aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
-rw-r--r--worlding/_FIXME_digitalisering.qmd273
-rw-r--r--worlding/_FIXME_kilder.qmd23
-rw-r--r--worlding/_FIXME_struktur.qmd75
3 files changed, 0 insertions, 371 deletions
diff --git a/worlding/_FIXME_digitalisering.qmd b/worlding/_FIXME_digitalisering.qmd
index 4d86e8e..e4d73b1 100644
--- a/worlding/_FIXME_digitalisering.qmd
+++ b/worlding/_FIXME_digitalisering.qmd
@@ -3,135 +3,8 @@ breaks: false
---
-# FIXME: Flet med Metode/Undersøgelser
-
-## Teori om Wiki
-
-En "wiki" er en kollaborativ, dynamisk og organisk udviklet,
-hyperlink-organiseret videnscentreret database.
-Wikien dynamiske natur gør den anvendelig til forskeligartede formål,
-bl.a. resource-wikien til at samle ekstern viden,
-nok mest kendt fra Wikipedia,
-og præsentationswikien oprienteret mere mod personligt udtryk
-[@Phillipson2008].
-
-FIXME: Knyt referencer til ovenstående,
-blandt @Thompson2017, @Elfving2008, @Ebersbach2006 m.fl.
-
-## Scholia som teknologi
-
-Vi undersøger Scholia som teknologi.
-Indeni er Scholia nærmest tom -- en række web-skabeloner og tilhørende SPARQL-opslag.
-Scholia er væsentligst defineret ved det teknologiske *system* det ingår i,
-hvor det indgår som en "lup" og "pincet" til at interagere med en flod af frit tilgængelig, opmærket data.
-
-Linked Open Data er et digitalt konceptuelt system,
-drevet af en ideologi om at data er definerende,
-og applikationer fungerer i kraft af data opmærket efter modeller (ontologier).
-
-## Opstille model for læring
-
-### Identificere begreber indenfor tentakulær læring
-
-Vi vil bruge Hypothes.is til at annotere begreberne i Schraubes tekst.
-
-### Formulere ontologi for tentakulær læring
-
-Definere en OWL ontologi for tentakulær læring,
-udfra nøglebegreber identificeret i @Schraube2024 og @Heilesen2015.
-
-owlontologien skulle fungere som fundament for efterfølgende modellering af konklusionerne fremsat i Ernsts tekst. Herefter kan vi undersøge hvordan digitalisering påvirker læring
-
-### Introducere model for tentakulær læring
-
-Visualisere vidensgrafen for tentakulær læring som visuel graf,
-med begreber for pragmatiske "jordnære" aspekter placeret forneden
-og optimale "ideelle" aspekter foroven.
-
-FIXME: Gennemgå design-overvejelser ved modellen.
-Placeringer, farver, former, udeladelser og andet.
-
-## Placere digitalisering i vores model for læring
-
-Vi har indtil nu kigget på læring generelt
-
-### Identificere Ernsts fremstilling af digitalisering
-
-For at fremstille en mere omfattende ontologi som inkluderer digitaliseringen
-vil vi identificere de relationer,
-hvor Ernst mener digitaliseringen kan spille en rolle for læring.
-
-@Schraube2024 gennemgår IT-redskaber til flere operationer:
-
-* Distribution af læringsmateriale
-* Tidsstyring af læringssessions
-* Lokalisering af læringsmateriale (søgemaskiner)
-* FIXME: flere?
-* FIXME: link til hver
-
-@Schraube2024 konkluderer,
-at (de undersøgte) IT-redskaber kun understøtter operationelle aspekter af læring,
-ikke indholdsmæssige aspekter af læring.
-
-FIXME: Undersøge om @Schraube2024 undersøger IT-redskaber
-fra et så udpræget *operativt* perspektiv,
-og det rimeligvis kan påpeges at bogens konklusion er tautologisk.
-
-### FIXME løse noter om Ernsts bog
-
-1. Ernsts bog
-Er læring indholdsmæssig,
-hvis vi kan lære ved at skabe og visualisere grafer baseret på brødtekster?
