aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
path: root/learn
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-04-01 03:27:47 +0200
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-04-01 03:27:47 +0200
commit90520e8c89ee2da59960788ac862af35bc274f8c (patch)
tree1b033b72efb42fc5c157d1bedac409b9b22d925b /learn
parent0fd0eaab3b8bfc154b83a3507c3caa9d9ab556c6 (diff)
update content
Diffstat (limited to 'learn')
-rw-r--r--learn/index.qmd86
1 files changed, 49 insertions, 37 deletions
diff --git a/learn/index.qmd b/learn/index.qmd
index 7439005..01276d2 100644
--- a/learn/index.qmd
+++ b/learn/index.qmd
@@ -88,6 +88,10 @@ Det forekommer os paradoksalt, at vores studieretning beskæftiger sig med nøja
Hvordan kunne grafmodellering understøtte kollaborativ akademisk læring?
Hvordan anvendes sproget RDF til at beskrive og formidle viden?
+Er gruppelæring bedere end individuel læring, deling
+
+teori om gruppelæring
+
## Arbejdsspørgsmål
*Hvordan fungerer grafsproget RDF, særligt i forhold til at abstrahere akademiske begreber som ontologier?*
@@ -281,7 +285,7 @@ opstil graf ud fra [Pontis] teksten
Diskutere hvordan vi skal forstå Scholias opslag om [Pontis],
og hvad vi kan bruge opslaget til?
-## Bilag 3: feedback til opponentgruppe
+## Bilag 3: Problemformuleringsseminar
Problemstilling meget vag. Hvad menes der med forstærker? Hvilke elementer af konflikten kigges der på? Hvilket aspect af konflikten skulle et værktøj påvirke? Spørgsmålet er vagt nok til at "værktøj" kunne betyde "våben".
@@ -303,40 +307,48 @@ hvordan har i tænkt at koble jeres problemstilling til jeres arbejdsspørsmål?
"Trinnet i discover er koblet til Grounded theory som gør os i stand til at opfange mønstre ved blot at observerer" hvad mener I med blot at observere? hvilke medtoder vil i bruge til at observere folk som bruge SoMe?
+**Metode og teori**
+* ==Akademisk læring== = PPL, det didaktiske spørgsmål
+ * "Didaktik handler om, hvordan man planlægger og tilrettelægger undervisning og læringsforløb. Det er et centralt begreb inden for uddannelsesverdenen.""
+ * Hvad er ==kollaborativ akademisk læring==? find en relevant model/metode af læringsprocessen
+* Vi arbejder ud fra en grundantagelse fra ==aktør-netværk teori== om, at moodle er en social konstruktion som kan ændres.
+
+* Giver det overhovedet mening at bruge grafer af enhver slags til at repræsentere viden? (måske er der en god grund til at der ikke er andre der har gjort det)
+
+**Produkt og formål**
+*Vi har sat os i gang med noget meget bredt, som enten kan ende spekulativt eller for overordnet.* Hvad er ==behovet==? Hvis vi tager udgangspunkt i en situation, kan vi aflæse et mønster?
+* Vi er 2. semester studerende, pas på med at dømme moodle for hurtigt.
+* ==Kvantificér== hvorfor/hvordan Moodle er utilstrækkeligt
+ * ==Afsæt:== Moodle virker ikke. Hvorfor? Hvad beskæftiger vi os med? Kvalificer det. vi har ikke nok data til at sige, at moodle ER besværligt
+ * ==Formel begrundelse==: undersøge hvorfor humtek har valgt at være som andre linjer på RUC.
+ * ==Begrænsninger== aflukkkede filer i moodle?
+* Er det de studerende, der kan bidrage til et fælles begrebslandkort? passende interface og holder styr på det inkonsistent der kommer?
