aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
path: root/interview
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-06-04 18:57:31 +0200
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-06-05 11:22:04 +0200
commit1605d3018d8689831c7050bd388159b1fa3a84b4 (patch)
tree9db800e530f6c502026c8c284970d3737ba156b4 /interview
parent30c4f9733ff27cc4881bd4d4c4f9092eb21e094a (diff)
visible timestamps in interviews
Diffstat (limited to 'interview')
-rw-r--r--interview/expert1/index.qmd74
-rw-r--r--interview/expert2/index.qmd764
2 files changed, 419 insertions, 419 deletions
diff --git a/interview/expert1/index.qmd b/interview/expert1/index.qmd
index d9b7a1a..af750e7 100644
--- a/interview/expert1/index.qmd
+++ b/interview/expert1/index.qmd
@@ -16,24 +16,24 @@ Deltagere:
---
-<strong id=7>Ernst</strong>:
+[[00:00:07]]{#7} **Ernst**:
jeg undrer mig lidt fordi den bog snakker om noget ·
og jeg tror I er interesserede i det her ·
hvad den bog siger noget om
[Ernst tegner et punkt og en linje på et stykke papir]
-<strong id=16>Ernst</strong>:
+[[00:00:16]]{#16} **Ernst**:
og så er I interesserede i den der ·
hvad siger den om den ·
men faktisk er jeres interesse i det her ·
eller er det forkert
-<strong id=23>Jonas</strong>:
+[[00:00:23]]{#23} **Jonas**:
det kommer an på hvad det er der er her ·
og hvad det er der er her
-<strong id=27>Ernst</strong>:
+[[00:00:27]]{#27} **Ernst**:
det her er fænomenet og den særlige problemstilling i vores verden ·
og bogen siger noget om det ·
om digitalisering og læring
@@ -41,40 +41,40 @@ om digitalisering og læring
[Ernst peger på punktet som bogen,
og på linjen som digitalisering og læring]
-<strong id=37>Ernst</strong>:
+[[00:00:37]]{#37} **Ernst**:
men den siger noget ·
den snakker noget om problemer her ·
og jeg tror I er interesserede i hvorfor ·
altså en bog i sig selv er uinteressant
-<strong id=46>Ernst</strong>:
+[[00:00:46]]{#46} **Ernst**:
kun fordi den siger noget I er interesserede i
-<strong id=49>Jonas</strong>:
+[[00:00:49]]{#49} **Jonas**:
Jeg tror vi bliver nødt til at fortælle om hvad vores projekt går ud på ·
fordi
-<strong id=52>Jonas</strong>:
+[[00:00:52]]{#52} **Jonas**:
jeg tror faktisk at vi er tættere på det end på det
-<strong id=56>Ernst</strong>:
+[[00:00:56]]{#56} **Ernst**:
jeg lytter til jer
-<strong id=58>Jonas</strong>:
+[[00:00:58]]{#58} **Jonas**:
vil du prøve eller skal jeg prøve
-<strong id=60>Ian</strong>:
+[[00:01:00]]{#60} **Ian**:
Nej du må gerne prøve
-<strong id=62>Jonas</strong>:
+[[00:01:02]]{#62} **Jonas**:
jeg prøver ·
okay
-<strong id=64>Jonas</strong>:
+[[00:01:04]]{#64} **Jonas**:
abstrakt set så er vi interesserede .
vi føler at vi tænker i grafer ·
i modeller af verden
-<strong id=75>Jonas</strong>:
+[[00:01:15]]{#75} **Jonas**:
når vi prøver at lede efter ·
når vi lytter til undervisningen hvor vi bliver introduceret til stof ·
så leder vi efter hvordan kan det matche op ·
@@ -82,7 +82,7 @@ hvordan kan vi udkrystallisere en model inden i hovedet ·
for det stof vi prøver at lære ·
vi prøver at forstå stof gennem modeller
-<strong id=91>Jonas</strong>:
+[[00:01:31]]{#91} **Jonas**:
ikke gennem løsninger eller gennem facitlister men gennem måder vi kan navigere rundt i det ·
nogle pejlemærker i stoffet som gør at ·
det dér det er væsentligt ·
@@ -92,29 +92,29 @@ det er centrum ·
det er essentielt ·
sådan nogle ting
-<strong id=110>Jonas</strong>:
+[[00:01:50]]{#110} **Jonas**:
så når vi får udleveret læringsmateriale ·
så leder vi efter ·
hvor er pejlemærkerne i materialet
-<strong id=118>Jonas</strong>:
+[[00:01:58]]{#118} **Jonas**:
og en af de ting vi arbejder med som vi er fascineret af i alt det her ·
det er ·
som værktøj der er vi fascineret af teknik
det er derfor vi har valgt humtech sandsynligvis
-<strong id=131>Jonas</strong>: Og så støder vi på dig og en bog som snakker om ·
+[[00:02:11]]{#131} **Jonas**: Og så støder vi på dig og en bog som snakker om ·
processen at lære ·
stillet op imod digitalisering
-<strong id=143>Jonas</strong>:
+[[00:02:23]]{#143} **Jonas**:
så jeg mistænker at ·
nej det er ikke problemerne med krisen i verden i dag og manglen på læring ·
men det er i stedet for selve den ·
spændingen mellem digitalisering og det at lære ·
det er stofområdet
-<strong id=165>Jonas</strong>:
+[[00:02:45]]{#165} **Jonas**:
jeg er selv nu nysgerrig på at prøve at belyse ·
vores vinkel er at vi siger ·
nogle konkrete værktøjer som er digitale mener vi ·
@@ -122,7 +122,7 @@ antager vi ·
er understøttende for dybere læring ·
for tentakulær læring hvis vi forstår bogen rigtigt
-<strong id=189>Jonas</strong>:
+[[00:03:09]]{#189} **Jonas**:
og så er det interessant at den bog ·
efter vores læsning af den ·
og det er det vil vi gerne snakke med dig om hvordan det er ·
@@ -143,18 +143,18 @@ og jeg vil gerne skrive under på at det der er populært af IT-udstyr er ikke g
men det er muligt at aktivt bruge ·
anvende digitale værktøjer til understøttelse af dybere læring
-<strong id=267>Jonas</strong>:
+[[00:04:27]]{#267} **Jonas**:
Nu tror jeg at jeg stopper ·
det var længe jeg skulle snakke ·
kan du følge lidt hvor vi er henad
-<strong id=275>Ernst</strong>:
+[[00:04:35]]{#275} **Ernst**:
skal jeg allerede sige noget
-<strong id=276>Ian</strong>:
+[[00:04:36]]{#276} **Ian**:
du må meget gerne sige noget
-<strong id=279>Ernst</strong>
+[[00:04:39]]{#279} **Ernst**
altså først vil jeg sige at jeg er glad for hvad I tænker og hvordan ·
og jeg synes at I er i hjertet af hvad bogen handler om
og faktisk er det ·
@@ -171,7 +171,7 @@ ah den er for hurtig ·
der er også ·
for den indholdsmæssige kan det digitale også måske hjælpe
-<strong id=317>Ernst</strong>:
+[[00:05:17]]{#317} **Ernst**:
hvis I læser bogen præcist så står der ·
det er et stort spørgsmål ·
der står ikke at den kan ikke ·
@@ -210,11 +210,11 @@ og jeg har selvfølgelig også ikke det sidste svar ·
men jeg siger at vi skal tænke over det ·
jeg siger ikke at man skal ikke tænke ·
-<strong id=417>Jonas</strong>:
+[[00:06:57]]{#417} **Jonas**:
ja det har jeg heller ikke ·
det vil jeg heller ikke ?(sige)?
-<strong id=419>Ernst</strong>:
+[[00:06:59]]{#419} **Ernst**:
fordi man skal bruge ·
og derfor ingen kommaer ·
digitalisering and learning as a worlding practice ·
@@ -225,17 +225,17 @@ altså jeg følger jer ·
og så kan jeg ·
så skal man tænke det videre
-<strong id=440>Ernst</strong>:
+[[00:07:20]]{#440} **Ernst**:
een lille ting ·
jeg vil ikke kalde digitaliseringen "digitale værktøjer" ·
jeg har et problem med værktøjer ·
det er ·
værktøjer ·
-<strong id=448>Jonas</strong>:
+[[00:07:28]]{#448} **Jonas**:
fordi det er operationelt i sin (uf)
-<strong id=452>Ernst</strong>:
+[[00:07:32]]{#452} **Ernst**:
rigtigt det er kun instrumentalt ·
instrumentering er kun ·
åh jeg gør noget med dem ·
@@ -252,7 +252,7 @@ skal vi forstå ·
Også med chat_G_P_T for eksempel ·
med alle de digitale ting
-<strong id=474>Jonas</strong>:
+[[00:07:54]]{#474} **Jonas**:
så du tænker på stofligheden af det ·
ligesom worlding så er det digitalisering ·
fordi det er processen i det ·
@@ -260,22 +260,22 @@ det er
[telefon ringer]
-<strong id=482>Ernst</strong>:
+[[00:08:02]]{#482} **Ernst**:
ja
-<strong id=482>Jonas</strong>:
+[[00:08:02]]{#482} **Jonas**:
Jeg skal lige dræbe den her
-<strong id=484>Ernst</strong>:
+[[00:08:04]]{#484} **Ernst**:
de maskiner de gør noget ·
de ringer
-<strong id=488>Ian</strong>:
+[[00:08:08]]{#488} **Ian**:
de distraherer
[alle griner]
-<strong id=490>Ernst</strong>:
+[[00:08:10]]{#490} **Ernst**:
ja
[resterende interview udeladt]
diff --git a/interview/expert2/index.qmd b/interview/expert2/index.qmd
index 7c01cf0..005cf53 100644
--- a/interview/expert2/index.qmd
+++ b/interview/expert2/index.qmd
@@ -16,115 +16,115 @@ Deltagere:
---
-<strong id=0>Ian</strong>:
+[[00:00:00]]{#0} **Ian**:
stiller computeren her
-<strong id=2>Jonas</strong>:
+[[00:00:02]]{#2} **Jonas**:
og så er det dig der viser
-<strong id=5>Ian</strong>:
+[[00:00:05]]{#5} **Ian**:
nåh ja jeg skal vise dig
-<strong id=7>Ernst</strong>:
+[[00:00:07]]{#7} **Ernst**:
okay jeg har læst jeres tekst altså en del
-<strong id=11>Jonas</strong>:
+[[00:00:11]]{#11} **Jonas**:
ja
-<strong id=12>Ernst</strong>:
+[[00:00:12]]{#12} **Ernst**:
men vi snakker nu ikke om den tekst ·
vi snakker om noget andet
-<strong id=16>Jonas</strong>:
+[[00:00:16]]{#16} **Jonas**:
ja
-<strong id=17>Ernst</strong>:
+[[00:00:17]]{#17} **Ernst**:
okay og jeg skal lytte til jer
-<strong id=20>Jonas</strong>:
+[[00:00:20]]{#20} **Jonas**:
vi vil rigtig gerne vise dig noget visuelt.
