summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_hypothesis.qmd
diff options
context:
space:
mode:
authorIan Valentin Christensen <valentianchristensen@gmail.com>2024-05-10 11:51:59 +0200
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-06-04 17:35:41 +0200
commitff1016a9c49fb8e9276646749805d45e44e93389 (patch)
tree89c938e163fdbc0795648e25755623661333f184 /worlding/_hypothesis.qmd
parent73731d8b52cc9d2e4d5fa65f5e39e0cfad395828 (diff)
develop chapter on hypothes.is
Diffstat (limited to 'worlding/_hypothesis.qmd')
-rw-r--r--worlding/_hypothesis.qmd97
1 files changed, 97 insertions, 0 deletions
diff --git a/worlding/_hypothesis.qmd b/worlding/_hypothesis.qmd
new file mode 100644
index 0000000..4af722e
--- /dev/null
+++ b/worlding/_hypothesis.qmd
@@ -0,0 +1,97 @@
+# Hypothes.is
+
+Hypothes.is er graits, open source software,
+som lader brugeren offentligt annotere en tekst på internettet.
+Andre lærende, som besøger samme tekst,
+kan således læse disse annotationer og bidrage med deres egne.
+Målet er at danne et lag "over" internettet,
+som kan udvikle sig mens tekster læses,
+ikke kun da de skrives.
+Programmet er før blevet anvendt i læringssituationer,
+hvor studerende blandt andet fandt det brugbart i forbindelse med
+ordforråd og forståelse af grafvisualiseringer [@Kararo2019].
+
+# Hypothes.is i praksis
+
+Programmet installeres enten som udvidelse til Chrome
+eller som bookmarklet til andre browsere.
+Efter installation kan programmets brugerflade åbnes
+ved at trykke på udvidelsens ikon.
+Brugerfladen består af et panel i højre side af browseren,
+som viser hver annotation i listeform side om side med den oprindelige tekst.
+Hver annotation består af et brugernavn, en dato, et sidetal, den citerede tekst
+og en brugerskrevet tekst tilhørende citationen.
+Det er muligt at scrolle i annotationerne uafhængigt med den oprindelige tekst,
+hvorfra et venstreklik på annotationen automatisk fører browserens rullebar
+op eller ned til stedet i teksten.
+
+Hvilke annotationer, der vises, afhænger af, hvilken gruppe, der er valgt.
+Grupper i hypothes.is består af en offentlig gruppe,
+som kan ses uden at være logget ind,
+samt private grupper, som frit kan oprettes af den enkelte bruger.
+Når en gruppe er oprettet kan ethvert medlem af gruppen
+kopiere et link, som fungerer som invitation til andre brugere.
+
+En ny annotation kan oprettes ved at venstreklikke på knappen "annotate",
+som viser sig når et stykke tekst er markeret.
+Herefter får brugeren mulighed for at skrive i et tekstfelt
+og tilføje nøgleord til teksten, som kan fremsøges senere.
+Hver bruger kan kommentere på enhver annotation eller kommentar,
+dele en annotation med et link, eller rapportere misbrug til moderatorerne.
+
+Det delte link henviser til Hypothes.is/a/,
+en underside til hypothes.is som viser enkelte annotationer.
+Her er der et link til den oprindelige hjemmeside,
+som annotationen henviser til,
+hvor brugeren kan se annotationen i sin oprindelige kontekst.
+Dette gælder dog ikke for tekster,
+som ikke er offentligt tilgængelige.
+
+Hvis flere brugere henter den samme pdf-fil
+og åbner den i en browser med hypothes.is slået til,
+er det muligt kollaborativt at annotere på tekster,
+som ikke normalt er offentligt tilgængelige.
+Det kræver dog, at den oprindelige fil er nøjagtig den samme,
+og derfor er det stadig umuligt at dele annotationer til sådanne tekster
+ved hjælp af delte links.
+
+Udover annotationer, muliggør hypothes.is sidenoter og "orphans".
+Sidenoter er noter, som knytter sig til hele siden.
+Orphans er tidligere annotationer, som ikke længere findes,
+eksempelvis i forbindelse med en omskrivning på siden,
+som fjerende den citerede tekst.
+Den tidligere citerede tekst er stadig synlig i hypothes.is,
+selvom den ikke længere henviser til et sted på hjemmesiden.
+Hypothes.is noter går derfor ikke tabt,
+medmindre de slettes af brugeren eller en moderator.
+
+
+# FIXME REFERENCER
+
+
+@article{Kalir_2018,
+author = {Jeremiah H. Kalir and Jeremy Dean},
+title = {Web Annotation as Conversation and Interruption},
+journal = {Media Practice and Education},
+volume = {19},
+number = {1},
+pages = {18--29},
+year = {2018},
+publisher = {Routledge},
+doi = {10.1080/14682753.2017.1362168},
+URL = {https://doi.org/10.1080/14682753.2017.1362168},
+eprint = {https://doi.org/10.1080/14682753.2017.1362168}
+}
+
+@article{Goller_2021,
+title={Sharing Notes Is Encouraged: Annotating and Cocreating with Hypothes.is and Google Docs},
+volume={22},
+ISSN={1935-7885},
+url={http://dx.doi.org/10.1128/jmbe.v22i1.2135},
+DOI={10.1128/jmbe.v22i1.2135},
+number={1},
+journal={Journal of Microbiology &amp; Biology Education},
+publisher={American Society for Microbiology},
+author={Goller, Carlos C. and Vandegrift, Micah and Cross, Will and Smyth, Davida S.},
+year={2021},
+month=apr}