aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_synthesis.qmd
diff options
context:
space:
mode:
authorIan Valentin Christensen <valentianchristensen@gmail.com>2024-06-03 20:52:32 +0200
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-06-04 17:38:55 +0200
commita2d54484694c2993bc635fb4eb53dfeba2590358 (patch)
tree6251d1166ca0e7a24feede23d288b8220bd354fa /worlding/_synthesis.qmd
parent1f8456462d96c75143e2a04c1cbeb701ed133092 (diff)
replace whole system chapter with results and discussion draft
Diffstat (limited to 'worlding/_synthesis.qmd')
-rw-r--r--worlding/_synthesis.qmd144
1 files changed, 86 insertions, 58 deletions
diff --git a/worlding/_synthesis.qmd b/worlding/_synthesis.qmd
index b14bbfa..9e6bd2b 100644
--- a/worlding/_synthesis.qmd
+++ b/worlding/_synthesis.qmd
@@ -1,66 +1,85 @@
## Samlet system
-Herunder skitseres den overordnede model for 5-stjernet læsning,
-som muliggør nye måder at indgå i en tentakulær dialog med verden
-gennem læringsmateriale ifølge resultatet
-af projektets undersøgelse af teorien og værktøjerne.
-
-Processen er mindre relevant for fysiske færdigheder
-som for de mere abstrakte læringsproblemer,
-hvor læringsemnet primært kontaktes gennem tekst --
-eksempelvis læringsprocessen involveret i at forstå tentakulær læring.
-
-### Afsættet for 5-stjernet læsning
-
-Læringsprocessen starter,
-når den lærende oplever en intuitiv, følelsemæssig forståelse for,
-hvad der er at lære ved at tackle et vist læringsproblem,
-og intentionen tilmed opstår om at forstå emnet.
-Den lærende må definere læringsproblemet gennem en definitiv bevægelse,
-en slags gæt på, hvad der kan tages udgangspunkt i for at pakke emnet ud.
-Dette trin består ofte af en operativ google-søgning
-og skimmelæsning af resultatet.
-Når den lærende har identificeret nøglebegreber eller vigtige forfattere,
-kan de søge efter disse på Scholia.
-Her får de muligheden for at se relaterede begreber og forfattere,
-og de kan tilmed se,
-hvilke aspekter af læringsemnet er til stede i de fundne værker.
-Læringsemnet kontekstualiseres,
-og den lærende får derfor et mere indholdsrigt grundlag for at vælge litteratur.
-Herfra begynde selve dialogen med materialet,
-hvormed Hypothes.is aktiveres.
-
-### Hypothes.is
-
-Mens den lærende læser,
-vil de afhængigt af hvilken tekst,
-de læser,
-støde på annotationer fra andre læsere,
-som yderligere kontekstualiserer materialet og dets læringsemner.
-De får tilmed selv mulighed for at annotere teksten og svare på annotationer,
-og dialogen med materialets repræsenation af verden inviterer
-til dialog med andre.
-Nogle annotationer stiller spørgsmål,
-og nye læringsproblemer springer ud af det oprindelige.
-Andre annotationer forklarer tekstens indhold fra nye vinkler.
-5-stjernede læsere tilføjer tags med referencer til begreber
-i en pågældende ontologi og forklarer deres forståelse af sammenhængen,
-hvormed de både definerer et synspunkt og inviterer andre til at udfordre det.
-
-### forbindelse til Scholia og dermed wikidata
-
-Wikidata opererer efter princippet om,
-at enhver kan bidrage til vidensbasen.
-Når flere sammenhænge tilføjes til Wikidata,
-forbedres nye læseres udgangspunkt for at udfolde emnet,
-og tilbagevendende læsere udfordres til at gentænke emnet,
-når de etablerede sammenhænge udvikler sig uafhængigt af dem.
-Alle 5-stjernede læsere er således med til at opbygge og vedligeholde
-den kollaborativt betingede fælles kontekst,
-som vedrører hvert læringsemne.
+Gennem arbejdet med at forstå og anvende teorien om tentakulær læring
+har vi selv anvedt de digitale værktøjer,
+som vi analyserer.
+De erfaringer, vi har gjort os med værktøjerne,
+udgør det empiriske grundlag for projektets konklusioner.
