas]
+
+:::
+
+[Page_2018_moodle_ch1]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=465270
"The Model Thinker Chapter 1.pdf"
-[Scott E. Page (2018) Why a Model?, Chapter 2 in The Model Thinker, What you need to know to make data work for you, Hachette Book Group, New York, US]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=465271
+[Page_2018_moodle_ch2]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=465271
"The Model Thinker Chapter 2.pdf"
-[Marc J. de Vries (2016) Technological Knowledge, Chapter 3 in Teaching about Technology - An Introduction to the Philosophy of Technology for Non-philosophers, 2nd Edition, Springer International Publishing Switzerland 2016]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=465272
+[Page_2018_worldcat]: https://search.worldcat.org/title/1028523969
+
+[deVries_2016_moodle_ch3]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=465272
"Vries 2016 chapter 3 Technological Knowledge.pdf"
-[Dieselmotoren - sådan virker den]: https://moodle.ruc.dk/mod/url/view.php?id=465273
+[Dieselmotoren_moodle]: https://moodle.ruc.dk/mod/url/view.php?id=465273
"view.html"
+[Dieselmotoren_webside]: https://dbr.dk/video/dieselmotor-saadan-virker-den
+
+[Dieselmotoren_youtube]: https://www.youtube.com/watch?v=DZt5xU44IfQ
+
[Oplæg Thomas]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=465389
"Modeller 2023.pptx"
@@ -462,7 +622,6 @@ Se videoen inden forlæsningen.
Drivkræfter og barrierer for udbredelse af teknologier
(Thomas Budde Christensen)**
-Læsevejledning:
i skal læse et uddrag af Everett Rogers' klassiker
inden for innovationsteori.
Teorien handler om
@@ -478,7 +637,7 @@ og en lidt længere og lidt sværere tekst om vindmøller.
På kursusgangen vil vi bruge vindmøller som gennemgående case.
Øvelsen vil også omhandle vindmøller
-:page_facing_up: [Everett Rogers: Diffusion of Innovation (uddrag, 46 sider)]
+[Everett Rogers: Diffusion of Innovation (uddrag, 46 sider)][Rogers_1983_moodle][Rogers_1983_moodle]
Denne bog er en klassiker inden for innovations-teori.
I har fået en uddrag af kapitel 1 og 5.
@@ -489,7 +648,9 @@ frem til afsnittet "Are There Stages in the Process?".
Jeg beklager at teksten på de lige sider hælder en smule -
det må i leve med.
-:page_facing_up: [Sådan fungerer en vindmølle (4 sider), Faktaark udarbejdet af Dansk Vindmølleforening, 2013]
+[Sådan fungerer en vindmølle (4 sider),
+Faktaark
+udarbejdet af Dansk Vindmølleforening, 2013][vindmølle_2013_moodle]
Faktaark, udarbejdet af vindmølleindustrien,
som på en enkel måde beskriver en vindmølles indre mekanismer og processer.
@@ -502,7 +663,10 @@ er de vindmøllernes indre mekanismer og processer de samme.
Teksten er på dansk og let at læse
og vi har derfor valgt at tage den med.
-:page_facing_up: [Uddrag af Technology Data Catalogue for Electricity and district heating production - Onshore Windturbines, updated version Februar 2023 (ca. 25 sider)]
+[Uddrag af
+Technology Data Catalogue for Electricity and district heating production -
+Onshore Windturbines,
+updated version Februar 2023 (ca. 25 sider)][windturbines_2023_moodle]
Energistyrelsen udgiver løbende et teknologikatalog
der beskriver forskellige energiteknologier.
@@ -522,17 +686,57 @@ kan du finde det fulde teknologikatalog på energistyrelsens hjemmeside:
<https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Analyser/technology_data_catalogue_for_el_and_dh.pdf>
-:page_facing_up: [oplæg Thomas][oplæg Thomas#2]
+::: {.callout-important}
+## Pensum
+
+:page_facing_up:
+Rogers, E. M. (1983).
+*Diffusion of innovations*
+(3. udg.).
+Free Press ; Collier Macmillan.
+([RUC][Rogers_1983_moodle]
+[WorldCat][Rogers_1983_moodle]).
+
+:page_facing_up:
+(2013).
+*Sådan fungerer en vindmølle*
+[Faktaark].
+Dansk Vindmølleforening.
