aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
path: root/worlding/_FIXME_digitalisering.qmd
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-05-30 20:39:55 +0200
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-06-04 17:35:42 +0200
commit64642da97a10df48b71334761885491a64af527d (patch)
treef318ba431e2acc0ae719b482f172c45d89ee30b6 /worlding/_FIXME_digitalisering.qmd
parentd4ef7a8cd53855f7170109e6b436c5d06bfc4889 (diff)
put aside draft and unused files
Diffstat (limited to 'worlding/_FIXME_digitalisering.qmd')
-rw-r--r--worlding/_FIXME_digitalisering.qmd352
1 files changed, 352 insertions, 0 deletions
diff --git a/worlding/_FIXME_digitalisering.qmd b/worlding/_FIXME_digitalisering.qmd
new file mode 100644
index 0000000..035a7a9
--- /dev/null
+++ b/worlding/_FIXME_digitalisering.qmd
@@ -0,0 +1,352 @@
+---
+breaks: false
+
+---
+
+# FIXME: Flet med Metode/Undersøgelser
+
+## Teori om Wiki
+
+En "wiki" er en kollaborativ, dynamisk og organisk udviklet,
+hyperlink-organiseret videnscentreret database.
+Wikien dynamiske natur gør den anvendelig til forskeligartede formål,
+bl.a. resource-wikien til at samle ekstern viden,
+nok mest kendt fra Wikipedia,
+og præsentationswikien oprienteret mere mod personligt udtryk
+[@Phillipson2008].
+
+FIXME: Knyt referencer til ovenstående,
+blandt @Thompson2017, @Elfving2008, @Ebersbach2006 m.fl.
+
+## Scholia som teknologi
+
+Vi undersøger Scholia som teknologi.
+Indeni er Scholia nærmest tom -- en række web-skabeloner og tilhørende SPARQL-opslag.
+Scholia er væsentligst defineret ved det teknologiske *system* det ingår i,
+hvor det indgår som en "lup" og "pincet" til at interagere med en flod af frit tilgængelig, opmærket data.
+
+Linked Open Data er et digitalt konceptuelt system,
+drevet af en ideologi om at data er definerende,
+og applikationer fungerer i kraft af data opmærket efter modeller (ontologier).
+
+## Opstille model for læring
+
+### Identificere begreber indenfor tentakulær læring
+
+Vi vil bruge Hypothes.is til at annotere begreberne i Schraubes tekst.
+
+### Formulere ontologi for tentakulær læring
+
+Definere en OWL ontologi for tentakulær læring,
+udfra nøglebegreber identificeret i @Schraube2024 og @Heilesen2015.
+
+owlontologien skulle fungere som fundament for efterfølgende modellering af konklusionerne fremsat i Ernsts tekst. Herefter kan vi undersøge hvordan digitalisering påvirker læring
+
+### Introducere model for tentakulær læring
+
+Visualisere vidensgrafen for tentakulær læring som visuel graf,
+med begreber for pragmatiske "jordnære" aspekter placeret forneden
+og optimale "ideelle" aspekter foroven.
+
+FIXME: Gennemgå design-overvejelser ved modellen.
+Placeringer, farver, former, udeladelser og andet.
+
+## Placere digitalisering i vores model for læring
+
+Vi har indtil nu kigget på læring generelt
+
+### Identificere Ernsts fremstilling af digitalisering
+
+For at fremstille en mere omfattende ontologi som inkluderer digitaliseringen
+vil vi identificere de relationer,
+hvor Ernst mener digitaliseringen kan spille en rolle for læring.
+
+@Schraube2024 gennemgår IT-redskaber til flere operationer:
+
+* Distribution af læringsmateriale
+* Tidsstyring af læringssessions
+* Lokalisering af læringsmateriale (søgemaskiner)
+* FIXME: flere?
+* FIXME: link til hver
+
+@Schraube2024 konkluderer,
+at (de undersøgte) IT-redskaber kun understøtter operationelle aspekter af læring,
+ikke indholdsmæssige aspekter af læring.