-Grafer er præcise pointers.
-Derfor er de instrumentelle til både operativt og indholdsmæssigt arbejde
-(som inkluderer læring).
-Et problem:
-forfattere staves/refereres forkert,
-fordi der tales "om" forfattere, ikke selve forfatteren.
-Der skrives sætninger, ikke forbindelser som kan udtrykkes gennem scholia.
-I moodle skrives der et par ord som opsummeringer.
-I semantisk arbejde peger man direkte på de steder,
-hvor der er konsensus om forståelsen af relationen.
-Semantiske værktøjer åbner op for eksakt formidling.
-Ernst beskriver selv at digitalisering er en effektivisering.
-Effektivisering kan være både positivt og negativt for læringsprocessen.
-Det gavner for eksempel ikke læringen at skynde sig og være hurtigere.
-Det gavner til gengæld læringen at være mere koncentreret og tryg.
-Afhængig af hvilken effekt man går efter,
-er der brug for forskellige kvaliteter ved de måder man arbejder på.
-Ernst beskriver digitaliseringens kvaliteter som "set in stone",
-fordi *sådan er tingene*,
-men glemmer at tale om muligheden for,
-at effektivisere selve indholdet ved at være eksakt
-vha. digitale semantiske værktøjer.
-**At kunne være præcis i sit sprog
-er en indholdsmæssig fordel ved digitale semantiske værktøjer**
-Leg er en central del af læringsprocessen,
-og digitale værktøjer som de bruges nu understøtter ikke denne leg
-(ifølge Ernst).
-Semantiske digitale værktøjer har muligvis potentialet
-for at understøtte leg
-**også** ved at lade den lærende tumle med stoffet.
-
-### Mappe digitalisering i forhold til tentakulær læring
-
-Udvide vores vidensgraf for læring
-til også at indeholde digitalisering som Ernst ser det,
-og danne en ny visuel graf af denne større videsngraf.
-
### Identififere/påvise udvalgte læringskvaliteter ved udvalgte IT-redskaber
-Indtil nu har vi kun taget udgangspunkt
-i opfattelsen af digitaliseringens forhold til læring
-som præsenteret i Ernsts bog.
-
-Vi forventer at kunne argumentere for,
-at kollaborative digitale vidensplatforme som Wikipedia og Wikidata
-*muliggør* indholdsmæssig læring,
-men kræver en skoling/træning i den slags anvendelse,
-og at det er manglen på en sådan skoling/træning der gør,
-at kun operativ læring er indeholdt i Schraubes empiri.
-
IT-redskaber kan understøtte...
* fokusering
@@ -152,12 +25,6 @@ IT-redskaber kan understøtte...
* kollaborativion (fremfor blot kooperation)
* FIXME: find gode eksempler
-Eksakte fakta:
-
-At hyperlinke til en forfatter fremfor (potentielt fejlagtigt) at genfortælle med fattige ord,
-styrker cementering af hvad eksakt viden --
-dvs. fikspunkter for studenterdrevet ekspansivlæring.
-
Leg med ambiguitet:
At anvende redskaber som understøtter mange dimensioner
@@ -166,143 +33,3 @@ fremfor med prosa at beskrive i lineære (dvs. en-dimensionelle) sætninger,
inviterer til at udforske disse dimensioner,
og konsekvenser for oplevelsen/forståelsen
ved at fremhæve forskellige dimensioner.
-
-Fordele ved grafvisualisering generelt:
-
-@Schraube2024 beskriver hvordan læringsprocessen har 4 afgørende trin,
-i og med at læring er en handling.
-Kritikken af digitale værktøjer går på,
-at de kun kan understøtte brugeren på 3. trin, "hvordan".
-Et eksempel på det modsatte kan ses i grafvisualiseringens evne til
-at vise brugeren, hvad de mener de har lært.
