aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
path: root/learn
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-03-10 13:41:02 +0100
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-03-10 13:41:49 +0100
commitd5e281ddcbf33c466364297f55354e8ddc7a5aa4 (patch)
tree996c628544df3dde0c437a2d9d771985af49b180 /learn
parent5aa99f659286cbc7539dad141a204d8d8af23b9c (diff)
update content
Diffstat (limited to 'learn')
-rw-r--r--learn/index.qmd13
1 files changed, 10 insertions, 3 deletions
diff --git a/learn/index.qmd b/learn/index.qmd
index 8afab89..5deb13f 100644
--- a/learn/index.qmd
+++ b/learn/index.qmd
@@ -265,13 +265,20 @@ Hvordan anvendes sproget RDF til at beskrive og formidle viden?
## 4. Metodiske overvejelser
### Hvordan har I tænkt jer at svare på jeres arbejdsspørgsmål?
-Projektet starter med en oplæring i RDF-sprogets opbygning, relevans og brug gennem tiden. Herunde en analyse af sproget vha. TRIN-modellen.
-
+Projektet starter med en oplæring i RDF-sprogets opbygning, relevans og brug gennem tiden. Herunder en analyse af sproget vha. TRIN-modellen.
+Den erfaring vil vi bruge når vi optegner D&K i RDF. Måden, vi abstraherer, vil være biased mod en bestemt filosofisk retning. Vi forestiller os, at vi samtidigt vil arbejde med at forstå de filosofiske grundantagelser bag abstraktionerne og selve konstruktionen af en samlet vidensgraf for faget. I mødet med vores egen uvidenhed vil vi have bedre forudsætninger for at søge relevante filosofiske forståelser af virkeligheden. Er det eksempelvis mere relevant at opstille faget i en ANT-analyse over aktører i faget, eller giver det mere mening at opdele hvert fænomen i designprocessen efter kernedialektiske indre modsætningsforhold?
### Hvilke metoder hjælper med at svare på jeres problemformulering?
Projektet vil være gennemsyret af en deduktionistisk fremgangsmåde da vi vil bruge fagets kildeteksters mange postulater og konklusioner til at opstille de kernesammenhænge, der nødvendigvis på være gældende.
+Selve projektets grundantagelse er også, at viden hele tiden udvikler sig med tiden, og dette burde være afspejlet i de ressourcer, de studerende har tilgængelige. I den forbindelse vil den dialektiske metode uden tvivl være relevant, herunder potentielt ideen om negationen af negationen som type af relation, samt skarpere epistemologisk forståelse af forskellen mellem kvalitative fænomener og deres udspring af kvantitative ophobninger. Derudover vil dialektikken hjælpe os med at forstå det gensidige forhold der er mellem den studerende, og grafernes kontinuerlige udvikling gennem de studerende.
+
+ANT kan hjælpe os med at forstå enkelte fænomener og aktører som knudepunkter i et sammenvævet spind af knudepunkter og relationer mellem disse.
+
+FOL OWL DL
+constant individual individual
+unary predicate class concept
+binary predicate property role
-
## 5. Teoretiske overvejelser
* Hvilke teorier siger noget relevant om jeres problemformulering?
* Hvordan vil I anvende teori (og metode) på jeres empiri?