aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-06-06 08:11:04 +0200
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-06-06 08:11:04 +0200
commit05ba35d3bbb42a48e11090d37bc2f8b9d652706a (patch)
tree9735ff1c55222aa3eba1222c443fc653fbd7a808 /worlding
parent59b40f2fa138dec7ab47bf70ad7c99c9b28057c2 (diff)
distinguish theory (learning as a worlding practice) from main concept (tentacular learning), and mention in being new
Diffstat (limited to 'worlding')
-rw-r--r--worlding/_method.qmd16
-rw-r--r--worlding/index.qmd5
2 files changed, 14 insertions, 7 deletions
diff --git a/worlding/_method.qmd b/worlding/_method.qmd
index aad90c1..c70afde 100644
--- a/worlding/_method.qmd
+++ b/worlding/_method.qmd
@@ -5,13 +5,17 @@ ved at læse en større tekst som er udgivet for nyligt,
og evaluerer herefter,
om vi har lært noget om det vi læste om.
-Teksten, vi undersøger læsningen af, er den konkrete tekst
-@Schraube2024, som udlægger teorien om tentakulær læring.
+Teksten, vi undersøger læsningen af, er bogen
+"Digitalization and Learning as a Worlding Practice: Why Dialogue Matters"
+af Ernst Schraube,
+som introducerer den nye læringsteori "Læring som en verdeningspraksis".
I vores vurdering af, om vi har lært noget,
-anvender vi teorien om tentakulær læring [@Schraube2024].
+anvender vi teorien "Læring som en verdeningspraksis" [@Schraube2024],
+bl.a. et nyt begreb centralt for beskrivelse af dybere læring,
+tentakulær læring.
-Vi læser altså Schraubes udlægning af en læringsteori med to formål:
+Vi læser altså Schraubes udlægning af en ny læringsteori med to formål:
Dels at forstå hvad læring er ifølge denne teori,
og dels at skabe empiri i form af digitaliseringer,
til brug i den efterfølgende evaluering af vores læseteknik.
@@ -36,7 +40,7 @@ vil vi analysere Hypothes.is som teknologisk system,
og digitaliseringerne det skaber som teknologiske artefakter,
ifølge den filosofiske teori om teknologi i @deVries2016.
Vi vil desuden undersøge deres indvirkning i læring
-vha. teorien for tentakulær læring [@Schraube2024].
+vha. teorien om tentakulær læring [@Schraube2024].
## Evaluering gennem design og konstruktion
@@ -47,7 +51,7 @@ om vores forståelse af teorien og forfatterens forståelse af vores model.
Til design af ontologien inddrager vi viden
fra det videnskabelige krydsfelt Subjektivitet, Teknologi & Samfund,
gennem anvendelsen af vores nyerhvervede forståelse
-af den socialpsykologiske teori for tentakulær læring.
+af en socialpsykologisk læringsteori.
Vi inddrager desuden viden om Design & Konstruktion
i udvikling og konstruktion af ontologien og dens visuelle repræsentation,
diff --git a/worlding/index.qmd b/worlding/index.qmd
index fadf696..33dcda6 100644
--- a/worlding/index.qmd
+++ b/worlding/index.qmd
@@ -34,7 +34,10 @@ To do this, we propose 5-star reading as a framework for working
with scientific literature using digital annotations to frame
RDF ontologies.
We focus our analysis on Hypothes.is,
-using tentacular learning to understand the effect of digital annotation
+examined through the concept of tentacular learning
+in a newly introduced theory "Learning as a worlding practice"
+by Ernst Schraube,
+to understand the effect of digital annotation
on the learning movements.
We base this analysis in our own empirical experiences with the tool
by collaboratively annotating the book