diff options
-rw-r--r-- | backstage/_digital_learning.qmd | 48 | ||||
-rw-r--r-- | backstage/_graph_tools.qmd | 27 | ||||
-rw-r--r-- | worlding/_FIXME_kilder.qmd | 54 | ||||
-rw-r--r-- | worlding/_FIXME_struktur.qmd | 41 |
4 files changed, 75 insertions, 95 deletions
diff --git a/backstage/_digital_learning.qmd b/backstage/_digital_learning.qmd index f711265..9dd968f 100644 --- a/backstage/_digital_learning.qmd +++ b/backstage/_digital_learning.qmd @@ -25,6 +25,54 @@ Måske kun personligt, men gerne også i projektgruppearbejder, og (helt vildt) tilbudt til RUC og den akademiske verden generelt. +## Relevante kilder + +@Andersen2015 og @Heilesen2016 +undersøger PPL understøttet af digitale redskaber. + +Omkring PPL specifikt +relateret til digitale redskaber mere løst, +undersøger @Bjorn2006 problemorienteret projektlæring ved fjernundervisning. + +Om semantiske digitale redskaber specifikt +relateret til videnskabelig læring mere løst, +undersøger @Kanza2019 semantiske redskaber til videnskabelig annotation, +og @Goy2017 undersøger forbedring af brugeroplevelse ved kollaborativ annotation +vha. semantisk klassificering af og ræsonnement om mærkatnavne. + +@Bento2022 belyser kvaliteter ved RDF-baserede ræsonnementsmaskiner +(reasoning engines), +relevante ved et fremtidsscenarie +hvor Scholia og Hypothes.is ikke blot knyttes sammen, +men også påføres logisk ekstrapolering af "missing dots" i sammenlagte grafer. + +@Couch2015 om prior art +vedr. effektivisering af læring gennem strukturering af læringsmaterialet. + +Digitalisering kan anvendes på mange forskellige måder, +og kan have både positiv og negativ effekt på læring [@Conole2013, kap. 4]. + +SAMR-modellen [@Hamilton2016] kan hjælpe til +analytisk at skelne mellem forskellig typer af digitalisering. + +Stilladsering er en pædagogisk metode +til at løbe en læringsproces igang, +ved i begynelsen at "opstille et stillads" omkring den lærende, +som kan pilles ned igen, +efterhånden som den lærende etablerer de fornødne evner +til at arbejde selvstændigt. +Udover som analytisk redskab, +kan SAMR desuden anvendes til stilladsering af facilitatorer, +om konstruktiv inddragelse af digitalisering +[@Arantes2022]. + +*Digipro* om inkluderende brug af digitalisering i læringsforløb +[@Graf2021kap1]. + +@Wylie2018 konkluderer, +at *aktive* former for digital læsning ikke svækker læring +som det er tilfældet for passiv brug, sammenlignet med analog læsning. + ## Sproget Et af vores projekter kigger især på selve sproget RDF, diff --git a/backstage/_graph_tools.qmd b/backstage/_graph_tools.qmd index 05eacf7..d264b87 100644 --- a/backstage/_graph_tools.qmd +++ b/backstage/_graph_tools.qmd @@ -60,6 +60,10 @@ som er det primære kodesprog i web-browsere). Vidensgrafer består af [FIXME: lidt intro til emnet...] +Introduceret i @Allemang2020ch2, +og OWL-baserede teknikker gennemgået +i @Allemang2020ch12, @Allemang2020ch13, @Allemang2020ch14, @Allemang2020ch15 og @Allemang2020ch16. + [Ontospy] [SDML] @@ -75,10 +79,19 @@ Vidensgrafer består af [FIXME: lidt intro til emnet...] [Protégé]: https://en.wikipedia.org/wiki/Prot%C3%A9g%C3%A9_(software) "Protégé - ontologi-editor" +#### Modellering af videnskabelige domæner + +Prior art er beskrevet af @Fathalla2023 og @Pertsas2016. + +@PablosCeruelo2014 beskriver udfordringer +ved at klassificere subjektive non-binære ting. + ### Graflagring [FIXME: lidt intro til emnet...] +Grundigt gennemgået i @Heath2011 og @Allemang2020ch5. + [Oxigraph] [Oxigraph]: https://github.com/oxigraph/oxigraph @@ -88,6 +101,8 @@ Vidensgrafer består af [FIXME: lidt intro til emnet...] [FIXME: lidt intro til emnet...] +Grundigt gennemgået i @DuCharme2013 og @Allemang2020ch6. + <https://www.wikidata.org/wiki/Wikidata:SPARQL_query_service/Wikidata_Query_Help/Result_Views> <https://sparnatural.eu/> @@ -138,3 +153,15 @@ Vidensgrafer består af [FIXME: lidt intro til emnet...] [awesome Graphviz]: https://codefreezr.github.io/awesome-graphviz/ "Awesome Graphviz - curated list of Graphviz