From ff1016a9c49fb8e9276646749805d45e44e93389 Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Ian Valentin Christensen Date: Fri, 10 May 2024 11:51:59 +0200 Subject: develop chapter on hypothes.is --- worlding/_hypothesis.qmd | 97 ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ 1 file changed, 97 insertions(+) create mode 100644 worlding/_hypothesis.qmd (limited to 'worlding/_hypothesis.qmd') diff --git a/worlding/_hypothesis.qmd b/worlding/_hypothesis.qmd new file mode 100644 index 0000000..4af722e --- /dev/null +++ b/worlding/_hypothesis.qmd @@ -0,0 +1,97 @@ +# Hypothes.is + +Hypothes.is er graits, open source software, +som lader brugeren offentligt annotere en tekst på internettet. +Andre lærende, som besøger samme tekst, +kan således læse disse annotationer og bidrage med deres egne. +Målet er at danne et lag "over" internettet, +som kan udvikle sig mens tekster læses, +ikke kun da de skrives. +Programmet er før blevet anvendt i læringssituationer, +hvor studerende blandt andet fandt det brugbart i forbindelse med +ordforråd og forståelse af grafvisualiseringer [@Kararo2019]. + +# Hypothes.is i praksis + +Programmet installeres enten som udvidelse til Chrome +eller som bookmarklet til andre browsere. +Efter installation kan programmets brugerflade åbnes +ved at trykke på udvidelsens ikon. +Brugerfladen består af et panel i højre side af browseren, +som viser hver annotation i listeform side om side med den oprindelige tekst. +Hver annotation består af et brugernavn, en dato, et sidetal, den citerede tekst +og en brugerskrevet tekst tilhørende citationen. +Det er muligt at scrolle i annotationerne uafhængigt med den oprindelige tekst, +hvorfra et venstreklik på annotationen automatisk fører browserens rullebar +op eller ned til stedet i teksten. + +Hvilke annotationer, der vises, afhænger af, hvilken gruppe, der er valgt. +Grupper i hypothes.is består af en offentlig gruppe, +som kan ses uden at være logget ind, +samt private grupper, som frit kan oprettes af den enkelte bruger. +Når en gruppe er oprettet kan ethvert medlem af gruppen +kopiere et link, som fungerer som invitation til andre brugere. + +En ny annotation kan oprettes ved at venstreklikke på knappen "annotate", +som viser sig når et stykke tekst er markeret. +Herefter får brugeren mulighed for at skrive i et tekstfelt +og tilføje nøgleord til teksten, som kan fremsøges senere. +Hver bruger kan kommentere på enhver annotation eller kommentar, +dele en annotation med et link, eller rapportere misbrug til moderatorerne. + +Det delte link henviser til Hypothes.is/a/, +en underside til hypothes.is som viser enkelte annotationer. +Her er der et link til den oprindelige hjemmeside, +som annotationen henviser til, +hvor brugeren kan se annotationen i sin oprindelige kontekst. +Dette gælder dog ikke for tekster, +som ikke er offentligt tilgængelige. + +Hvis flere brugere henter den samme pdf-fil +og åbner den i en browser med hypothes.is slået til, +er det muligt kollaborativt at annotere på tekster, +som ikke normalt er offentligt tilgængelige. +Det kræver dog, at den oprindelige fil er nøjagtig den samme, +og derfor er det stadig umuligt at dele annotationer til sådanne tekster +ved hjælp af delte links. + +Udover annotationer, muliggør hypothes.is sidenoter og "orphans". +Sidenoter er noter, som knytter sig til hele siden. +Orphans er tidligere annotationer, som ikke længere findes, +eksempelvis i forbindelse med en omskrivning på siden, +som fjerende den citerede tekst. +Den tidligere citerede tekst er stadig synlig i hypothes.is, +selvom den ikke længere henviser til et sted på hjemmesiden. +Hypothes.is noter går derfor ikke tabt, +medmindre de slettes af brugeren eller en moderator. + + +# FIXME REFERENCER + + +@article{Kalir_2018, +author = {Jeremiah H. Kalir and Jeremy Dean}, +title = {Web Annotation as Conversation and Interruption}, +journal = {Media Practice and Education}, +volume = {19}, +number = {1}, +pages = {18--29}, +year = {2018}, +publisher = {Routledge}, +doi = {10.1080/14682753.2017.1362168}, +URL = {https://doi.org/10.1080/14682753.2017.1362168}, +eprint = {https://doi.org/10.1080/14682753.2017.1362168} +} + +@article{Goller_2021, +title={Sharing Notes Is Encouraged: Annotating and Cocreating with Hypothes.is and Google Docs}, +volume={22}, +ISSN={1935-7885}, +url={http://dx.doi.org/10.1128/jmbe.v22i1.2135}, +DOI={10.1128/jmbe.v22i1.2135}, +number={1}, +journal={Journal of Microbiology & Biology Education}, +publisher={American Society for Microbiology}, +author={Goller, Carlos C. and Vandegrift, Micah and Cross, Will and Smyth, Davida S.}, +year={2021}, +month=apr} -- cgit v1.2.3