diff options
author | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-06-05 22:40:24 +0200 |
---|---|---|
committer | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-06-05 22:47:36 +0200 |
commit | 71f806dad0b094c876764992bd131b222159ec30 (patch) | |
tree | dfcefb18837deeca559c67ed22788542a4e25a1d /worlding/_perspectives.qmd | |
parent | 0cbd9c6d0a345be119885896865c2c346343d552 (diff) |
improve intro and perspectives regarding learning theory; drop related commented out notes
Diffstat (limited to 'worlding/_perspectives.qmd')
-rw-r--r-- | worlding/_perspectives.qmd | 66 |
1 files changed, 45 insertions, 21 deletions
diff --git a/worlding/_perspectives.qmd b/worlding/_perspectives.qmd index 4d03a8b..e444b2b 100644 --- a/worlding/_perspectives.qmd +++ b/worlding/_perspectives.qmd @@ -16,29 +16,60 @@ formodentligt mest oplagt metoder relateret til Aktionsforskning. ## Evidens for læring -Fremtidig forskning kunne basere sig på empiriske undersøgelser af, -om det vi teoretisk påpeger som potentiale, -er muligt at realisere gennem praktiske feltundersøgelser -- -ekempelvis ved A-B tests. -Det er her vigtigt at udforme tests, -så der skelnes mellem den læring der undersøges, -og den forudgående læring om anvendelsen af de involverede teknikker. -Her er det ikke nok at afdække testpersonernes IT-færdigheder, -da potentialet i dybere læring ikke kun er knyttet til IT-faglig teknik -men også færdigheder i at praktisere verdeningsdialog. +Fremtidig forskning kunne empirisk undersøge, +om det, vi her har fundet plausibelt også er påviseligt. +konkret eksempelvis ved A-B tests. +Det vil her være afgørende vigtigt at udforme tests, +så det reelt bliver en undersøgelse af læring af læringsstoffet, +fremfor en undersøgelse af læring af læringsmetoden. <!-- FIXME: jeg foreslår at slette følgende pointe -## Promovering af 5-stjernet data +## Inddrage 5-stjernet data i læringsrutiner -Hvis vi antager at der er hold i vores teoretisk indikerede potentiale, -så vil det være relevant at kigge på, -hvordan eksisterende studiemønstre mest hensigtsmæssigt kan styrkes +Det kan være relevant at kigge på, +hvordan eksisterende læringsrutiner hensigtsmæssigt kan styrkes med denne nye viden. + +## Direkte anvendelse af studerende + +### Studerende + +### Undervisere + +FIXME: Kortlægning af PPL *rammer* -- +f.eks. indkøb af flip-overs/tavler/stole, +og valg af arkitektur til institutionens bygninger. + +FIXME: Kortlægning af PPL *stimulering* -- +f.eks. ved skemalagt introduktion af rutiner +(som det skete for bibliotekssøgning og Thirdroom, +men ikke for kollaborative digitale ressourcer som wikis, +eller tidsstyring som kalender og mødebooking). + +FIXME: Kortlægning af PPL *styring* -- +f.eks. ved løbende rådgivning (mest synligt i vores "seminarer") +og sanktionsmuligheder +(at gruppen ikke fuldtidsstuderer har ingen konsekvens før eksamen). +[se "Directing the students" i @Heilesen2015]. + +Hvis den lærende sætter et mål om 5-stjernet data, +inviterer det til ekspansiv motivation, +da arbejdet med materialet så også kræver et arbejde med den kontekst, +det indgår i. + Konkret kan skoler tilskyndes til skarpere kontekstualiseing af læringsmateriale for at invitere, uden at presse, en mere spraglet læsning af dem. Her vil det være oplagt for undervisere at bruge 5-stjernet data til at tilskynde brug af åbne og dialog-orientede ressourcer. +Undervisere kan tilsvarende motivere til affinitive læringsprocesser +ved at referere til Scholia og bruge Hypothes.is i workshops. + +Det kunne være oplagt at undersøge +relevansen af *proaktiv stilladsering*, +introduceret i @Graf2021kap1, +anvendt også ved akademisk læring. + ## Reflektioner om AI [@FIXME problemer med misforstået læring, med eller uden digitalisering: @@ -63,13 +94,6 @@ hvilket dog samtidigt skaber øget udfordring, særligt anvendt i større heterogene grupper: FIXME -## Læringsfacilitering - -Det kunne være oplagt at undersøge -relevansen af *proaktiv stilladsering*, -introduceret i @Graf2021kap1, -anvendt også ved akademisk læring. - ## Relevans for studerende og undervisere Det kunne være interessant at undersøge, |