-Ved konkret at visualisere, hvilke sammenhænge, brugeren har fået ud af teksten,
-får brugeren mulighed for at deltage i en iterativ proces
-af finjustering af grafen,
-indtil de sidder med en passende evaluering af læringsmaterialet.
-Læring kan altså siges at hjælpes på 4. trin, det evaluerende,
-gennem visse digitale værktøjer.
-
-### Mappe *konstruktiv* digitalisering i forhold til tentakulær læring
-
-Udvide vores vidensgraf for læring
-til at medtage vores udvidede afdækning af digitalisering,
-og danne en ny visuel graf af denne større vidensgraf.
-
-## Semantisk annotation af værker
-
-Raffinere annotationer af @Schraube2024 og @Heilesen2015,
-ved at tilføje eller udskifte med ontologisk funderede semantiske mærkater.
-
-Raffinere ontologien til at bruge Schraubes tekst som rygdækning:
-Hvor hvert begreb henviser til annotationer i hypothes.is,
-som igen henviser til Schraubes tekst.
-
-## Prior art
-
-Måske plukke noget herfra (og kigge efter flere lignende oversigter):
-<https://info.arxiv.org/labs/showcase.html#arxiv-bibliographic-explorer>
-
-## Semantisk vidensraffinering
-
-Hands-on brug af eksisterende semantiske læringsredskaber
-i [supergruppen].
-
-## Opsætning af lokal vidensbase
-
-Opsætning af [Oxigraph] quad-store
-og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt
-(dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen).
-
-Udvidelse af Oxigraph quad-store
-til at bruge den mere intuitive [Sparnatural] frontend,
-og indlejring af opslagseksempler
-udviklet i samarbejde med [andre][thoughtroam-learn] [grupper][thoughtroam-use].
-
-Opsætning af lokal klon af [Scholia],
-hvor data synkroniseres fra offentlige ressourcer ([Wikidata] m.fl.),
-og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt
-(dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen).
-
-Scraping af data om forskere fra <https://forskning.ruc.dk/>,
-og udvidelse af lokal Scholia-klon
-til at inkludere scrapede data.
-
-## Semantisk raffinering af lokal viden
-
-Opsætning af lokal klon af [Hypothes.is]
-hvor indsamlede data lagres i lokalt opsat [Oxigraph] quad-store
-og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt
-(dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen).
-
-Scraping af PDF-filer fra <https://moodle.ruc.dk/>,
-automatisk OCR-scanning af rent grafiske PDF-filer,
-og udvidelse af lokal Hypothes.is-klon
-til at inkludere lokalt lagrede PDF-filer.
-
-Udvidelse af lokal Scholia-klon
-til at medtage annotationer fra lokal Hypothes.is-klon,
-inspireret af Gooseberry.
-
-Hands-on brug af eksisterende semantiske læringsredskaber
-i [supergruppen].
-
-Kigge på programmer til at formalisere begrebsrelationer.
-F.eks. WebVOWL, Protege, SDML.
-Pas på at det handler om at *modellere* vidensgrafer,
-og kun sekundært at *visualisere* dem
-(som visuelle grafer, som er noget andet end vidensgrafer).
-
-Evaluering af eksisterende semantiske ontologier
-til brug i modellering af læring ved RUC HumTek,
-undersøgelse af relevante
-[eksisterende ontologier](https://vocab.methodandstructure.com/interaction-design),
-og formulering af tillægsontologier efter behov.
-
-F.eks. brug at [sdml] til hurtig skitsering af ontologier:
-
-```shell
-# show source
-sdml highlight -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm
-
-# visualize
-sdml draw \
- --diagram entity-relationship \
- -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm \
- -f svg \
- -o properties.svg
-inkview properties.svg
-
-# translate to RDF
-sdml convert -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm -f rdf
-```
-
-Design af semantisk understøttede lærings*teknikker*
-med brug af eksisterende semantiske redskaber
-som [Scholia], [hypothes.is] og [Gooseberry],
-og evaluering af styrker og svagheder
-sammenlignet med nuværende læring ved RUC.