+([RUC][vindmølle_2013_moodle]
+[arkiv][vindmølle_2013_arkiv]).
-[Everett Rogers: Diffusion of Innovation (uddrag, 46 sider)]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=465337
+:page_facing_up:
+Uddrag af
+*Technology Data Catalogue for Electricity and district heating production - Onshore Windturbines*
+(opdateret udgave Februar 2023, ca. 25 sider)
+([RUC][windturbines_2023_moodle]
+[fuldtkatalog (nyere udgave)]).
+
+:::
+
+::: {.callout-note}
+## Ekstramateriale
+
+:page_facing_up:
+[oplæg Thomas][oplæg Thomas#2]
+
+:::
+
+[Rogers_1983_moodle]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=465337
"Diffusion of Innovation.pdf"
-[Sådan fungerer en vindmølle (4 sider), Faktaark udarbejdet af Dansk Vindmølleforening, 2013]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=465339
+[Rogers_1983_worldcat]: https://search.worldcat.org/title/8494360
+
+[vindmølle_2013_moodle]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=465339
"Sådan fungerer en vindmølle.pdf"
-[Uddrag af Technology Data Catalogue for Electricity and district heating production - Onshore Windturbines, updated version Februar 2023 (ca. 25 sider)]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=465351
+[vindmølle_2013_arkiv]: https://web.archive.org/web/20180826214304/http://www.dkvind.dk/fakta/T1.pdf
+
+[windturbines_2023_moodle]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=465351
"technology_data_catalogue_for_el_and_dh.pdf"
+[windturbines_2025]: https://ens.dk/sites/ens.dk/files/Analyser/technology_data_catalogue_for_el_and_dh.pdf
+
[oplæg Thomas#2]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=466208
"TSA 2023 Innovation - vindmøller.pptx"
@@ -540,9 +744,16 @@ kan du finde det fulde teknologikatalog på energistyrelsens hjemmeside:
**Klyngeøvelse - trin 5+6**.
-:page_facing_up: [Øvelse: Modeller]
+::: {.callout-note}
+## Ekstramateriale
-:page_facing_up: [Øvelse: Udbredelsen af teknologier - teknisk beregning af vindmøller]
+:page_facing_up:
+[Øvelse: Modeller]
+
+:page_facing_up:
+[Øvelse: Udbredelsen af teknologier - teknisk beregning af vindmøller]
+
+:::
[Øvelse: Modeller]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=465361
"Øvelse til Modeller 2023 .pptx"
@@ -564,7 +775,13 @@ Links er øverst på siden.
* Kapitel 1+3 i Lauren McCarthy.
* Afsnit 1 "Start på at kode i p5" (3 s.) i mit oplæg "Online-editoren til p5"
-::page_facing_up: [Slides med løsninger (Niels Jørgensen)]
+::: {.callout-note}
+## Ekstramateriale
+
+:page_facing_up:
+[Slides med løsninger (Niels Jørgensen)]
+
+:::
[Slides med løsninger (Niels Jørgensen)]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=470554
"p5-dag1.pdf"
@@ -575,7 +792,13 @@ Links er øverst på siden.
Øvelse i to klynger.
-:page_facing_up: [Opgaver til workshopdag 1]
+::: {.callout-note}
+## Ekstramateriale
+
+:page_facing_up:
+[Opgaver til workshopdag 1]
+
+:::
[Opgaver til workshopdag 1]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=470165
"workshopdag1.pdf"
@@ -588,7 +811,13 @@ Links er øverst på siden.
Litteratur: McCarthy, kapitel 4 (s. 41-54).
-:__documnt__: [Slides med løsninger (Niels Jørgensen)][Slides med løsninger (Niels Jørgensen)#2]
+::: {.callout-note}
+## Ekstramateriale
+
+:page_facing_ip:
+[Slides med løsninger (Niels Jørgensen)][Slides med løsninger (Niels Jørgensen)#2]
+
+:::
[Slides med løsninger (Niels Jørgensen)#2]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=470598
"p5-dag2-kap4.pdf"
@@ -599,7 +828,13 @@ Litteratur: McCarthy, kapitel 4 (s. 41-54).
p5-øvelse.
-:page_facing_up: [Opgaver til workshopdag 2]
+::: {.callout-note}
+## Ekstramateriale
+
+:page_facing_up:
+[Opgaver til workshopdag 2]
+
+:::
[Opgaver til workshopdag 2]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=470170
"workshopdag2.pdf"
@@ -612,7 +847,13 @@ p5-øvelse.
