aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding
diff options
context:
space:
mode:
authorIan Valentin Christensen <valentianchristensen@gmail.com>2024-05-09 09:54:21 +0200
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-06-04 17:35:41 +0200
commit3486dab66c32d8c5e7e2621f4b3268b83e85eb28 (patch)
treed0497812bedb089f5c19d07bcfe31e4c2e94267b /worlding
parent62625d2d5d8a8d95e69230c802d5bd498627c97d (diff)
further elaborate on digitalization and learning
Diffstat (limited to 'worlding')
-rw-r--r--worlding/_læring.qmd39
1 files changed, 38 insertions, 1 deletions
diff --git a/worlding/_læring.qmd b/worlding/_læring.qmd
index e5d9ab6..aee9685 100644
--- a/worlding/_læring.qmd
+++ b/worlding/_læring.qmd
@@ -153,7 +153,44 @@ som kort kan defineres som en udfoldning af emnet på et dybere plan
end det flade udtryk hver genstand umiddelbart har.
Ved et læringsspring må den lærende affinitivt åbne sig
overfor nye principper for læringsprocessen.
+Alle læringsprocesser er dog ikke skabt lige,
+og nogle kræver et langt dybere læringsforløb end andre.
+Digitaliseringen spiller derfor også forskellige roller afhængigt af,
+hvilken type læring, der er tale om.
## Digitaliseringens problemer og potentiale for læring
-FIXME...
+En centrale pointe i forståelsen af læring som en dialog
+med verden og med andre, er indrømmelsen af den enkelte person
+som fejlbarlig og begrænset i sin forståelse af verden.
+Det er her, samtaler med andre repræsenterer en unik mulighed for læring.
+Det er nemlig her, den såkaldte
+*affinitive, selvorganiserende læringsproces* opstår sammen med andre.
+Læring kræver helt lavpraktisk et møde med et skel mellem
+den lærendes forståelse og en uoverenstemmighed med verden.
+I dialog med andre er der rig mulighed for at udforske et væld
+af forskellige forståelser under den affinitive bevægelse i læring.
+
+*Intersubjektiv dialog*, som det kaldes, påtager sig
+en helt unik rolle i læringsprocessen.
+Men for at den kan udfolde sig, er der visse generelle forudsætninger.
+Ligesom med den affinitive bevægelse kræves der ro og fred,
+samt frihed for udefrakommende stress.
+Derudover er der et krav om umiddelbarhed,
+altså øjeblikkelig respons mellem de lærende,
+da læringsprocessen bedst udfolder sig gennem gensidig tillid
+og intentionen om at være åben for nye perspektiver. [@Schraube_2024, p. 138]
+Man bør føle, at den anden person er til stede,
+og heri ligger det største problem for digitalisering i læring.
+
+Den store mangel hos digitale teknologier
+til understøttelse af læringsprocessen
+ligger i den *ontologiske ambiguitet*, som kommer af at kommunikere online.
+Subjekterne er både til stede for hinanden, og langvejs bort.
+Ambiguøsiteten i dialogen modsætter sig ifølge Schraube kravet til konkrethed
+og tillid, som indholdsmæssig læring kræver [@Schraube_2024, p. 138].
+Ethvert værktøj, som kun fungerer for at muliggøre kommunikation
+uden at gøre den mere gnidningsfri,
+kan altså kun immitere en optimal læringssituation.
+Luft er så at sige et bedre medium end den lange rejse et digitalt
+signal må tage for at nå den anden person.