-
-Design af semantisk understøttede lærings*redskaber*
-som komplementerer [Scholia], [hypothes.is] og [Gooseberry],
-og evaluering af styrker og svagheder
-sammenlignet med eksisterende læringsredskaber
-(inkl. nuværende semantiske reskaber som Scholia m.fl.).
-
-[supergruppen]: ../graph/index.qmd
- "Samarbejdet på tværs af de graf-undersøgende projektgrupper"
-
-[SDML]: https://sdml.io/
- "Simple Domain Modeling Language (SDML) - domænespecifikt sprog til modellering"
-
-[Scholia]: https://scholia.toolforge.org/
- "Scholia - Wikidata-baserede videnskabelige profiler"
-
-[hypothes.is]: https://web.hypothes.is/about/
- "hypothes.is - Annotation af websider og PDF-filer"
-
-[Gooseberry]: https://github.com/out-of-cheese-error/gooseberry
- "Gooseberry - Wiki-generator udfra hypothes.is annotationer"
-
-[Resource Description Framework]: https://www.techtarget.com/searchapparchitecture/definition/Resource-Description-Framework-RDF
-
--->
diff --git a/worlding/_FIXME_kilder.qmd b/worlding/_FIXME_kilder.qmd
index 170c3aa..0e0ce0f 100644
--- a/worlding/_FIXME_kilder.qmd
+++ b/worlding/_FIXME_kilder.qmd
@@ -4,12 +4,6 @@
@Heath2011, @DuCharme2013.
-<https://www.authorea.com/users/6341/articles/107281>
-om definition af begrebet "vidensgraf".
-Evt. ogå kilde til et stærkt citat:
-"[V]idensgrafer [...] har et stort potentiale
-for gennemgribende forandring indenfor datavidenskab og domænevidenskaber".
-
-->
## Mulige kilder
@@ -27,28 +21,13 @@ undersøger @Kanza2019 semantiske redskaber til videnskabelig annotation,
og @Goy2017 undersøger forbedring af brugeroplevelse ved kollaborativ annotation
vha. semantisk klassificering af og ræsonnement om mærkatnavne.
-Om ontologisk OWL-modellering meget specifikt
-relateret til videnskabelig læring mere løst,
-undersøger @Ngwenya2018 design af et LMS
-drevet af OWL-model for e-læring.
-
-@Frederiksen2016 vejleder bibliotekarer i brug af Hypothes.is.
-
@Pressman2018 vedr. at vores fokus nok vil være produkt mere end state-of-the-art.
-@Yokochi2023 om kvaliteter ved Oxigraph som SPARQL endpoint.
-
-@Nielsen2017 og @Diefenbach2021 om kvaliteter ved Wikidata.
-
@Bento2022 om kvaliteter ved RDF-baserede ræsonnementsmaskiner (reasoning engines),
relevante ved et fremtidsscenarie
hvor Scholia og Hypothes.is ikke blot knyttes sammen,
men også påføres logisk ekstrapolering af "missing dots" i sammenlagte grafer.
-@Liu2022 om prior art for Scholia
-som system til videnskabsmetrik (Scientometrics)
-i form at et semantisk bibliotekshåndteringssystem.
-
@Couch2015 om prior art
vedr. effektivisering af læring gennem strukturering af læringsmaterialet.
@@ -62,8 +41,6 @@ Prior art er beskrevet af @Fathalla2023 og @Pertsas2016.
@PablosCeruelo2014 beskriver udfordringer
ved at klassificere subjektive non-binære ting.
-@Allemang2020book dokumenterer alle aspekter af RDF og OWL.
-
## Visuel præsentation af ontologisk model
@Sahli2022 giver et metodisk overblik over,
diff --git a/worlding/_FIXME_struktur.qmd b/worlding/_FIXME_struktur.qmd
index 5372623..47ca21b 100644
--- a/worlding/_FIXME_struktur.qmd
+++ b/worlding/_FIXME_struktur.qmd
@@ -1,13 +1,5 @@
-## Indsnævring
-
-Vores afsæt er i mindre grad vores egen fascination af tekniske dimser,
-og mere det principielle
-i digitaliserings også konstruktive muligheder for læring.