+
+FIXME: Undersøge om @Schraube2024 undersøger IT-redskaber
+fra et så udpræget *operativt* perspektiv,
+og det rimeligvis kan påpeges at bogens konklusion er tautologisk.
+
+### FIXME løse noter om Ernsts bog
+
+1. Ernsts bog
+Er læring indholdsmæssig,
+hvis vi kan lære ved at skabe og visualisere grafer baseret på brødtekster?
+Grafer er præcise pointers.
+Derfor er de instrumentelle til både operativt og indholdsmæssigt arbejde
+(som inkluderer læring).
+Et problem:
+forfattere staves/refereres forkert,
+fordi der tales "om" forfattere, ikke selve forfatteren.
+Der skrives sætninger, ikke forbindelser som kan udtrykkes gennem scholia.
+I moodle skrives der et par ord som opsummeringer.
+I semantisk arbejde peger man direkte på de steder,
+hvor der er konsensus om forståelsen af relationen.
+Semantiske værktøjer åbner op for eksakt formidling.
+Ernst beskriver selv at digitalisering er en effektivisering.
+Effektivisering kan være både positivt og negativt for læringsprocessen.
+Det gavner for eksempel ikke læringen at skynde sig og være hurtigere.
+Det gavner til gengæld læringen at være mere koncentreret og tryg.
+Afhængig af hvilken effekt man går efter,
+er der brug for forskellige kvaliteter ved de måder man arbejder på.
+Ernst beskriver digitaliseringens kvaliteter som "set in stone",
+fordi *sådan er tingene*,
+men glemmer at tale om muligheden for,
+at effektivisere selve indholdet ved at være eksakt
+vha. digitale semantiske værktøjer.
+**At kunne være præcis i sit sprog
+er en indholdsmæssig fordel ved digitale semantiske værktøjer**
+Leg er en central del af læringsprocessen,
+og digitale værktøjer som de bruges nu understøtter ikke denne leg
+(ifølge Ernst).
+Semantiske digitale værktøjer har muligvis potentialet
+for at understøtte leg
+**også** ved at lade den lærende tumle med stoffet.
+
+### Mappe digitalisering i forhold til tentakulær læring
+
+Udvide vores vidensgraf for læring
+til også at indeholde digitalisering som Ernst ser det,
+og danne en ny visuel graf af denne større videsngraf.
+
+### Identififere/påvise udvalgte læringskvaliteter ved udvalgte IT-redskaber
+
+Indtil nu har vi kun taget udgangspunkt
+i opfattelsen af digitaliseringens forhold til læring
+som præsenteret i Ernsts bog.
+
+Vi forventer at kunne argumentere for,
+at kollaborative digitale vidensplatforme som Wikipedia og Wikidata
+*muliggør* indholdsmæssig læring,
+men kræver en skoling/træning i den slags anvendelse,
+og at det er manglen på en sådan skoling/træning der gør,
+at kun operativ læring er indeholdt i Schraubes empiri.
+
+IT-redskaber kan understøtte...
+
+* fokusering
+ * incitament for aggressiv *online* brug er ofte knyttet til økonomisk model
+ * Fri software understøtter den alternative økonomiske model "cirkulær gaveøkonomi",
+ introduceret af @Mikkelsen2000
+ og af @Hansted2014 beskrevet som "en art reciprok altruisme".
+* tryghed
+ * Decentrale systemer muliggør personlig og kollektiv autonomi... FIXME
+ * Transparens medvirker til ansvarlighed... FIXME
+* kreativitet
+ * wikis er pr. definition ufuldstændige,
+ og opfordrer derfor til cocreation og dermed verdening
+ * unix-filosofien om komponent-orienterede redskaber,
+ som understøtter hacking-mentalitet
+ (dvs. redefinering af formål med redskabet)
+ og dermed verdening
+* kollaborativion (fremfor blot kooperation)
+ * FIXME: find gode eksempler
+
+Eksakte fakta:
+
+At hyperlinke til en forfatter fremfor (potentielt fejlagtigt) at genfortælle med fattige ord,
+styrker cementering af hvad eksakt viden --
+dvs. fikspunkter for studenterdrevet ekspansivlæring.