-<strong id=23>Ernst</strong>:
+[[00:00:23]]{#23} **Ernst**:
ja
-<strong id=25>Jonas</strong>:
+[[00:00:25]]{#25} **Jonas**:
som vi så er nysgerrige på om du kan genkende noget af dit i vores
-<strong id=31>Ernst</strong>:
+[[00:00:31]]{#31} **Ernst**:
okay
[Ian aktiverer visualisering på computer]
-<strong id=33>Ian</strong>:
+[[00:00:33]]{#33} **Ian**:
ja den virker ikke ·
nåh det gør den så
-<strong id=41>Jonas</strong>:
+[[00:00:41]]{#41} **Jonas**:
nåh fedt
- <strong id=42>Jonas</strong>:
+[[00:00:42]]{#42} **Jonas**:
så skal du gøre den stor eller gøre et eller andet ·
yes
-<strong id=48>Ian</strong>:
+[[00:00:48]]{#48} **Ian**:
så er det lige hvordan ·
så må vi stille det sammen
-<strong id=53>Jonas</strong>:
+[[00:00:53]]{#53} **Jonas**:
kan du sidde hvor jeg så kan sidde og kigge på den her
-<strong id=54>Ian</strong>:
+[[00:00:54]]{#54} **Ian**:
ja
-<strong id=56>Jonas</strong>:
+[[00:00:56]]{#56} **Jonas**:
kan du overhovedet se noget her
-<strong id=58>Ernst</strong>:
+[[00:00:58]]{#58} **Ernst**:
ja
[Jonas griner]
-<strong id=59>Ernst</strong>:
+[[00:00:59]]{#59} **Ernst**:
fortæl mig lidt hvad jeg skal gøre ·
Og hvad vi skal lave ·
så har jeg en ide
-<strong id=69>Ian</strong>:
+[[00:01:09]]{#69} **Ian**:
så det vi har lavet det er en grafisk repræsentation af de sammenhænge du præsenterer i din bog
-<strong id=75>Ernst</strong>:
+[[00:01:15]]{#75} **Ernst**:
okay
-<strong id=76>Ian</strong>:
+[[00:01:16]]{#76} **Ian**:
så det vil vi gøre
- <strong id=77>Ernst</strong>:
+[[00:01:17]]{#77} **Ernst**:
det hele
-<strong id=78>Ian</strong>:
+[[00:01:18]]{#78} **Ian**:
så meget som vi overhovedet har kunnet få ind men
-<strong id=80>Ernst</strong>:
+[[00:01:20]]{#80} **Ernst**:
okay
-<strong id=81>Ian</strong>:
+[[00:01:21]]{#81} **Ian**:
det der er i bogen er jo at den er meget dialektisk og flydende ·
så det er svært at sige at her der definerer du noget ·
men vi har alligevel fundet nogle steder
-<strong id=86>Ernst</strong>:
+[[00:01:26]]{#86} **Ernst**:
ja ja
-<strong id=86>Ian</strong>:
+[[00:01:26]]{#86} **Ian**:
hvor du definerer nogle ting ·
og det har vi prøvet at putte ind i en graf ·
så øvelsen her det er dels at forstå eller få en idé om at vi har forstået din bog ·
og om du kan forstå det her
-<strong id=99>Ernst</strong>:
+[[00:01:39]]{#99} **Ernst**:
okay
-<strong id=101>Jonas</strong>:
+[[00:01:41]]{#101} **Jonas**:
måske skulle vi lige starte med at sige lidt om hvordan man læser den her ·
fordi vi har brugt nogle værktøjer som ·
vi drømmer om at det kunne være meget tydeligere ·
@@ -145,71 +145,71 @@ om du kan genkende nogle sammenhænge ·
vi har selv valgt nogle nøgleord ·
altså forkortet det lidt
-<strong id=162>Ernst</strong>:
+[[00:02:42]]{#162} **Ernst**:
okay ·
og hvor skal jeg kigge ·
her ·
eller her eller
-<strong id=166>Jonas</strong>:
+[[00:02:46]]{#166} **Jonas**:
der er lidt ·
vi har lidt prøvet at gruppere det i to halvdele ·
den ene det er hvilke traps du har snakket om ·
og den anden det er hvad læringsproces går ud på
-<strong id=175>Ian</strong>:
+[[00:02:55]]{#175} **Ian**:
og det man måske vil kigge efter for at få noget orientation det er ·
identification det er the what of the learning matter ·
det er sådan the what of the learning process ·
du har identificeret et eller andet udsnit af verden som læringen så kommer til at handle om
-<strong id=190>Ernst</strong>:
+[[00:03:10]]{#190} **Ernst**:
ah ja
-<strong id=191>Jonas</strong>:
+[[00:03:11]]{#191} **Jonas**:
den har vi omdøbt fordi content og contentification ·
altså
-<strong id=197>Ernst</strong>:
+[[00:03:17]]{#197} **Ernst**:
ja
-<strong id=197>Ian</strong>:
+[[00:03:17]]{#197} **Ian**:
action reason er så the why ·
det er der hvor nu har du identificeret et eller andet og nu kommer der nogle begrundelser ind over ·
som knytter sig til det ·
så er der method og så er der evaluation ·
og de er ikke så udbyggede i forhold til resten af grafen
-<strong id=210>Ernst</strong>:
+[[00:03:30]]{#210} **Ernst**:
okay ·
hvad er sammenhængen mellem de der ·
eller er der
-<strong id=213>Ian</strong>:
+[[00:03:33]]{#213} **Ian**:
der er ·
hvilket lag den ligger på det siger ikke noget ·
ikke som den er nu
-<strong id=229>Ernst</strong>:
+[[00:03:49]]{#229} **Ernst**:
okay