-
# Metode
-Til forståelse af læringsprocesser og digitaliserings indvirkning i disse,
-anvender vi primært teorien om *tentakulær læring* [@Schraube2024].
Da konstruktiv brug af digitalisering er underbelyst i teorien,
inddrager vi desuden to didaktiske modeller,
dels *SAMR* om typer af teknologiinddragelse
@@ -17,36 +9,14 @@ og dels *Digipro* om inkluderende brug af digitalisering i læringsforløb
# Teori
-## Læring
-
## Konstruktiv digitalisering i læring
Digitalisering kan anvendes på mange forskellige måder,
og kan have både positiv og negativ effekt på læring [@Conole2013, kap. 4].
-En række eksempler på digitalisering præsenteres i @Schraube2024,
-som kan give det indtryk[^tendens],
-at digitalisering generelt enten er direkte skadeligt for læring
-eller kun kan understøtte operationelle læringsbevægelser,
-ikke indholdsrelaterede.
-
-[^tendens]:
-Forfatterne fik et tydeligt indtryk af skepsis overfor digitalisering,
-mens Schraube selv mener
-at [FIXME: henvisning til Schraubes opblødning i interview].
-Den oplevede tendens kun er relevant
-til subjektivt at forklare forfatternes skærpede interesse,
-og en nærmere metodisk undersøgelse er derfor vudereret irrelevant.
@Conole2013 argumenterer,
at et bredt felt af digitaliseringer
- men relativt unuanceret
-mht. didaktisk sigte for den enkelte digitalisering
-og hvorvidt anvendelsen skete hensigtsmæssigt,
-eller de negative empiriske observationer
-i mindre grad afspejler teknologiens begrænsninger
-og i højere grad indikerer en forkert anvendelse.
-
SAMR-modellen [@Hamilton2016] kan hjælpe til
analytisk at skelne mellem forskellig typer af digitalisering.
@@ -69,48 +39,3 @@ som perspektivering om anvendelse ved design af undervisning,
@Wylie2018 konkluderer,
at *aktive* former for digital læsning ikke svækker læring
som det er tilfældet for passiv brug, sammenlignet med analog læsning.
-
-@Julia2023 undersøger funktionel anvendelighed
-af ontologisk styrket videnssøgning
-med wiki-baserede teknologier,
-som argumenteres som væsentlige for Open Science.
-
-## Hypothes.is
-
-Funktionelt er hypothes.is [FIXME] ...
-
-Hypothes.is er et annotationsredskab,
-i stil med en overstregningningstusch eller post-it notes.
-Sammenlignet med analoge alternativer,
-er det [FIXME] i SAMR.
-
-Oplevelsesmæssigt kan hypothes.is etablere en tryg atmosfære,
-idet [FIXME] ...,
-men det afhænger af anvendelsen,
-da der eksempelvis i stedet kan opstå en stressende atmosfære
-hvis den kollaborative del anvendes i væsentlig grad,
-overfor en heterogen og/eller konkurence-orienteret social gruppe.
-
-Internt fungerer hypothes.is ved [FIXME] ...
-
-Hypothes.is samspiller med andre systemer gennem [FIXME] ...
-
-At de indre mekanismer er opbygget transparent
-og med udbredt tilgængelige komponenter
-[FIXME: reference til akademisk tekst om det grundliggende koncept "Fri software"],
-og at deres interaktion med omkringliggende systemer
-sker gennem fikserede og offentliggjorte brugerflader,
-er væsentlige [FIXME]...
-
-## Scholia
-
-# Model for læring
-
-## Evaluering
-
-Ekspertinterview med forfatter til teorien om tentakulær læring,
-om genkendelighed af teorien i hhv. abstrakt model og visualiseringer,
-og en diskussion mere bredt om,
-hvorvidt multimodalisering som affinitive bevægelser
-vurderes meningsfulde of relevante
-for akademisk læsning anskuet som en verdeningspraksis.