diff options
author | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-05-29 06:26:35 +0200 |
---|---|---|
committer | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-06-04 17:35:42 +0200 |
commit | ba9f1d0acde270751cecf0a60c0b3d3ff2192dde (patch) | |
tree | 610947b4cd20628af69d82c0b532a3a995252d89 /worlding/_læring.qmd | |
parent | bee07b182eeb98590c395aec804035f3bd0907b3 (diff) |
rename chapters to use english filenames with section prefix
Diffstat (limited to 'worlding/_læring.qmd')
-rw-r--r-- | worlding/_læring.qmd | 226 |
1 files changed, 0 insertions, 226 deletions
diff --git a/worlding/_læring.qmd b/worlding/_læring.qmd deleted file mode 100644 index f598afd..0000000 --- a/worlding/_læring.qmd +++ /dev/null @@ -1,226 +0,0 @@ -# Tentakulær læring - -Måden vi opsøger og behandler viden har drastisk ændret sig -i takt med informationsteknologiens eksponentielle udvikling. -Sammen med denne udvikling opstår spørgsmål til, -hvilke udfordringer og muligheder, -læringsprocessen står over for i en digital kontekst. -Det er blevet nemmere at få overblik over og finde læringsmateriale, -få kontakt til andre lærende samt planlægge og dele pensumlitteratur. -Men ifølge teorien om tentakulær læring som præsenteret af @Schraube2024 -er disse fordele begrænset til læringens operative dimension. -I bogen indrager Schraube psykologisk teori om de essentielle bestanddele -af selve læringsprocessen for at nedbryde den og undersøge, -hvordan hvert aspekt påvirkes, -når det optræder i en digital kontekst. - -@Schraube2024 beskriver læring som en primært subjektorienteret aktivitet. -Traditionelt tilrettelægges læring baseret på ideen -om en overførelse af viden fra læreren til eleven. -Dette kalder Schraube den transmissive læringsmodel. -Modellen resulterer i en form for "tvedelt" (bisected) læring, -der reducerer læringsaktiviteten til et resultat af undervisning -frem for læring. -Problemet med den tvedelte læringsmodel er, -at den studerendes læringsrytme er forudbestemt af underviseren. -Den studerende får derfor ikke indflydelse på -*hvad* de lærer, og *hvorfor* de lærer. -Under tvedelt læring er den studerendes læringsproces reduceret -til et operativt og performativt set af opgaver. - -*Hvad* og *hvorfor* er kun to af fire elementer af læring. -Ifølge @Schraube2024 består læring i sin helhed af et indholdselement (hvad), -et ræsonnementelement (hvorfor), et operativt element (hvordan) og -et evaluerende element. -Opdelingen af læring i disse fire elementer er -en naturlig konsekvens af at betragte læring som et handlingsforløb -frem for enkelte simple procedurer eller operationer. -Disse fire elementer er ikke uafhængige begreber, -men må betragtes som gensidigt nødvendige -og i konstant interaktion med hinanden. -Læring hjælpes derfor ikke af et øget fokus på selvstyring, -når selvstyringen kun implementeres på indholdselementet i læringsprocessen. - -Ræsonnementelementet brydes op i begreberne defensiv og ekspansiv læring, -som beskriver to fundamentale, modsatrettede motivationer for at lære. -Defensiv læring er læring, som tager udgangspunkt i *eksterne* faktorer, -og kommer ofte til udtryk som et forsøg på at afværge negative konsekvenser, -eksempelvis en utilfredsstillende karakter til en eksamen. -"Defensive learning is primarily governed by external issues and -largely removed from the subject matter itself" -[@Schraube2024, s. 35]. -Defensiv læring kan da umuligt stå for sig selv, -da læring så reduceres til et statisk og eksternt determineret handlingsforløb. - -Modsat de eksterne motivationer for læring findes de *interne* og personlige, -som samlet betegnes ekspansiv læring. -Ekspansiv er modsat defensiv læring direkte knyttet -til selve indholdet af læringsprocessen. -Her drives læringsprocessen af den lærendes egen nysgerrighed, -og potentielle konsekvenser af læringen må derfor accepteres, -da læringen kun kan finde sted i en levende dialog med omverdenen: -"In expansive learning, -the learning process is primarily not oriented