-<strong id=229>Ian</strong>:
+[[00:03:49]]{#229} **Ian**:
men der er forskellige
-<strong id=232>Ernst</strong>:
+[[00:03:52]]{#232} **Ernst**:
det siger ikke noget ·
det er tilfældigt at det ligger her
-<strong id=236>Jonas</strong>:
+[[00:03:56]]{#236} **Jonas**:
Ja om det er det niveau eller det niveau det er kun en måde at tegne på
- <strong id=241>Ernst</strong>:
+[[00:04:01]]{#241} **Ernst**:
hmm ·
hmm ·
okay ·
hvad er jeres spørgsmål
-<strong id=269>Jonas</strong>:
+[[00:04:29]]{#269} **Jonas**:
vi tænker det er lidt ·
først at spørge om ·
jamen hvis du kun ser den her tegning ·
@@ -227,14 +227,14 @@ at du så kan genkende ·
hvad er det ·
hvor ligger din bog henne i den her tegning
-<strong id=302>Ernst</strong>:
+[[00:05:02]]{#302} **Ernst**:
okay
-<strong id=304>Jonas</strong>:
+[[00:05:04]]{#304} **Jonas**:
og så efterhånden så kan vi brede det mere ud og begynde at snakke med hinanden omkring ·
hvad er det vi har forstået eller ikke har forstået
-<strong id=310>Ernst</strong>:
+[[00:05:10]]{#310} **Ernst**:
hmm ·
Ja okay ·
altså ·
@@ -256,10 +256,10 @@ der er jeg ·
jeg vil sige ·
den defensive mode er jo at jeg bare lærer noget hvor jeg er ligeglad og jeg bare skal gøre det
-<strong id=363>Jonas</strong>:
+[[00:06:03]]{#363} **Jonas**:
så det er ikke knyttet til de movements
-<strong id=366>Ernst</strong>:
+[[00:06:06]]{#366} **Ernst**:
ja definitive movement er ikke knyttet til det defensive ·
men det er en lille ting og måske også ikke godt nok beskrevet i bogen ·
det er ·
@@ -271,18 +271,18 @@ pludselig har jeg ·
aha nu har jeg det ·
det er det definitive
-<strong id=393>Jonas</strong>:
+[[00:06:33]]{#393} **Jonas**:
ja
-<strong id=393>Ernst</strong>:
+[[00:06:33]]{#393} **Ernst**:
altså hvor man fanger det ·
og det har jeg ikke noget at gøre med defensive
-<strong id=401>Jonas</strong>:
+[[00:06:41]]{#401} **Jonas**:
muligheden for at kunne gribe det er ikke styrket ved at man er defensive ·
er det det du siger
-<strong id=407>Ernst</strong>:
+[[00:06:47]]{#407} **Ernst**:
ja det hænger ikke sammen med defensive mode ·
relateret til det der har jeg lige et spørgsmål ·
også med ord som ·
@@ -291,25 +291,25 @@ men cause
[Jonas griner]
-<strong id=422>Ernst</strong>:
+[[00:07:02]]{#422} **Ernst**:
jeg håber at jeg ikke bruger ordet cause
-<strong id=424>Jonas</strong>:
+[[00:07:04]]{#424} **Jonas**:
det gør du ikke ·
du bruger det ikke ·
jeg manglede et ord til at putte på der
-<strong id=428>Ernst</strong>:
+[[00:07:08]]{#428} **Ernst**:
ja det ·
vorbringen ·
det at forme eller at formere ·
den artikulerer ·
vorbringen på tysk
-<strong id=442>Ian</strong>:
+[[00:07:22]]{#442} **Ian**:
den frembringer
-<strong id=444>Ernst</strong>:
+[[00:07:24]]{#444} **Ernst**:
den frembringer ·
eller så noget ·
men cause er sådan noget ·
@@ -322,29 +322,29 @@ bedre affect ·
ikke effect ·
her affects ·
-<strong id=461>Ian</strong>:
+[[00:07:41]]{#461} **Ian**:
det påvirker
-<strong id=463>Ernst</strong>:
+[[00:07:43]]{#463} **Ernst**:
ja men affect er bedre ·
påvirke er også ·
det påvirker ·
-<strong id=467>Ian</strong>:
+[[00:07:47]]{#467} **Ian**:
ja effect det er at det skaber en ting
-<strong id=470>Ernst</strong>:
+[[00:07:50]]{#470} **Ernst**:
rigtigt ·
effect er mere påvirker ·
affect er mere ·
-<strong id=475>Jonas</strong>:
+[[00:07:55]]{#475} **Jonas**:
præger ·
er det det ·
eller nej ·
hvad ligger der i ordet affect ·
er det fordi det er emotional
-<strong id=480>Ernst</strong>:
+[[00:08:00]]{#480} **Ernst**:
ja ·
affect er at da er jeg med ·
altså den her effect mig ·
@@ -352,33 +352,33 @@ affect er at jeg er med i hvad den laver ·
den er dobbelt ·
det er tosidet
-<strong id=492>Ian</strong>:
+[[00:08:12]]{#492} **Ian**:
jeg ser det mere sådan at hvis noget effekter noget andet ·
the production process of a pencil affects pencils ·
det er noget der resulterer i noget ·
hvor affect er noget der påvirker noget
-<strong id=504>Ernst</strong>:
+[[00:08:24]]{#504} **Ernst**:
okay
-<strong id=504>Ian</strong>:
+[[00:08:24]]{#504} **Ian**:
så ·
I affect the machine when I put my thumbs on it
-<strong id=508>Jonas</strong>:
+[[00:08:28]]{#508} **Jonas**:
Jeg bliver også forirret når du afviser påvirket ·
for det synes jeg er en direkte oversættelse af affect
