diff options
author | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-06-01 20:56:54 +0200 |
---|---|---|
committer | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-06-04 17:35:42 +0200 |
commit | c5d1123c21f96b3b12378f4f08f6690e45daaf19 (patch) | |
tree | 7529804f6b503405eb11221e8b97fd676b435da7 /worlding | |
parent | 944174c77a6eec650f0dd6520ad87e8feeb90995 (diff) |
rewrite chapter on method
Diffstat (limited to 'worlding')
-rw-r--r-- | worlding/_method.qmd | 155 |
1 files changed, 45 insertions, 110 deletions
diff --git a/worlding/_method.qmd b/worlding/_method.qmd index caa2459..1af5914 100644 --- a/worlding/_method.qmd +++ b/worlding/_method.qmd @@ -1,87 +1,56 @@ # Metode -Med teoretisk basis i teorien om tentakulær læring -introduceret i Scraubes nye bog, -vil vi undersøge udvalgte digitale redskaber, -med det mål at afdække hvorvidt og hvordan -sådanne redskaber kan understøtte læring -ikke kun operationelt men også indholdsmæssigt. +Vi undersøger teknikken 5-stjernet læsning +anvendt på den konkrete tekst @Schraube2024. +Vi evaluerer herefter, +om vi har lært noget om det materiale vi læste om. + +Teksten, vi undersøger læsningen af, er den konkrete tekst, +som udlægger teorien om tentakulær læring, @Schraube2024. + +Vi læser altså Schraubes udlægning af en læringsteori med to formål: +Dels at forstå hvad læring er ifølge denne teori, +og dels at skabe empiri i form af digitaliseringer, +til brug i den efterfølgende evaluering af vores læseteknik. + +Læseteknikken 5-stjernet læsning omfatter: + + 1. Kollaborativ annotering af tekstnære passager + vha. computersystemet Hypothes.is. + 2. Kobling af annotationerne til vidensdatabasen Wikidata + vha. computersystemet Scholia. + 3. Konstruktion af en ontologi over sammenhænge mellem læringsbegreber + vha. en samling af POSIX-software, + væsentigst Rust-programmet sdml. + 4. Automatisk visualisering af den konstruerede ontologi + vha. en samling af POSIX-software, + væsentligst Python-biblioteket rdflib. -Først identificerer og kortlægger vi nøglebegreber for tentakulær læring. -Vi annotaterer Schraubes bog -"Digitalization and learning as a worlding practice" -og designer en ontologisk model for teorien, -og evaluerer vores design -gennem et kvalitativt interview med forfatteren, -hvor vi præsenterer vores model og -diskuterer vores forståelse af teorien med ham. - ---- - -Vi har en vag forståelse af læring, -som noget der kan være overfladisk eller dybt. -Med dette projekt vil vi læse en akademisk tekst om, -hvad læring er, -og samtidigt undersøge den teknik, -vi anvender til at komme igennem teksten. - -De metoder vi anvender i vores læseteknik -involverer en række digitaliseringsteknologier, -og valget af disse skal vise sig at bære væsentlige træk -for sandsynliggørelsen af potentialet for dybere læring. -Derfor vil vi også inddrage sociopolitiske overvejelser -om valget af de involverede teknologier. - -## Redegørelse for læring - -Den primære kilde, som analyseres, -er en dugfrisk teori for læring, -betegnet tentakulær læring. - -Dels anvendes teorien i analysen af læringsværktøjerne -Scholia og Hypothes.is, -og dels udsættes den for en kritisk analyse, -idet den er udgangspunkt for vidensgrafen, -som skal understøtte de semantiske værktøjers relevans i læringsprocessen. - -Sekundært forventes inddraget tekster om læringsteorien -Problemorienteret Projektlæring (PPL), -som perspektivering af vores udviklede model for læring. - -## Redegørelse for udvalgte digitaliseringer - -Teorien om Data -> Information -> Viden -> Visdom. - -Teori om kvalitetsforskelle -mellem viden skabt af eksperter og crowdsourced -(Spaniol STS-forelæsning - formodentligt de Juvenal). - -Teori om styrker ved transparens i