aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_theory_learning.qmd
diff options
context:
space:
mode:
authorIan Valentin Christensen <valentianchristensen@gmail.com>2024-06-05 17:44:02 +0200
committerIan Valentin Christensen <valentianchristensen@gmail.com>2024-06-05 17:44:16 +0200
commit3e1a11020d9130f52bc49b6254a770dd728094b0 (patch)
tree3d755dee3af3eb65d346bd98b2cc9f06c6c336e7 /worlding/_theory_learning.qmd
parent59c4f1310fa9810c62b49e8628ecd32b9e3d4601 (diff)
fix typos and layout
Diffstat (limited to 'worlding/_theory_learning.qmd')
-rw-r--r--worlding/_theory_learning.qmd35
1 files changed, 19 insertions, 16 deletions
diff --git a/worlding/_theory_learning.qmd b/worlding/_theory_learning.qmd
index 2da3dd9..5b3f337 100644
--- a/worlding/_theory_learning.qmd
+++ b/worlding/_theory_learning.qmd
@@ -3,8 +3,8 @@
Måden vi opsøger og behandler viden har drastisk ændret sig
i takt med informationsteknologiens eksponentielle udvikling.
Sammen med denne udvikling opstår spørgsmål til,
-hvilke udfordringer og muligheder,
-læringsprocessen står over for i en digital kontekst.
+hvilke udfordringer og muligheder læringsprocessen står over for
+i en digital kontekst.
Det er blevet nemmere at få overblik over og finde læringsmateriale,
få kontakt til andre lærende samt planlægge og dele pensumlitteratur.
Men ifølge teorien om tentakulær læring som præsenteret af @Schraube2024
@@ -62,11 +62,13 @@ til selve indholdet af læringsprocessen.
Her drives læringsprocessen af den lærendes egen nysgerrighed,
og potentielle konsekvenser af læringen må derfor accepteres,
da læringen kun kan finde sted i en levende dialog med omverdenen:
-"In expansive learning,
-the learning process is primarily not oriented toward external demands
-but toward the concrete necessities
-that arise from getting involved in the content of the learning problems"
-[@Schraube2024, s. 36].
+
+> "In expansive learning,
+> the learning process is primarily not oriented toward external demands
+> but toward the concrete necessities
+> that arise from getting involved in the content of the learning problems"
+> [@Schraube2024, s. 36].
+
Her ligger den lærendes opmærksomhed på indholdet af det, der læres,
fremfor det eller dem, der læres for.
@@ -82,7 +84,7 @@ idet en bredere intuition bevæger sig mod en rationel, kategorisk forståelse
[@Schraube2024].
Det er så at sige i denne proces at information bliver til visdom,
da kerneideer ekstrapoleres fra deres kontekst.
-Definitive og affinitive læringsbevægelser komplementerer hinanden
+Definitive og affinitive læringsbevægelser komplementerer hinanden,
idet de hjælper den lærende fra det kontekstuelle til det konkrete og omvendt.
De er derfor begge uundværlige for løsningen af et læringsproblem.
@@ -133,10 +135,11 @@ er det umuligt at konceptualisere, hvad der overhovedet kan læres.
Schraube fremhæver Holzkamps opfattelse,
at følelser spiller en central rolle
i denne oplevelse af en uoverenstemmelse mellem det lærte og verden.
-"in short, when one realizes that the limitations of one’s possibilities
-of action and quality of life can only be overcome by world-disclosing learning,
-then the step has been taken to make the effort and embark the path of learning"
-[@Schraube2024, s. 114].
+
+> "Holzkamp emphasizes that the emotionality of the learner plays
+> a central role in the formation of such a discrepancy experience.
+> [@Schraube2024, s. 114].
+
Selve oplevelsen af denne uoverenstemmelse i en følelsesmæssig kontekst
er altså et fundamentalt første skridt i læringshandlingen.
@@ -155,18 +158,18 @@ afhængigt af, hvilken type læring, der er tale om.
### Digitaliseringens begrænsninger og potentialer for læring
-En central pointe i forståelsen af læring
+En central pointe i forståelsen af tentakulær læring [@Schraube2024]
som en dialog med verden og med andre,
er indrømmelsen af den enkelte person
-som fejlbarlig og begrænset i sin forståelse af verden.
+som subjektivt begrænset i sin forståelse af verden.
Det er her, samtaler med andre repræsenterer en unik mulighed for læring.
Det er nemlig her,
den såkaldte *affinitive, selvorganiserende læringsproces* opstår
sammen med andre.
Læring kræver helt lavpraktisk et møde
mellem den lærendes forståelse og dennes uoverensstemmelse med verden.
-I dialog med andre er der rig mulighed for at udforske et væld
-af forskellige forståelser gennem affinitive læringsbevægelser.
+I dialog med andre er der rig mulighed for at udforske forskellige
+kontekstualiseringer og forståelser gennem affinitive læringsbevægelser.
*Intersubjektiv dialog*, som det kaldes,
påtager sig en helt unik rolle i læringsprocessen.