-<strong id=513>Ernst</strong>:
+[[00:08:33]]{#513} **Ernst**:
of affect ·
måske forstår jeg ikke helt det danske ord påvirker ·
men virker er effect ·
Påvirker er effect on
-<strong id=522>Jonas</strong>:
+[[00:08:42]]{#522} **Jonas**:
ja det er jeg med på
-<strong id=524>Ernst</strong>:
+[[00:08:44]]{#524} **Ernst**:
så man kan ·
og tit er det kun hvordan maskinen påvirker dig ·
man har ikke den tosidige relation ·
@@ -388,29 +388,29 @@ det har at gøre med mig ·
med subjektet ·
Og affect har også mere også mig med ·
-<strong id=545>Jonas</strong>:
+[[00:09:05]]{#545} **Jonas**:
meget spændende ·
men jeg tror simpelthen vi skal grave ned i ordenes begrebslighed i de forskellige sprog ·
for det er muligt at der er nogle nuancer der
-<strong id=556>Ian</strong>:
+[[00:09:16]]{#556} **Ian**:
Vi har brugt mange timer på at prøve at finde rigtig ord ·
-<strong id=559>Ernst</strong>:
+[[00:09:19]]{#559} **Ernst**:
det er svært
-<strong id=560>Ian</strong>:
+[[00:09:20]]{#560} **Ian**:
det er mega svært
-<strong id=561>Ernst</strong>:
+[[00:09:21]]{#561} **Ernst**:
og jeg synes det interessante er at gå udover et mekanistisk sprog hvis det relaterer til mennesker og teknologi ·
i digitale processer er det mekanistisk ·
-<strong id=574>Jonas</strong>:
+[[00:09:34]]{#574} **Jonas**:
helt klart
-<strong id=575>Ernst</strong>:
+[[00:09:35]]{#575} **Ernst**:
procedures ·
mellem maskinen og mig ·
eller os ·
@@ -424,19 +424,19 @@ men jeg synes i det hele kan jeg følge jeres model ·
jeg synes det lyder super ·
har I mere ·
-<strong id=603>Jonas</strong>:
+[[00:10:03]]{#603} **Jonas**:
altså fordi det ·
-<strong id=603>Ernst</strong>:
+[[00:10:03]]{#603} **Ernst**:
I har de vigtigste begreber
-<strong id=606>Ian</strong>:
+[[00:10:06]]{#606} **Ian**:
der er også sådan noget som learning depth og qualitative learning leaps og så videre som måske er kollapset væk hernedefra
-<strong id=616>Ernst</strong>:
+[[00:10:16]]{#616} **Ernst**:
ja
-<strong id=617>Ian</strong>:
+[[00:10:17]]{#617} **Ian**:
men som stadig er en del af processen hernede ·
så altså måden din læring bliver dybere ·
det er gennem kvalitative læringsspring som kommer af en affinitiv bevægelse
@@ -445,25 +445,25 @@ så der mangler noget hernede for eksempel ·
men det er fordi ·
det har også været svært at definere hvordan det helt konkret hænger sammen
-<strong id=644>Ernst</strong>:
+[[00:10:44]]{#644} **Ernst**:
rigtigt ·
jeg forstår ·
jeg bruger heller ikke deep learning ·
det bruger jeg ikke det ord
-<strong id=651>Jonas</strong>:
+[[00:10:51]]{#651} **Jonas**:
nåh nej
-<strong id=651>Ernst</strong>:
+[[00:10:51]]{#651} **Ernst**:
men expansive ·
at udvide
-<strong id=656>Jonas</strong>:
+[[00:10:56]]{#656} **Jonas**:
skriver vi dybere læring her ·
åh ja deepens ·
ja
-<strong id=658>Ernst</strong>:
+[[00:10:58]]{#658} **Ernst**:
deepens læring ·
men måske er det også okay ·
nogle bruger jo deep learning om maskiner ·
@@ -472,7 +472,7 @@ okay ·
lyder godt ·
har I flere spørgsmål
-<strong id=676>Ian</strong>:
+[[00:11:16]]{#676} **Ian**:
ja jeg har et ·
det du nævnte med at defensive begrundelser ikke fører til definitive bevægelser ·
noget som vi stødte på da vi snakkede om skillelinjerne mellem de her begreber ·
@@ -491,7 +491,7 @@ då kan du kun se en stor kontekst uden at kunne forholde dig til noget som hels
då den definitive forsvarer også på en eller anden måde din forstand ·
havde vi lidt en hypotese om
-<strong id=740>Ernst</strong>:
+[[00:12:20]]{#740} **Ernst**:
jeg synes det er lyder godt
altså defensive reasons er hvad det er ·
defensiv læring er defensive reasons for learning ·
@@ -509,10 +509,10 @@ næh nogle gange vil det bare umuliggøre læring ·
måske skal man have defensive reasons ·
altså reasons til at agere defensivt i vores læringsprocesser ·
-<strong id=804>Ian</strong>:
+[[00:13:24]]{#804} **Ian**:
ja
-<strong id=804>Ernst</strong>:
+[[00:13:24]]{#804} **Ernst**:
det prøver du at sige ·
jeg kan lide det ·
jeg er enig
@@ -522,10 +522,10 @@ det er et ord for de typiske grunde vi har ·
men man kan skelne de typiske grunde fra hinanden ·
og tit går de sammen
-<strong id=832>Ian</strong>:
+[[00:13:52]]{#832} **Ian**:
hvordan det
-<strong id=835>Ernst</strong>:
+[[00:13:55]]{#835} **Ernst**:
altså ·
jeg arbejder på RUC og lærer noget her på RUC
og jeg gør det for at have penge i morgen
@@ -540,7 +540,7 @@ hvordan siger man ·
en del af hvorfor jeg er her er også ·
jeg er så heldig at få penge
-<strong id=879>Ian</strong>:
+[[00:14:39]]{#879} **Ian**:
noget som i hvert fald gjorde indtryk på mig ·
det gjorde indtryk på os begge to tror jeg ·
det var hvordan affinitive bevægelser og definitive bevægelser lader til ·
@@ -550,9 +550,9 @@ at være modsætninger ·
at den definitive det er den der sætter ind i kasser ·
det er den der indsnæver
-<strong id=900>Ernst</strong>:
+[[00:15:00]]{#900} **Ernst**:
-<strong id=900>Ian</strong>:
+[[00:15:00]]{#900} **Ian**:
hvor den affinitive den tænker kun relationelt ·
den tænker kun ·
hvad der er imellem nogle kasser
@@ -560,24 +560,24 @@ den prøver virkeligt at gøre det så ·
prøver at se på alting som et hele som man fordyber sig i ·
definitive gør det til nogle komposite enheder
-<strong id=917>Ernst</strong>:
+[[00:15:17]]{#917} **Ernst**:
ja
-<strong id=917>Ian</strong>:
+[[00:15:17]]{#917} **Ian**:
det så vi også afspejlet i det defensive ·
at det er det der bringer dig ned på jorden igen ·
hvor den ekspansive er den der vil tage og tage og tage ·
og måske ikke ·
hvis du kun er ekspansiv så kommer du ikke til at kategorisere måske
-<strong id=931>Ernst</strong>:
+[[00:15:31]]{#931} **Ernst**:
Jeg er ikke sikker ·
altså den første del den kan jeg følge ·
-<strong id=936>Ian</strong>:
+[[00:15:36]]{#936} **Ian**:
ja
-<strong id=936>Ernst</strong>:
+[[00:15:36]]{#936} **Ernst**:
den anden kan jeg ikke sikker omkring ·
og det er interessant
altså ekspansiv og definitiv ·
@@ -589,25 +589,25 @@ det interessante er ·
hvor kommer det fra ·
hvorfor kan det udvikle sig ·
-<strong id=957>Ian</strong>:
+[[00:15:57]]{#957} **Ian**:
ja
-<strong id=957>Ernst</strong>:
+[[00:15:57]]{#957} **Ernst**:
men man kan ikke kontrollere det ·
det er også ·
Hartmut Rosa
-<strong id=962>Ian</strong>:
+[[00:16:02]]{#962} **Ian**:
det er intuitivt ikke
-<strong id=966>Ernst</strong>:
+[[00:16:06]]{#966} **Ernst**:
jeg er ikke sikker på om intuitivt er det rigtige ·
det kommer
-<strong id=972>Ian</strong>:
+[[00:16:12]]{#972} **Ian**:
ja
-<strong id=972>Ernst</strong>:
+[[00:16:12]]{#972} **Ernst**:
og det er også noget hvor man ikke kan tvinge at det kommer ·
pludseligt er det der ·
der er overraskelser
@@ -616,17 +616,17 @@ han siger at resonans ·
at bringe sig i forbindelse med noget det kan man ikke kontrollere
-<strong id=991>Ian</strong>:
+[[00:16:31]]{#991} **Ian**:
ja
-<strong id=991>Ernst</strong>:
+[[00:16:31]]{#991} **Ernst**:
men han siger ·
og det er også begrundet i min bog ·
at man kan skabe betingelser ·
og det er mere muligt eller mindre muligt ·
derfor skal man skabe betingelser for at affinitive læringsprocesser kan ske ·
-<strong id=1009>Jonas</strong>:
+[[00:16:49]]{#1009} **Jonas**:
det mener jeg også er noget vi har forstået gennem hele det her ·
vi leder hele tiden efter ·
hvad er definitivt i din begrebsverden ·
@@ -634,15 +634,15 @@ hvor det billede du maler det handler mere om ·
hvad det etablerer en platform for ·
eller åbner mulighed for
-<strong id=1028>Ernst</strong>:
+[[00:17:08]]{#1028} **Ernst**:
det er rigtigt
-<strong id=1028>Jonas</strong>:
+[[00:17:08]]{#1028} **Jonas**:
altså at man tillader at det sker ·
fremfor at ·
der er ikke nogen garanti nogen steder
-<strong id=1035>Ernst</strong>:
+[[00:17:15]]{#1035} **Ernst**:
næh ·
okay og så er spørgsmålet ·
det affinitive er hvor vi går i gang og vi prøver at forstå ting ·
@@ -654,48 +654,48 @@ og definitive også ·
vi forstår det (uf) ·
det er det centrale spørgsmål i bogen ·
-<strong id=1065>Jonas</strong>:
+[[00:17:45]]{#1065} **Jonas**:
jeg tror vi har to ting mere ·
der er væsentlige i det her ·
-<strong id=1069>Ernst</strong>:
+[[00:17:49]]{#1069} **Ernst**:
ja
-<strong id=1070>Jonas</strong>:
+[[00:17:50]]{#1070} **Jonas**:
har du travlt eller
-<strong id=1072>Ernst</strong>:
+[[00:17:52]]{#1072} **Ernst**:
jeg har ikke sagt noget til den anden del af spørgsmålet
-<strong id=1076>Jonas</strong>:
+[[00:17:56]]{#1076} **Jonas**:
åh okay
-<strong id=1076>Ernst</strong>:
+[[00:17:56]]{#1076} **Ernst**:
med de defensive og ekspansive reasons for learning.