+
+
+Manglende beskrivelse af tekster
+* Mangler til tekster på moodle
+ * Manglen af keywords
+ * Styret af professor, udemokratisk, udenfor elevers kontrol
+ * Mangler relevante titler
+ * Ofte tilfældige, korte
+
+| Mangel | Årsag | Løsning |
+| -------- | -------- | -------- |
+| Keywords | Styret manuelt af professor, udemokratisk og uden for elevers kontrol| Demokratisering af muligheden for at hæfte keywords på tekster. Formel opstilling af metadata til tekster i SQL database |
+|Heltekst|Professor uploader kun efter kortsigtet relevans, ikke for helhedsforståelse|Pensumtekster koblet sammen med data om undervisningsgang, nøgleord, sidetal osv.|
+|Struktur af pensumtekster |Pensumtekster er struktureret efter forelæsningsgang, som kun løst relaterer til en overordnet struktur efter læringsprocessen. | Indeksering af pensumtekster efter nøgleord, undervisningsgang, forfattere osv.|
+Korrekt titelangivelse | Automatisk angivet v. download eller af professor |Hver tekst beskrevet korrekt ud fra relevant bibTex data|
+
+Disse mangler forårsager ekstraarbejde for eleven, idet de skal bruge tid på at finde kilder på manglende information ved at læse irrelevante tekster igennem, frem for at lære. Der var ikke noget der beskiver texten, der er kun titler til filer som ikke er nok infomation til at vide hvad der sår på documentet.
+
+skrive til vores vejleder finde en tid
+
+finde litteratur om gruppelæring eller læring generelt
+
+kontakte ernest shraube,
+
+vores projekt går ud på finde det bedste meteode til indlæring, er der en "bedste metode"
+
+indlæringsmetoder afhænger af individet, lærer nogen bedst på den ene måde og andre på en anden måde,
-feedback:
-fint overblik
-Hvad forvented mere psykiske aspekter
-vi har ikke nok data til at sige, at moodle ER besværligt
-Vores motivation er skrevet klart og tydeligt.
-undersøge hvorfor har humtek valgt at være som andre.
-Projektets fokus er lidt utraditionelt, da vi ikke kigger
-
-"på en teknologi, der bliver anvendt i den kontekst, vi selv forsøger at analysere og anvende den indenfor."
-vi skal kigge mere på det.
-
-feedbackgruppe
-fin plan for vejledermøde
-
-feedback fra vejleder
-afsæt: moodele virker ikke, hvorfor? hvad er det for noget vi beskæftiger os med? kvalificer det.
-akademisk læring, dedaktisk felt? forusætning for at få semantikken til at virke, lave en it-løsning? der mangler grundlæggende ting i opbygningen.
-aflukkkede filer i moodle? strukturen loggikke i progression, man skla forstå afsættet og hvor i v,.il henne.
-vores vejleder, fedt at vi kommer ind på ? prøv at undersøge , giver det menning at bruge grafer i denne sammenhæng, måske er der en god grund til at ingen har g jort det før, det handler om at analysere en tekst og trække data ud som man kan proppe ind i database? det er en form for database man vil have trukket ud af automatisk, hvad er kolaborativ akademisk læring. model af læringsprocess, find en model.
-det er vildt det vi kaster os ud iiiiiiiiiiii,
-noget totalt spekulativt eller helt spredt.
-er det de studerende... et begrebslandkort som alle bidrager til? passende interface og holder styr på det inkonsistent der kommer?
-det er en læreprocess , vi ved kun en smule,
-en ekstrem vansklig opgave vi har sat os for.
-oppvejleder; hvad er behovet, hvis vi tager en sit. kan vi aflæse et mønster? tal ikke om grafteori det betyder noget helt andet det er en gren indenfor matematik. en vektor har koordinater det har en graf ikke nødvendigvis
-
-
-
-Kvantificér hvorfor moodle er dårligt
-Akademisk læring = PPL, det didaktiske spørgsmål
-Vi er 2. semester studerende, pas på med at dømme moodle for hurtigt.
-Vi arbejder ud fra ANT ontologi, at moodle er en social konstruktion som kan ændres.
-"Giver det overhovedet mening at bruge grafer af enhver slags til at repræsentere viden"
-("måske er der en god grund til at der ikke er andre der har gjort det")
-Hvad er kollaborativ akademisk læring? ***find en relevant model/metode***
-Vi har sat os i gang med noget meget bredt, som enten kan ende spekulativt eller for overordnet.
+er der nogen værktøjer der kan hjælpe/styrke læring, gøre det nemmere? \ No newline at end of file