Litteratur: McCarthy, kapitel 5 (s. 59-83).
-:page_facing_up: [Slides med løsninger (Niels Jørgensen)][Slides med løsninger (Niels Jørgensen)#3]
+::: {.callout-note}
+## Ekstramateriale
+
+:page_facing_up:
+[Slides med løsninger (Niels Jørgensen)][Slides med løsninger (Niels Jørgensen)#3]
+
+:::
[Slides med løsninger (Niels Jørgensen)#3]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=470795
"p5-dag3-kap5.pdf"
@@ -623,7 +864,13 @@ Litteratur: McCarthy, kapitel 5 (s. 59-83).
**p5-øvelse.**
-:__document_: [Opgaver til workshopdag 3]
+::: {.callout-note}
+## Ekstramateriale
+
+:page_facing_up:
+[Opgaver til workshopdag 3]
+
+:::
[Opgaver til workshopdag 3]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=470172
"workshopdag3.pdf"
@@ -643,7 +890,13 @@ brug link fra moodle-rubrikken oven for om min forelæsning om trin 1.
Der er ikke øvelser denne dag.
-:page_facing_up: [Slides med løsninger (Niels Jørgensen)][Slides med løsninger (Niels Jørgensen)#4]
+::: {.callout-note}
+## Ekstramateriale
+
+:page_facing_up:
+[Slides med løsninger (Niels Jørgensen)][Slides med løsninger (Niels Jørgensen)#4]
+
+:::
[Slides med løsninger (Niels Jørgensen)#4]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=471073
"repetition-TRIN-modellen.pdf"
@@ -662,11 +915,19 @@ Litteratur:
* Afsnit 2 "Upload billeder til jeres konto på online-editoren" (1 s.)
i mit oplæg om online-editoren.
-:page_facing_up: [lunar.jpg]
+::: {.callout-note}
+## Ekstramateriale
+
+:page_facing_up:
+[lunar.jpg]
-:page_facing_up: [earth.png]
+:page_facing_up:
+[earth.png]
-:page_facing_up: [Slides (Niels Jørgensen)]
+:page_facing_up:
+[Slides (Niels Jørgensen)]
+
+:::
[lunar.jpg]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=471325
"earth.png"
@@ -683,15 +944,25 @@ Litteratur:
p5-øvelse.
-:page_facing_up: [Opgaver til workshopdag 4]
+::: {.callout-note}
+## Ekstramateriale
+
+:page_facing_up:
+[Opgaver til workshopdag 4]
+
+:page_facing_up:
+[ruc700x600.jpg]
-:page_facing_up: [ruc700x600.jpg]
+:page_facing_up:
+[clouds.png]
-:page_facing_up: [clouds.png]
+:page_facing_up:
+[fodsporSyd.png]
-:page_facing_up: [fodsporSyd.png]
+:page_facing_up:
+[fodsporVest.png]
-:page_facing_up: [fodsporVest.png]
+:::
[Opgaver til workshopdag 4]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=470211
"workshopdag4.pdf"
@@ -719,7 +990,13 @@ Litteratur:
* McCarthy, kapitel 9 (139-141 - til og med eksempel 9.2).
* Afsnit 3 og 4 i mit oplæg "Online-editoren til p5" (1 side).
-:page_facing_up: [Slides med løsninger (Niels Jørgensen)][Slides med løsninger (Niels Jørgensen)#5]
+::: {.callout-note}
+## Ekstramateriale
+
+:page_facing_up:
+[Slides med løsninger (Niels Jørgensen)][Slides med løsninger (Niels Jørgensen)#5]
+
+:::
[Slides med løsninger (Niels Jørgensen)#5]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=471637
"p5-dag5-kap-9.pdf"
@@ -730,11 +1007,19 @@ Litteratur:
p5-øvelse.
-:page_facing_up: [Opgaver til workshopdag 5]
+::: {.callout-note}
+## Ekstramateriale
-:page_facing_up: [rocketMan.png]
+:page_facing_up:
+[Opgaver til workshopdag 5]
-:page_facing_up: [asteroide.png]
+:page_facing_up:
+[rocketMan.png]
+
+:page_facing_up:
+[asteroide.png]
+
+:::
[Opgaver til workshopdag 5]: https://moodle.ruc.dk/mod/resource/view.php?id=470212
"workshopdag5.pdf"
@@ -749,108 +1034,3 @@ p5-øvelse.