toward external demands -but toward the concrete necessities -that arise from getting involved in the content of the learning problems" -[@Schraube2024, s. 36]. -Her ligger den lærendes opmærksomhed på indholdet af det, der læres, -fremfor det eller dem, der læres for. - -Et kritisk element i læring er dens affinitive og definitive bevægelser. -Førstnævnte er den lærendes bevægelse ud i det felt, der arbejdes indenfor. -Fokus er her rettet mod den bredere konteksts ideer og koncepter; -der skabes overblik over alternative strategier -for at undgå at sidde fast i et prædefineret problem. -Modsat affinitive bevægelser findes definitive. -Definitive bevægelser søger essensen i den udforskede information, -og den bredere kontekst koges ned til centrale sammenhænge, -idet en bredere intuition bevæger sig mod en rationel, kategorisk forståelse -[@Schraube2024]. -Det er så at sige i denne proces at information bliver til visdom, -da kerneideer ekstrapoleres fra deres kontekst. -Definitive og affinitive læringsbevægelser komplementerer hinanden -idet de hjælper den lærende fra det kontekstuelle til det konkrete og omvendt. -De er derfor begge uundværlige for løsningen af et læringsproblem. - -Schraube pointerer, -at læring kan ske hvor som helst og når som helst i den lærendes dagligdag. -"[o]ften the best ideas come to mind on vacation at the beach -or while strolling through the city" -[@Schraube2024, s. 38]. -Læring er altså ikke kun en subjekt-orienteret, -men også en *trans-kontekstuel* aktivitet, -og ingen elementer af læring kan derfor isoleres til den lærendes sind, -men må tages i betragtning gennem hele den kontekst læringen udfolder sig i, -gennem dynamisk og transkontekstuel dialog med omverdenen. -Det er dette der menes med, at læring er en proces af verdensdannelse, -og det er også i læringens flerdimensionalitet, -at Schraube finder inspirationen til navnet *tentakulær læring*, -opkaldt efter blækspruttens 8 arme. -Spørgsmålet er så hvori potentialet ligger i digitaliseringen -til at styrke denne verdensdannelse. - -### Tentakulær læring - -@Schraube2024 beskriver, -at kernen i tentakulær læring er den ekspansive "læring for læringens skyld". -Defensive motivationer for læring er til stede i alle læringssituationer, -men en optimal læring kræver en overvægt af ekspansiv motivation. -For at en læringsproces kan forløbe optimalt, -er den lærende derfor nødt til at være med til at bestemme, -hvad indholdet af læringen er. -Desuden har den studerende ikke mulighed for -at træde ind i affinitive bevægelser af læring, -hvis ikke de forholder sig til læringsprocessen ekspansivt og nysgerrigt. -Med denne forståelse af læring står det mere klart, -hvorfor et fast bestemt pensum og 1-dimensionelle retningslinjer for læring -kan hæmme den lærende i sin evne til at forstå indholdet af læringsmaterialet. - -Når den lærende går i dialog med verden, -er der på den ene side den omkringliggende verden -- -hvad læringen handler om, indholdet -- -og på den anden side det *allerede lærte*. -Ny viden opstår ikke i et vakuum, -men bygger ovenpå den lærendes erfaringer og antagelser. -Dialogen med verden består altså af på den ene side den lærende, subjektet, -og på den anden side verden, objektet af læringen. -Det centrale i denne opfattelse er, -at subjektet nødvendigvis må opleve et skel mellem det de ved, -og måden, verden præsenterer sig. -Uden en subjektiv erfaring med dette skel, -er det umuligt at konceptualisere, hvad der overhovedet kan læres. - -Schraube fremhæver Holzkamps opfattelse, -at følelser spiller en central rolle -i denne oplevelse af en uoverenstemmelse mellem det lærte og verden. -"in short, when one realizes that the limitations of one’s possibilities -of action and quality of life can only be overcome by world-disclosing learning, -then the step has been taken to make the effort and embark the path of learning" -[@Schraube2024, s. 114]. -Selve oplevelsen af denne uoverenstemmelse i en følelsesmæssig kontekst -er altså et fundamentalt første