aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
path: root/learn
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-02-19 07:33:35 +0100
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-02-19 11:40:13 +0100
commit243bdc6d8f8c92b6b6d6211fe6026afe5936ddbe (patch)
tree9750bd93bf83b8a2556f73241758a1ce4f976837 /learn
parent80cd1bcba577fde6316050cfdbe6c672ed191cac (diff)
add concrete example use of sdml
Diffstat (limited to 'learn')
-rw-r--r--learn/index.qmd19
1 files changed, 18 insertions, 1 deletions
diff --git a/learn/index.qmd b/learn/index.qmd
index 22ce7e4..6aae204 100644
--- a/learn/index.qmd
+++ b/learn/index.qmd
@@ -66,8 +66,22 @@ undersøgelse af relevante
[eksisterende ontologier](https://vocab.methodandstructure.com/interaction-design#),
og formulering af tillægsontologier efter behov.
+F.eks. brug at [sdml] til hurtig skitsering af ontologier:
+
+```shell
+# show source
+sdml highlight -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm
+
+# visualize
+sdml draw --diagram entity-relationship -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm -f svg -o properties.svg
+inkview properties.svg
+
+# translate to RDF
+sdml convert -i /usr/share/doc/sdml/examples/properties.sdm -f rdf
+```
+
Design af semantisk understøttede lærings*teknikker*
-med brug af semantiske redskaber
+med brug af eksisterende semantiske redskaber
som [Scholia], [hypothes.is] og [Gooseberry],
og evaluering af styrker og svagheder
sammenlignet med nuværende læring ved RUC.
@@ -81,6 +95,9 @@ sammenlignet med eksisterende læringsredskaber
[supergruppen]: ../graph/index.qmd
"Samarbejdet på tværs af de graf-undersøgende projektgrupper"
+[SDML]: https://sdml.io/
+ "Simple Domain Modeling Language (SDML) - domænespecifikt sprog til modellering"
+
[Scholia]: https://scholia.toolforge.org/
"Scholia - Wikidata-baserede videnskabelige profiler"