aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding
diff options
context:
space:
mode:
authorIan Valentin Christensen <ian@localhost.localdomain>2024-05-22 19:22:50 +0200
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-06-04 17:35:42 +0200
commit09aa6cd490da8c3499224c7c949a22417808ae86 (patch)
tree10de12bd5502509343890d1deba2b384dcef680b /worlding
parent9b6bcccf0718edcc55309659b0b1c6111a2ce03b (diff)
finish first draft of hypothes.is chapter
Diffstat (limited to 'worlding')
-rw-r--r--worlding/_hypothesis.qmd135
1 files changed, 104 insertions, 31 deletions
diff --git a/worlding/_hypothesis.qmd b/worlding/_hypothesis.qmd
index dd77658..1a57a7e 100644
--- a/worlding/_hypothesis.qmd
+++ b/worlding/_hypothesis.qmd
@@ -22,7 +22,7 @@ Brugerfladen består af et panel i højre side af browseren,
som viser hver annotation i listeform side om side med den oprindelige tekst.
Hver annotation består af et brugernavn, en dato, et sidetal, den citerede tekst
og en brugerskrevet tekst tilhørende citationen.
-Det er muligt at scrolle i annotationerne uafhængigt med den oprindelige tekst,
+Det er muligt at scrolle i annotationerne uafhængigt af den oprindelige tekst,
hvorfra et venstreklik på annotationen automatisk fører browserens rullebar
op eller ned til stedet i teksten.
@@ -66,40 +66,113 @@ selvom den ikke længere henviser til et sted på hjemmesiden.
Hypothes.is noter går derfor ikke tabt,
medmindre de slettes af brugeren eller en moderator.
-## FIXME
-
Det operationelle princip for hypothes.is er kort sagt,
-at enhver annotation er koblet op på et stykke tekst eller en side.
-I et traditionelt tekstbehandlingsprogram som Microsoft Word
-er det også muligt at henvise, eksempelvis ved direkte citation,
-men det er i begrænset omfang, da der netop kun behandles tekst.
-Når der oprettes en annotation i hypothes.is,
-oprettes også metadata, som beskriver annotationens relation til hjemmesiden.
-Koblingen mellem note og tekst er dermed gjort eksplicit,
-i kontrast til traditionel tekstbehandling,
-hvor koblingen kun kan udforskes i kraft af,
-at den studerende forstår hvordan man læser en henvisning.
-
-## Hypothes.is og læring
-
-Brugeren kan kun interagere med Hypothes.is,
-hvis de har noget at tage udgangspunkt i.
+at enhver annotation er forankret i et stykke tekst eller en side,
+som er offentligt tilgængelig og derfor kan tilgås af andre.
+Hver bruger kan kun bidrage til materialet gennem Hypothes.is,
+hvis de kan pege på et sted i teksten at tage udgangspunkt i.
Det betyder omvendt, at alle hypothes.is noter,
som brugeren støder på,
er direkte relevante til de steder de forekommer.
Brugeren er derfor allerede afgrænset til et specifikt udsnit af verden,
modsat wikipedia, hvor sidespring kan føre hvor som helst hen.
-For at bruge hypothes.is er en internetforbindelse nødvendig.
-Modsat traditionel tekstbehandling bruges hypothes.is ikke lokalt,
-da den information, man nedfælder, lægges offentligt tilgængelig.
-Brugerens computer bliver dermed et værktøj til at få adgang
-til en fælles vidensbank,
-og selve anvendelsen af værktøjet bliver en social handling.
-Samtidig kan værktøjet kun bruges i relation til en konkret hjemmeside,
-og brugeren indgår derfor i relation med sig selv, andre mennesker, og verden.
-<!--er ikke selv tilfreds med formuleringen her-->
-
-Hvorfor ikke bare bruge almindelig tekstbehandling?
-Hvordan er vores teknologi relevant for læring? Både positivt og negativ.
-Hvordan påvirker hypothesis hvad du bliver motiveret og distraheret af i læringsprocessen?
+## Læringshandlingen i konteksten af hypothes.is
+
+Når hypothes.is er installeret og aktiveret,
+ændres mødet mellem læser og materiale på flere parametre.
+Mens brugeren læser, vil visse begreber og afsnit i teksten være markeret,
+og brugeren udsættes dermed for en distraktion i form af et valg.
+De kan enten vælge at læse annotationen til teksten,
+eller de kan læse videre.
+Det er åbent, hvad hver annotation vil indeholde,
+men modsat links til online encyclopedier som Wikipedia er det altid garanteret,
+at den nye tekst, annotationen, vil tage direkte afsæt i den oprindelige tekst.
+Hvor et link til en Wikipedia artikel om indholdet vil føre til en uafhængig tekst,
+er en annotation forankret i den oprindelige kontekst.