skridt i læringshandlingen. - -I situationer, hvor den lærende sidder fast i sin udfoldelse af et emne, -præsenterer Schraube begrebet *kvalitative læringsspring*, -som kort kan defineres som en udfoldning af emnet -på et dybere plan end det flade udtryk, -hver genstand umiddelbart har. -For at gennemføre et læringsspring må den lærende affinitivt åbne sig -overfor nye principper i læringsprocessen, -komplementeret af en definitiv nedfældning af kerneideerne. -Alle læringsprocesser er dog forskellige, -og nogle kræver et langt dybere læringsforløb end andre. -Digitaliseringen spiller derfor også forskellige roller -afhængigt af, hvilken type læring, der er tale om. - -### Digitaliseringens begrænsninger og potentialer for læring - -En central pointe i forståelsen af læring -som en dialog med verden og med andre, -er indrømmelsen af den enkelte person -som fejlbarlig og begrænset i sin forståelse af verden. -Det er her, samtaler med andre repræsenterer en unik mulighed for læring. -Det er nemlig her, -den såkaldte *affinitive, selvorganiserende læringsproces* opstår -sammen med andre. -Læring kræver helt lavpraktisk et møde -mellem den lærendes forståelse og dennes uoverensstemmelse med verden. -I dialog med andre er der rig mulighed for at udforske et væld -af forskellige forståelser gennem affinitive læringsbevægelser. - -*Intersubjektiv dialog*, som det kaldes, -påtager sig en helt unik rolle i læringsprocessen. -Men for at den kan udfolde sig, -er der visse generelle forudsætninger. -Ligesom med affinitive bevægelser kræves der ro og fred, -samt frihed for udefrakommende stress. -Derudover er der et krav om umiddelbarhed, -altså netop en så *direkte* som muligt forbindelse mellem de lærende, -da læringsprocessen bedst udfolder sig gennem gensidig tillid -og intentionen om at være åben for nye perspektiver -[@Schraube2024, s. 138]. -Man bør føle, at den anden person er til stede, -og heri ligger det største problem for digitalisering i læring. - -Den store mangel hos digitale teknologier -til understøttelse af intersubjektiv dialog -ligger i den *ontologiske ambiguitet*, -som kommer af at kommunikere online. -Subjekterne er både til stede hos hinanden og langvejs bort. -Ambiguiteten i dialogen modsætter sig ifølge Schraube -kravet til konkrethed og tillid, som indholdsmæssig læring kræver -[@Schraube2024, s. 138]. -Ethvert værktøj, som kun fungerer for at muliggøre kommunikation -uden at nytænke den eller gøre den mere gnidningsfri, -kan altså kun immitere en optimal læringssituation. -Luft er så at sige et bedre medium end den lange rejse -et digitalt signal må tage for at nå den anden person. - -Teorien om tentakulær læring som en verdeningspraksis er værdifuld, -ikke bare fordi den kan bruges til at forstå begrænsningerne -ved digitalisering i forhold til læring, -men også fordi den kan sige noget om mulighederne. -Ved at se læring som en verdensorienteret proces -med flere aspekter og dimensioner, -kan digitaliseringen ses i en ny kontekst i forhold til læring. -Det er denne nye kontekst, som mangler at blive udforsket til bunds -gennem linsen af tentakulær læring. - -Ofte bliver digitalisering brugt -til at replikere operative aspekter af at lære offline. -Læsning, skrivning og litteratursøgning er i høj grad online i dag, -men mulighederne for hvilke nye måder at lære på, -som digitaliseringen har åbnet op for, -er endnu ikke blevet udforsket. -Digitale teknologier tillader kvalitativt nye måder -at systematisere og navigere i *viden* udtrykt gennem *data*. -Her kan nævnes wiki-formatet, som gør enhver læser til forfatter, -da indholdet frit kan ændres i overensstemmelse med regler om kildekritik osv. -Sider som wikipedia fungerer dog primært -til at skabe overblik, ikke dybde, hos læseren. -Overblik er dog ikke helt overflødigt for dyb læring, -da den lærende kræves at kunne sætte det, de lærer om, -i en bredere kontekst. -At gøre den bredere kontekst synlig og bearbejdelig er netop det, -Scholia forsøger at gøre ved hjælp af WikiData. - |