Kursets skriftlige eksamen er planlagt til at foregå
fra torsdag 11. januar kl. 10 til lørdag 13. januar kl. 10.
-
-### Spørgsmål og svar om eksamensopgaven
-
-**Spørgsmål og svar om eksamensopgaven - fredag d. 12.1.**
-
-Kære alle studerende.
-Her er svar på spørgsmål jeg har fået fra jer på mail (nielsj@ruc.dk)
-om eksamensopgaven inden torsdag kl. 22.
-
-Mohamad A. og Daniel B. spørger
-om I også skal svare på spørgsmål
-som "Spørgsmål 1. Indre mekanismer og processer"?
-Nej, disse er kun overskrifter.
-Så I skal kun svare på underspørgsmålene, fx. 1a og 1b.
-
-#### Spørgsmål 5
-
-En studerende spørger
-hvor i kursuslitteraturen man kan finde oplysninger om virkningsgrad.
-Hvor i kursusmaterialet I finder information, metoder m.v.
-er op til jer.
-
-#### Spørgsmål 7
-
-Jonas P. har spurgt om en fejlmeddelelse,
-som han skriver kommer når han kalder loadImage("gasflaske.png").
-
-Jeg kan desværre ikke se hvad problemet er.
-Kaldet af loadImage() ser rigtigt ud.
-
-Et forslag:
-Hvis man mener man skriver en rigtig kode,
-og alligevel får en fejlmeddelelse,
-så kan man svare således:
-
-```
-// spørgsmål 7x
-// Jeg kan ikke svare på 7x, fordi min kode giver en fejlmeddelelse,
-// selv om jeg mener koden er god nok.
-// Her er koden:
-// .... loadImage("gasflaske.png") ...
-```
-
-På den måde får man vist det forsøg man har gjort,
-så man kan få point for det,
-og når man "udkommenterer",
-kan programmet køre.
-
-Opdatering fredag 12.1. kl. 13.15:
-
-Flere studerende har skrevet til mig fredag formiddag,
-at de får en fejlmeddelelse,
-når de vil indlæse en fil med loadImage().
-Jeg kan stadig ikke se hvad problemet er.
-Som nødløsning, i stedet for editor.p5js.org,
-må I gerne bruge en anden platform,
-fx openprocessing.org.
-Husk at I stadig skal aflevere sketch.js
-og et screendump/billede af kanvasset.
-
-Fortsat god arbejdslyst med opgaven,
-
-Niels Jørgensen
-
-### Feedback: 12. marts
-
-**Vi giver feedback på jeres eksamensopgaver
-d. 12. marts kl. 14-15 i hus 09.2.**
-
-I kan komme hen til os, en ad gangen,
-og få en kort feedback på jeres eksamensopgaver.
-
-Feedbacken er samtidig med humteks spilcafe.
-Da vi lagde feedbacken denne dag
-var det også samtidig med humteks åbningsfest.
-Selvom humteks åbningsfest er flyttet til april,
-fastholder vi feedbacken her d. 12. marts.
-Det er bl.a. så man kan nå at få feedback før reeksamen,
-hvor den første dag er 14.3.
-
-Thomas Budde og Niels Jørgensen.
-
-### Reeksamen: 14., 20. og 21. marts
-
-**Reeksamen er 14., 20. og 21. marts**
-
-Reeksamen er mundtlig, med 20 min. i alt per studerende,
-og med forberedelsestid,
-der også er på 20 min.
-
-Du trækker et eksamensspørgsmål,
-som er hovedemnet for den mundtlige eksamen,
-og som du kan forberede dig på i forberedelsestiden.
-Ved den mundtlige eksamen beder vi dig om at indlede
-med et oplæg på 3-5 minutter,
-og resten af eksamenstiden går med spørgsmål og diskussion
-med udgangspunkt i eksamensspørgsmålet.
-Du er velkommen til at tage noter, computer m.m. med ind
-til både forberedelse og eksamen.
-
-De spørgsmål, du kan trække til reeksamen, er kendt på forhånd.
-[Her er spørgsmålene.]
-
-[Her er spørgsmålene.]: https://moodle.ruc.dk/pluginfile.php/676379/course/section/190579/eksamensspm.pdf?time=1709553944071
- "eksamensspm.pdf"