+
+Leg med ambiguitet:
+
+At anvende redskaber som understøtter mange dimensioner
+og visualisering af to ad gangen,
+fremfor med prosa at beskrive i lineære (dvs. en-dimensionelle) sætninger,
+inviterer til at udforske disse dimensioner,
+og konsekvenser for oplevelsen/forståelsen
+ved at fremhæve forskellige dimensioner.
+
+Fordele ved grafvisualisering generelt:
+
+@Schraube2024 beskriver hvordan læringsprocessen har 4 afgørende trin,
+i og med at læring er en handling.
+Kritikken af digitale værktøjer går på,
+at de kun kan understøtte brugeren på 3. trin, "hvordan".
+Et eksempel på det modsatte kan ses i grafvisualiseringens evne til
+at vise brugeren, hvad de mener de har lært.
+Ved konkret at visualisere, hvilke sammenhænge, brugeren har fået ud af teksten,
+får brugeren mulighed for at deltage i en iterativ proces
+af finjustering af grafen,
+indtil de sidder med en passende evaluering af læringsmaterialet.
+Læring kan altså siges at hjælpes på 4. trin, det evaluerende,
+gennem visse digitale værktøjer.
+
+### Mappe *konstruktiv* digitalisering i forhold til tentakulær læring
+
+Udvide vores vidensgraf for læring
+til at medtage vores udvidede afdækning af digitalisering,
+og danne en ny visuel graf af denne større vidensgraf.
+
+## Semantisk annotation af værker
+
+Raffinere annotationer af @Schraube2024 og @Heilesen2015,
+ved at tilføje eller udskifte med ontologisk funderede semantiske mærkater.
+
+Raffinere ontologien til at bruge Schraubes tekst som rygdækning:
+Hvor hvert begreb henviser til annotationer i hypothes.is,
+som igen henviser til Schraubes tekst.
+
+## Analyse af PPL overfor konkurrerende læringsformer
+
+FIXME: Kortlægning af PPL *idealer*,
+overfor eksempelvis individualiseret læring (individualized learning)
+[@Heilesen2015].
+
+(kritik: Et livslangt studie i bare een teoretiker kan være nysgerrighed
+efter nye *vinkler* i en worlding dialog --
+du kan være nysgerrig *om* en identitet fremfor *på trods* af identitet)
+
+FIXME: Kortlægning af PPL *rammer* --
+f.eks. indkøb af flip-overs/tavler/stole,
+og valg af arkitektur til institutionens bygninger.
+
+FIXME: Kortlægning af PPL *stimulering* --
+f.eks. ved skemalagt introduktion af rutiner
+(som det skete for bibliotekssøgning og Thirdroom,
+men ikke for kollaborative digitale ressourcer som wikis,
+eller tidsstyring som kalender og mødebooking).
+
+FIXME: Kortlægning af PPL *styring* --
+f.eks. ved løbende rådgivning (mest synligt i vores "seminarer")
+og sanktionsmuligheder
+(at gruppen ikke fuldtidsstuderer har ingen konsekvens før eksamen).
+[se "Directing the students" i @Heilesen2015].
+
+## Visualisering af IT anvendt i PPL
+
+Udfra semantiske annotationer og kortlægninger,
+danne beskrivende visuelle grafer om IT-brug indenfor PPL.
+
+### Evaluering af vores model anvendt på PPL
+
+Kvalitativt interview med f.eks. Signe Berri
+hvor vi præsenterer vores mapping af PPL ind i vores model,
+og får hendes feedback på
+hvor genkendelig hun finder vores præsentation af teorien.
+
+<!-- FIXME: noter fra tidl. grupper
+
+[FIXME:
+Nedenstående kapitel skal omskrives til hvad vi *har* undersøgt
+fra nuværende interne arbejdsnoter om hvad vi *kan* undersøge]
+
+## Prior art
+
+Måske plukke noget herfra (og kigge efter flere lignende oversigter):
+<https://info.arxiv.org/labs/showcase.html#arxiv-bibliographic-explorer>
+
+## Semantisk vidensraffinering
+
+Hands-on brug af eksisterende semantiske læringsredskaber
+i [supergruppen].