men jeg kan ikke huske præcist hvad dit spørgsmål var
-<strong id=1093>Ian</strong>:
+[[00:18:13]]{#1093} **Ian**:
så nu har jeg næsten mere lyst til at stille et nyt spørgsmål jeg kommer til at tænke på ·
noget vi lidt kom frem til det er at de affinitive og de definitive det er bevægelserne som du kan kigge på bagefter ·
det her var en bevægelse i den her retning ·
hvor begrundelserne det er ·
lige der hvor du er nu hvilken begrundelse har du så
-<strong id=1112>Ernst</strong>:
+[[00:18:32]]{#1112} **Ernst**:
ja
-<strong id=1112>Ian</strong>:
+[[00:18:32]]{#1112} **Ian**:
og hvis du har en defensiv begrundelse så kommer det til at ligne en definitiv bevægelse ·
det er det vi ·
då der er noget ·
-<strong id=1125>Ernst</strong>:
+[[00:18:45]]{#1125} **Ernst**:
Det kan være ·
jeg ikke har tænkt meget over det og måske har I også ret med den der
[Ernst peger på kobling i den visuelle graf mellem DefensiveReason og DefiniveMovement]
-<strong id=1131>Ernst</strong>:
+[[00:18:51]]{#1131} **Ernst**:
det er den sammenhæng i kan se ·
defensive mode med definitiv ·
fordi nogle gange ·
@@ -720,20 +720,20 @@ det er det interessante ved videnskab ·
det er en ny basis for at tænke på nye måder ·
der kommer nye spørgsmål
-<strong id=1181>Jonas</strong>:
+[[00:19:41]]{#1181} **Jonas**:
men da var det ·
-<strong id=1181>Ernst</strong>:
+[[00:19:41]]{#1181} **Ernst**:
måske har I ret med det
-<strong id=1183>Jonas</strong>:
+[[00:19:43]]{#1183} **Jonas**:
Men hvis øvelsen går på at ·
det her skal reflektere hvad du siger ·
-<strong id=1189>Ernst</strong>:
+[[00:19:49]]{#1189} **Ernst**:
ja
-<strong id=1190>Jonas</strong>:
+[[00:19:50]]{#1190} **Jonas**:
så er det jo direkte en fejl ·
når du siger at det har du ikke sagt ·
at vi føjer nogle ekstra ting til som vi synes at ·
@@ -742,16 +742,16 @@ ligesom en _A_I_ så hallucinerer vi ·
vi har proppet noget på modellen som du ikke har sagt ·
og som du ikke har ment at ville fortælle i din udlægning af teorien
-<strong id=1211>Ernst</strong>:
+[[00:20:11]]{#1211} **Ernst**:
I har ret ·
men måske kan man kun forstå noget hvis man også tænker det lidt videre ·
[Ernst griner]
-<strong id=1221>Ian</strong>:
+[[00:20:21]]{#1221} **Ian**:
ja
-<strong id=1223>Jonas</strong>:
+[[00:20:23]]{#1223} **Jonas**:
vi har flere gange oplevet at vi ikke kunne få det til at ·
hvad skal man sige ·
ende i et samlet system ·
@@ -762,7 +762,7 @@ nej men vi kan jo ikke sige det her når ikke du har sagt det ·
det skal på en eller anden ·
øvelsen er at det skal hænge sammen med det du siger
-<strong id=1246>Ernst</strong>:
+[[00:20:46]]{#1246} **Ernst**:
altså jeg er enig med jer og jeg kan lide ·
vi tænker at vi skal lytte til andre ·
altså til hinanden og også til andre som skriver en bog om noget ·
@@ -777,15 +777,15 @@ bare at forstå noget og tænke så forandrer man det allerede lidt ·
Altså det man tænker det (uf) ·
ellers kan man ikke forstå det
-<strong id=1281>Ian</strong>:
+[[00:21:21]]{#1281} **Ian**:
ja ·
ellers er det jo kun operativt ·
så har du kun genskabt noget
-<strong id=1283>Ernst</strong>:
+[[00:21:23]]{#1283} **Ernst**:
rigtigt
-<strong id=1283>Ian</strong>:
+[[00:21:23]]{#1283} **Ian**:
hvor hvis du lige pludseligt griber fat om det de prøver at beskrive ·
og du ser bag teksten ·
hvad er det for et fænomen ·
@@ -793,7 +793,7 @@ Nå ja men det fænomen det kender jeg jo også lidt for jeg lærer selv tit ·
så kan man forholde det til det ·
så er der en dialog
-<strong id=1295>Ernst</strong>:
+[[00:21:35]]{#1295} **Ernst**:
rigtigt ·
og at lære noget det betyder jo også ·
learning is a worlding practice ·
@@ -814,12 +814,12 @@ altså derfor ·
ja interessant ·
måske er det et eksempel på at i er virkeligt godt i dialog med den tekst og lærer noget
