aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_FIXME_struktur.qmd
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-05-30 20:39:55 +0200
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-06-04 17:35:42 +0200
commit64642da97a10df48b71334761885491a64af527d (patch)
treef318ba431e2acc0ae719b482f172c45d89ee30b6 /worlding/_FIXME_struktur.qmd
parentd4ef7a8cd53855f7170109e6b436c5d06bfc4889 (diff)
put aside draft and unused files
Diffstat (limited to 'worlding/_FIXME_struktur.qmd')
-rw-r--r--worlding/_FIXME_struktur.qmd116
1 files changed, 116 insertions, 0 deletions
diff --git a/worlding/_FIXME_struktur.qmd b/worlding/_FIXME_struktur.qmd
new file mode 100644
index 0000000..5372623
--- /dev/null
+++ b/worlding/_FIXME_struktur.qmd
@@ -0,0 +1,116 @@
+## Indsnævring
+
+Vores afsæt er i mindre grad vores egen fascination af tekniske dimser,
+og mere det principielle
+i digitaliserings også konstruktive muligheder for læring.
+
+# Metode
+
+Til forståelse af læringsprocesser og digitaliserings indvirkning i disse,
+anvender vi primært teorien om *tentakulær læring* [@Schraube2024].
+Da konstruktiv brug af digitalisering er underbelyst i teorien,
+inddrager vi desuden to didaktiske modeller,
+dels *SAMR* om typer af teknologiinddragelse
+[@Hamilton2016],
+og dels *Digipro* om inkluderende brug af digitalisering i læringsforløb
+[@Graf2021kap1].
+
+# Teori
+
+## Læring
+
+## Konstruktiv digitalisering i læring
+
+Digitalisering kan anvendes på mange forskellige måder,
+og kan have både positiv og negativ effekt på læring [@Conole2013, kap. 4].
+En række eksempler på digitalisering præsenteres i @Schraube2024,
+som kan give det indtryk[^tendens],
+at digitalisering generelt enten er direkte skadeligt for læring
+eller kun kan understøtte operationelle læringsbevægelser,
+ikke indholdsrelaterede.
+
+[^tendens]:
+Forfatterne fik et tydeligt indtryk af skepsis overfor digitalisering,
+mens Schraube selv mener
+at [FIXME: henvisning til Schraubes opblødning i interview].
+Den oplevede tendens kun er relevant
+til subjektivt at forklare forfatternes skærpede interesse,
+og en nærmere metodisk undersøgelse er derfor vudereret irrelevant.
+
+@Conole2013 argumenterer,
+at et bredt felt af digitaliseringer
+
+ men relativt unuanceret
+mht. didaktisk sigte for den enkelte digitalisering
+og hvorvidt anvendelsen skete hensigtsmæssigt,
+eller de negative empiriske observationer
+i mindre grad afspejler teknologiens begrænsninger
+og i højere grad indikerer en forkert anvendelse.
+
+SAMR-modellen [@Hamilton2016] kan hjælpe til
+analytisk at skelne mellem forskellig typer af digitalisering.
+
+Stilladsering er en pædagogisk metode
+til at løbe en læringsproces igang,
+ved i begynelsen at "opstille et stillads" omkring den lærende,
+som kan pilles ned igen,
+efterhånden som den lærende etablerer de fornødne evner
+til at arbejde selvstændigt.
+Udover som analytisk redskab,
+kan SAMR desuden anvendes til stilladsering af facilitatorer,
+om konstruktiv inddragelse af digitalisering
+[@Arantes2022].
+
+Den didaktiske strukturmodel *Digipro* [@Graf2021kap1].
+som perspektivering om anvendelse ved design af undervisning,
+
+## Åbne digitaliseringer til understøttelse af akademisk læsning
+
+@Wylie2018 konkluderer,
+at *aktive* former for digital læsning ikke svækker læring
+som det er tilfældet for passiv brug, sammenlignet med analog læsning.
+
+@Julia2023 undersøger funktionel anvendelighed
+af ontologisk styrket videnssøgning
+med wiki-baserede teknologier,
+som argumenteres som væsentlige for Open Science.
+
+## Hypothes.is
+
+Funktionelt er hypothes.is [FIXME] ...
+
+Hypothes.is er et annotationsredskab,
+i stil med en overstregningningstusch eller post-it notes.
+Sammenlignet med analoge alternativer,
+er det [FIXME] i SAMR.
+
+Oplevelsesmæssigt kan hypothes.is etablere en tryg atmosfære,
+idet [FIXME] ...,
+men det afhænger af anvendelsen,
+da der eksempelvis i stedet kan opstå en stressende atmosfære
+hvis den kollaborative del anvendes i væsentlig grad,
+overfor en heterogen og/eller konkurence-orienteret social gruppe.
+
+Internt fungerer hypothes.is ved [FIXME] ...
+
+Hypothes.is samspiller med andre systemer gennem [FIXME] ...
+
+At de indre mekanismer er opbygget transparent
+og med udbredt tilgængelige komponenter
+[FIXME: reference til akademisk tekst om det grundliggende koncept "Fri software"],
+og at deres interaktion med omkringliggende systemer
+sker gennem fikserede og offentliggjorte brugerflader,
+er væsentlige [FIXME]...
+
+## Scholia
+
+# Model for læring
+
+## Evaluering
+
+Ekspertinterview med forfatter til teorien om tentakulær læring,
+om genkendelighed af teorien i hhv. abstrakt model og visualiseringer,
+og en diskussion mere bredt om,
+hvorvidt multimodalisering som affinitive bevægelser
+vurderes meningsfulde of relevante
+for akademisk læsning anskuet som en verdeningspraksis.