+
+## Opsætning af lokal vidensbase
+
+Opsætning af [Oxigraph] quad-store
+og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt
+(dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen).
+
+Udvidelse af Oxigraph quad-store
+til at bruge den mere intuitive [Sparnatural] frontend,
+og indlejring af opslagseksempler
+udviklet i samarbejde med [andre][thoughtroam-learn] [grupper][thoughtroam-use].
+
+Opsætning af lokal klon af [Scholia],
+hvor data synkroniseres fra offentlige ressourcer ([Wikidata] m.fl.),
+og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt
+(dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen).
+
+Scraping af data om forskere fra <https://forskning.ruc.dk/>,
+og udvidelse af lokal Scholia-klon
+til at inkludere scrapede data.
+
+## Semantisk raffinering af lokal viden
+
+Opsætning af lokal klon af [Hypothes.is]
+hvor indsamlede data lagres i lokalt opsat [Oxigraph] quad-store
+og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt
+(dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen).
+
+Scraping af PDF-filer fra <https://moodle.ruc.dk/>,
+automatisk OCR-scanning af rent grafiske PDF-filer,
+og udvidelse af lokal Hypothes.is-klon
+til at inkludere lokalt lagrede PDF-filer.
+
+Udvidelse af lokal Scholia-klon
+til at medtage annotationer fra lokal Hypothes.is-klon,
+inspireret af Gooseberry.
+
+Hands-on brug af eksisterende semantiske læringsredskaber
+i [supergruppen].
+
+Kigge på programmer til at formalisere begrebsrelationer.
+F.eks. WebVOWL, Protege, SDML.
+Pas på at det handler om at *modellere* vidensgrafer,
+og kun sekundært at *visualisere* dem
+(som visuelle grafer, som er noget andet end vidensgrafer).
+
+Evaluering af eksisterende semantiske ontologier
+til brug i modellering af læring ved RUC HumTek,
+undersøgelse af relevante
+[eksisterende ontologier](https://vocab.methodandstructure.com/interaction-design),
+og formulering af tillægsontologier efter behov.
+
+F.eks. brug at [sdml] til hurtig skitsering af ontologier:
+
+```shell
+# show source
+sdml highlight -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm
+
+# visualize
+sdml draw \
+ --diagram entity-relationship \
+ -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm \
+ -f svg \
+ -o properties.svg
+inkview properties.svg
+
+# translate to RDF
+sdml convert -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm -f rdf
+```
+
+Design af semantisk understøttede lærings*teknikker*
+med brug af eksisterende semantiske redskaber
+som [Scholia], [hypothes.is] og [Gooseberry],
+og evaluering af styrker og svagheder
+sammenlignet med nuværende læring ved RUC.
+
+Design af semantisk understøttede lærings*redskaber*
+som komplementerer [Scholia], [hypothes.is] og [Gooseberry],
+og evaluering af styrker og svagheder
+sammenlignet med eksisterende læringsredskaber
+(inkl. nuværende semantiske reskaber som Scholia m.fl.).
+
+[supergruppen]: ../graph/index.qmd
+ "Samarbejdet på tværs af de graf-undersøgende projektgrupper"
+
+[SDML]: https://sdml.io/
+ "Simple Domain Modeling Language (SDML) - domænespecifikt sprog til modellering"
+
+[Scholia]: https://scholia.toolforge.org/
+ "Scholia - Wikidata-baserede videnskabelige profiler"
+
+[hypothes.is]: https://web.hypothes.is/about/
+ "hypothes.is - Annotation af websider og PDF-filer"
+
+[Gooseberry]: https://github.com/out-of-cheese-error/gooseberry
+ "Gooseberry - Wiki-generator udfra hypothes.is annotationer"
+
+[Resource Description Framework]: https://www.techtarget.com/searchapparchitecture/definition/Resource-Description-Framework-RDF
+
+-->