+Formatet betyder derfor,
+at læseren og forfatteren til annotationen vil have samme udgangspunkt,
+idet de begge kender annotationens præcise kontekst.
+Friteksten lægger op til en videre udforskning af emnet,
+frem for en redegørende gentagelse.
+
+@Schraube2024 beskriver digitale værktøjers styrke ved,
+at de kan fungere som pejlemærker mod dybere forståelse.
+Eksempelvis kan Wikipedia føre den lærende
+til en overordnet forståelse af et emne,
+før de må søge mod dybere læringsmateriale efter en grundigere udfoldning.
+Hypothes.is adskiller sig fra denne beskrivelse,
+da værktøjet *udvider* indholdet af bogen,
+frem for at indsnævre og definere indholdet.
+Wikipedia er produktet af en definitiv bevægelse;
+en indsnævring af en bredere kontekst af indhold.
+Hver artikel er isoleret fra hinanden,
+og kontekst er derfor minimeret til fordel for præcision.
+Annotationer i Hypothes.is er derimod ikke begrænset af,
+at de skal kunne stå alene.
+
+Når læringsprocessen finder sted gennem en bog,
+er det forfatteren, som dirigerer læseren (ikke omvendt)
+gennem affinitive og definitive bevægelser.
+Hver læser forstår bogen med udgangspunkt i deres egen kontekst,
+og der er derfor en begrænsning i,
+hvor effektivt forfatteren kan 'overføre' sin viden
+til læseren gennem bogens endimensionelle format.
+Schraube lægger netop vægt på dette skift ift. affinitive bevægelser:
+
+> for learning to be truly productive and expansive,
+> the goal-oriented learning process must be supplemented
+> by an affinitive learning movement in the contrary direction —
+> an explorative movement of de-fixation, of gaining distance and an overview,
+> withdrawal, reflection, and so on
+> [@Schraube, s. 37].
+
+Uden en kontekst at trække sig tilbage i,
+er det netop ikke muligt at tage afstand og skabe overblik overfor teksten.
+Hypothes.is giver undervejs hver enkelt læser mulighed for at tilføje
+deres egen kontekstualisering af materialet,
+og andre læsere får dermed mulighed for at udforske forskellige opfattelser
+af pointer som er sværere at sætte i kontekst.
+Hypothes.is faciliterer denne intersubjektive dialog,
+dels ved at være begrænset til dialogens kontekst,
+og dels ved at *operationalisere* tilføjelser til den.
+
+Hypothes.is er ikke kun et hjælpeværktøj til at forstå konteksten for det,
+man læser.
+Programmet giver også mulighed for at deltage i denne kontekst.
+Det er muligheden for både at læse og skrive annotationer,
+som gør værktøjet til en inspirerende måde at deltage i dialog med verden:
+Når den lærende tilføjer annotationer til teksten,
+er det på en fundamentaltFIXME anderledes måde,
+end hvis noterne kun lå lokalt.
+Andre læsere kan netop *svare på annotationer*,
+hvormed notetagning går fra en primært definitiv bevægelse,
+til en affinitiv, legende og dialogisk verdeningsproces.
+
+Der er uden tvivl et tab i,
+at de studerende ikke sidder i samme rum i dialog om værket,
+da intersubjektiv dialog i læringsprocessen som tidligere nævnt
+bygger på et krav om umiddelbarhed.
+Men omvendt er der varierende krav til indholdsmæssig læring,
+afhængigt af hvilken kontekst den lærende befinder sig i.
+Den implicitte, automatisk operationaliserede tekstnærhed,
+som Hypothes.is leverer,
+udgør en mulighed for at danne en uforpligtende bro
+mellem den individuelle, reflekterede læring
+og den intersubjektive, kontekstudvækslende læring.
+Den studerende kan tage noter i et tekstnært format i eget tempo,
+mens de forpligtningsløst kan fordybe sig i alternative kontekster,
+når de selv føler, de sidder fast i en for lang definitiv bevægelse.
+
+Det indholdsmæssige aspekt af læring kræver en vekslen mellem
+definitive og affinitive bevægelser i læringsprocessen,
+og affinitive bevægelser kræver tilbagetrækning og kontekstualisering.
+Ifølge @Schraube2024 er et afgørende problem for tvedelt læring,
+at operationaliseringen af læringsprocessen ikke inviterer til
+affinitive bevægelser.
+Det er svært at invitere de studerende til at tænke ud af boksen,
+når pensum nødvendigvis må formuleres i kasser.
+Hypothes.is inviterer gennem sin funktionalitet
+til kontekstualisering og udveksling af perspektiver,
+og kan derfor siges direkte at understøtte indholdsmæssig læring.
+