kode og data - -Teori om privatliv og Decentralisering - -Udover ovennævne kan John F. Sowas udviklinger af teorier -om konceptuelle grafer indenfor computer-videnskab -danne grundlag for måden vi visualiserer den viden, -vi opnår gennem projektforløbet. +Gennem rapporten vil vi fokusere på læringsværktøjerne +Scholia og Hypothes.is og den rolle de kan spille i læringsprocessen +for den studerende. +Her vil vi beskue de to redskaber som Teknologiske Systemer (TSA). +Baseret på analysen af redskaberne vil vi inddrage Design & Konstruktion +til at konstruere en model, +der eksplicit kan beskrive, -Vi vil analysere de digitale service Scholia og Hypothes.is som teknologier -med hjælp fra TRIN-modellen [@Jorgensen2018], -som model for begreber og teorier, -men *ikke* som videnskabelig metode [@Jorgensen2019]. +## Evaluering gennem design og konstruktion -Projektet vil være gennemsyret af en deduktionistisk fremgangsmåde -da vi vil bruge vores kildeteksters mange postulater og konklusioner -til at opstille de kernesammenhænge, der nødvendigvis må være gældende. +Evalueringen består i at sammenholde visualisering af ontologi +med teorien. +Mere specifikt gennem kvalitative ekspertinterviews med teoriens forfatter +om vores forståelse af teorien og forfatterens forståelse af vores model. -## Undersøgelse af digitaliseret læringsunderstøttelse +Til design af ontologien inddrager vi viden +fra det videnskabelige krydsfelt Subjektivitet, Teknologi & Samfund, +gennem anvendelsen vores nyerhvervede forståelse +af den socialpsykologiske teori for tentakulær læring. -Vi foreventer at foretage et kvalitativt ekspertinterview -med Schraube, -forfatter til bogen "Digitalisatation and learning as a Worlding Practise", -som vi anvender som primær kilde til læringsdelen af vores rapport. +Vi inddrager desuden viden om Design & Konstruktion +i udvikling og konstruktion af ontologien og dens visuelle repræsentation, +hvor en prototype anvendes ved evalueringen af vores undersøgelse. -## Kvalitativt interview +## Kvalitative interviews Samtalerne håndteres vha. en lydoptagelse. Lyden optages digitalt, @@ -98,37 +67,3 @@ som det dækkes af formater med større detaljerigdom, eksempelvis DANSK STANDARD 2 jf. @SNAK1992. Ekstralingvistiske størrelser som latter er noteret indenfor lodrette parenteser. Korte pauser eller afbrydelser er angivet med interpunkt. - -## Evaluering - -Hvis tiden er til det, -vil vi også teste vores prototype(r) kvalitativt -overfor både læringsfacilitatorer og studerende -udfra spørgeskemaer vi har udfærdiget på forhånd, -for at få et indblik i deres oplevelser, udfordringer og behov -i forhold til navigation gennem tekstmateriale. -Dette vil give os mulighed for at evaluere -brugervenlighed og effektivitet af vores løsninger -i en reel læringskontekst. - -Vi vil anvende Framework for Evalutation in Design Science (FEDS). - -## Semesterbinding - -Projektet undersøger en teori for læring, -og hvordan denne teori kan understøttes af digitale teknologier. - -Gennem rapporten vil vi fokusere på læringsværktøjerne -Scholia og Hypothes.is og den rolle de kan spille i læringsprocessen -for den studerende. -Her vil vi beskue de to redskaber som Teknologiske Systemer (TSA). -Baseret på analysen af redskaberne vil vi inddrage Design & Konstruktion -til at konstruere en model, -der eksplicit kan beskrive, -hvordan disse redskaber relaterer til læringsprocessen. - -For at udarbejde denne model inddrager vi psykologisk teori, -der beskriver selve læringsprocessen i dens mangefaceterede bestanddele. -I undersøgelsen af sammenhængen mellem en psykologisk teori -og en teknologi i relation til mennesker, -læner projektet sig også op af dimensionen Subjektivitet, Teknologi & Samfund. |