+
+Primært i arbejdet med @Schraube2024 har vi anvendt hypothes.is.
+Den oprindelige anvendelse bestod primært af overordnede refleksioner
+om mulighederne for at forstå Hypothes.is vha. tentakulær læring.
+Undervejs fik vi mulighed for at læse hinandens noter,
+men en væsentlig begrænsning var her,
+at den mest langsomme læser var den eneste med mulighed
+for at læse annotationer,
+mens den hurtigste kun fik mulighed for at skrive.
+Her må det noteres,
+at dette problem kun bliver mindre,
+når flere personer læser den samme tekst,
+som det er tilfældet på et universitet.
+Man kunne til gengæld argumentere for,
+at det ville skabe incitament for studerende til at udskyde læsning
+af pensumlitteratur så meget som muligt.
+Dette er en interessant problemstilling,
+som med fordel kunne udforskes i fremtidig litteratur.
+
+Vi havde en erfaring af,
+at Hypothes.is blev mere og mere værdifuld,
+jo mere vi arbejdede med teksten.
+Arbejdet med de mest afgørende citater blev i høj grad faciliteret af programme
+Dette er en interessant problemstilling,
+som med fordel kunne udforskes i fremtidig litteratur.
+
+Vi havde en erfaring af,
+at Hypothes.is blev mere og mere værdifuldt,
+jo mere vi arbejdede med teksten.
+Arbejdet med de mest afgørende citater faciliteredes
+i høj grad af annotationerne,
+da vi i kraft af nedskrivningen bedre kunne huske,
+at de eksisterede,
+og vi i kraft af tagging systemet bedre kunne finde dem.
+En uventet fordel ved værktøjet blev dets permanente karakter,
+idet vi undervejs kunne genfinde ældre annotationer
+og reflektere over udviklingen i vores forståelse.
+Derudover kunne vi besvare hinandens annotationer og indgå i nye,
+kontekstualiserende dialoger om kildematerialet.
+
+Vi erfarede også,
+at tagging-systemet undervejs blev nemmere og mere indlysende at anvende.
+Efterhånden som vi identificerede kernebegreber,
+taggede vi nye annotationer med dem og redigerede ældre annotationer
+til at indeholde dem.
+
+Vores tagging blev undervejs præciseret i arbejdet med at konstruere
+en overordnet ontologi for tentakulær læring.
+Mens vi læste bogen,
+forsøgte vi at opsummere kernesammenhængene i simple grafer.
+Målet var ikke at konstruere den endelige ontologi med det samme,
+men mere at udforske hvilke visualiseringer,
+der synes at stemme overens med vores forståelse af stoffet.
+Visse måder at visualisere og trække sammenhænge mellem begreber
+førte til gruppediskussioner på adskillige timer over flere uger.
+Vi erfarede at digital ontologisering havde den paradoksale effekt,
+at vi brugte mere tid væk fra digitale værktøjer
+da vi ofte skitserede relationerne på tavler og whiteboards
+inden digitalisering.
+
+<!-- TODO: pointer om:
+
+* læringen i at navigere i ontologier og dermed udforske kontekst
+* relevansen for ontologisering i forskellige situationer,
+evt. mindre relevant ved skimmelæsning eller alm. pensumlæsning
+* erfaringen med problemet om irrelevante annotationer (editorials)
+* diskussion af relevansen for almene studerende i at lære at ontologisere
+kun for at lære, evt. større samfundsperspektiv
+
+-->
### Ontologiseringsprocessen
+<!-- FIXME: overvej passende sted til følgende eksempel -->
+
Et eksempel på denne proces i mikroskala kan findes i vores eget arbejde
med @Schraube2024:
@@ -114,3 +133,12 @@ på samme måde som notifikationer fra sociale medier.
Modsat sociale medier,
trækker notifikationen den lærende tilbage i en velkendt kontekst,
hvor deres verdensforståelse udvikles og materialiseres for fremtidige læsere.
+
+<!-- FIXME: Overvej at inkludere følgende pointe et sted
+
+Processen er mindre relevant for fysiske færdigheder
+som for de mere abstrakte læringsproblemer,
+hvor læringsemnet primært kontaktes gennem tekst --
+eksempelvis læringsprocessen involveret i at forstå tentakulær læring.
+
+-->