tools and documentation" + +#### Visualisering af ontologisk model + +@Sahli2022 giver et metodisk overblik over, +og anbefalinger om formål med, +forskellige visuelle træk. + +@Lohmann2016 dokumenterer meningen med de visuelle elementer +i den formaliserede grafvisualisering VOWL, +bl.a. anvendt ved <http://vowl.visualdataweb.org/webvowl.html>. + +@Bera2011 undersøger effektiviteten af visuelt guidende ontologier. diff --git a/worlding/_FIXME_kilder.qmd b/worlding/_FIXME_kilder.qmd deleted file mode 100644 index 0e0ce0f..0000000 --- a/worlding/_FIXME_kilder.qmd +++ /dev/null @@ -1,54 +0,0 @@ -# FIXME Kildeovervejelser - -<!-- FIXME: noter fra tidl. grupper - -@Heath2011, @DuCharme2013. - ---> - -## Mulige kilder - -@Andersen2015 og @Heilesen2016 -undersøger PPL understøttet af digitale redskaber. - -Omkring PPL specifikt -relateret til digitale redskaber mere løst, -undersøger @Bjorn2006 problemorienteret projektlæring ved fjernundervisning. - -Om semantiske digitale redskaber specifikt -relateret til videnskabelig læring mere løst, -undersøger @Kanza2019 semantiske redskaber til videnskabelig annotation, -og @Goy2017 undersøger forbedring af brugeroplevelse ved kollaborativ annotation -vha. semantisk klassificering af og ræsonnement om mærkatnavne. - -@Pressman2018 vedr. at vores fokus nok vil være produkt mere end state-of-the-art. - -@Bento2022 om kvaliteter ved RDF-baserede ræsonnementsmaskiner (reasoning engines), -relevante ved et fremtidsscenarie -hvor Scholia og Hypothes.is ikke blot knyttes sammen, -men også påføres logisk ekstrapolering af "missing dots" i sammenlagte grafer. - -@Couch2015 om prior art -vedr. effektivisering af læring gennem strukturering af læringsmaterialet. - -@Venable2016 introducerer FEDS-metoden -til organisering af evalueringer henover et projektforløb. - -## Konstruktion af ontologisk model - -Prior art er beskrevet af @Fathalla2023 og @Pertsas2016. - -@PablosCeruelo2014 beskriver udfordringer -ved at klassificere subjektive non-binære ting. - -## Visuel præsentation af ontologisk model - -@Sahli2022 giver et metodisk overblik over, -og anbefalinger om formål med, -forskellige visuelle træk. - -@Lohmann2016 dokumenterer meningen med de visuelle elementer -i den formaliserede grafvisualisering VOWL, -bl.a. anvendt ved <http://vowl.visualdataweb.org/webvowl.html>. - -@Bera2011 undersøger effektiviteten af visuelt guidende ontologier. diff --git a/worlding/_FIXME_struktur.qmd b/worlding/_FIXME_struktur.qmd deleted file mode 100644 index 47ca21b..0000000 --- a/worlding/_FIXME_struktur.qmd +++ /dev/null @@ -1,41 +0,0 @@ -# Metode - -Da konstruktiv brug af digitalisering er underbelyst i teorien, -inddrager vi desuden to didaktiske modeller, -dels *SAMR* om typer af teknologiinddragelse -[@Hamilton2016], -og dels *Digipro* om inkluderende brug af digitalisering i læringsforløb -[@Graf2021kap1]. - -# Teori - -## Konstruktiv digitalisering i læring - -Digitalisering kan anvendes på mange forskellige måder, -og kan have både positiv og negativ effekt på læring [@Conole2013, kap. 4]. - -@Conole2013 argumenterer, -at et bredt felt af digitaliseringer - -SAMR-modellen [@Hamilton2016] kan hjælpe til -analytisk at skelne mellem forskellig typer af digitalisering. - -Stilladsering er en pædagogisk metode -til at løbe en læringsproces igang, -ved i begynelsen at "opstille et stillads" omkring den lærende, -som kan pilles ned igen, -efterhånden som den lærende etablerer de fornødne evner -til at arbejde selvstændigt. -Udover som analytisk redskab, -kan SAMR desuden anvendes til stilladsering af facilitatorer, -om konstruktiv inddragelse af digitalisering -[@Arantes2022]. - -Den didaktiske strukturmodel *Digipro* [@Graf2021kap1]. -som perspektivering om anvendelse ved design af undervisning, - -## Åbne digitaliseringer til understøttelse af akademisk læsning - -@Wylie2018 konkluderer, -at *aktive* former for digital læsning ikke svækker læring -som det er tilfældet for passiv brug, sammenlignet med analog læsning. |