-<strong id=1357>Ian</strong>:
+[[00:22:37]]{#1357} **Ian**:
ja det er vi
[Ernst griner]
-<strong id=1359>Ernst</strong>:
+[[00:22:39]]{#1359} **Ernst**:
ja ·
det synes jeg er interessant ·
jeg har aldrig tænkt over det ·
@@ -828,36 +828,36 @@ og måske for hurtigt ·
men altså jeg er ikke imod det defensive ·
jeg tænker at det ekspansive er det spændende ·
-<strong id=1375>Ian</strong>:
+[[00:22:55]]{#1375} **Ian**:
ja
-<strong id=1375>Ernst</strong>:
+[[00:22:55]]{#1375} **Ernst**:
men alligevel er det defensive altid også med ·
det skal man huske ·
og ikke gøre det til noget negativt
-<strong id=1385>Jonas</strong>:
+[[00:23:05]]{#1385} **Jonas**:
ja
-<strong id=1385>Ernst</strong>:
+[[00:23:05]]{#1385} **Ernst**:
og I tænker her lidt videre ·
fordi de defensive reasons for learning kan hjælpe og faktisk komme til en indsigt ·
-<strong id=1399>Ian</strong>:
+[[00:23:19]]{#1399} **Ian**:
man kan måske sige at det at forsvare det du har tænkt på ·
at det er ved at nedfælde det til noget konkret som du så kan huske ·
fordu du kan ikke gå med den kontekst i resten af livet ·
du skal også lige gå med nogle kernesammenhængende
-<strong id=1415>Ernst</strong>:
+[[00:23:35]]{#1415} **Ernst**:
rigtigt ·
det er det definitive ·
jeg tror det er det samme med det affinitive
-<strong id=1422>Ian</strong>:
+[[00:23:42]]{#1422} **Ian**:
ja
-<strong id=1422>Ernst</strong>:
+[[00:23:42]]{#1422} **Ernst**:
affinitivt vil man være lost
det er betydningen af det definitive ·
mange har svært at forstå det ·
@@ -866,7 +866,7 @@ måske fordi jeg er har skrevet det lidt for hurtigt
[Ian og jonas griner]
-<strong id=1437>Jonas</strong>:
+[[00:23:57]]{#1437} **Jonas**:
en ting som har været meget motiverende for os i vores arbejde ·
det har været den ·
vi har snakket om det også tidligere ·
@@ -924,7 +924,7 @@ så vi føler os som at ·
du taler om et felt men det er en anden digitalisering ·
det er et subset af den digitalisering vi kender til
-<strong id=1675>Ernst</strong>:
+[[00:27:55]]{#1675} **Ernst**:
okay ·
jeg tror jeg forstår jeres ideer og jeres spørgsmål ·
og jeg synes der er forskellige teser om hvordan I forstår bogen ·
@@ -933,11 +933,11 @@ jeg siger ikke at digitale teknologier kan ikke bruges til læring eller at de h
jeg vil sige at de har ·
det siger jeg at de har
-<strong id=1712>Jonas</strong>:
+[[00:28:32]]{#1712} **Jonas**:
ja ·
helt enig
-<strong id=1712>Ernst</strong>:
+[[00:28:32]]{#1712} **Ernst**:
og jeg siger at deres særlige betydning indtil nu er på den operative dimension af læring ·
og ikke den indholdsmæssige ·
men jeg siger ikke at det er umuligt at have den på den indholdsmæssige ·
@@ -965,17 +965,17 @@ kommer det i dialog med nogen ·
og der siger I med det samme at det ikke hjælper
sidste gang havde I sagt at det hjælper ikke for tentakulær
-<strong id=1804>Jonas</strong>:
+[[00:30:04]]{#1804} **Jonas**:
ja jeg kan ikke se nogen mulighed for at det kan hjælpe
-<strong id=1807>Ernst</strong>:
+[[00:30:07]]{#1807} **Ernst**:
det vil jeg spørge jer ·
jeg har et spørgsmål ·
-<strong id=1810>Jonas</strong>:
+[[00:30:10]]{#1810} **Jonas**:
ja
-<strong id=1810>Ernst</strong>:
+[[00:30:10]]{#1810} **Ernst**:
okay det er punkt et ·
den andet som jeg forstår dig er ·
hvordan kan digitale teknologier hjælpe for den indholdsmæssig dimension ·
@@ -987,10 +987,10 @@ og de alternative hacker-måde tænker du ikke rigtigt er med ·
måske er der muligheder for hvor digitale teknologi kan hjælpe også i den indholdsmæssig dimension ·
sådan forstår jeg dig
-<strong id=1850>Jonas</strong>:
+[[00:30:50]]{#1850} **Jonas**:
ja
-<strong id=1851>Ernst</strong>:
+[[00:30:51]]{#1851} **Ernst**:
jeg vil sige ·
wow god idé ·
det kan godt være ·
@@ -998,55 +998,55 @@ vis mig og vis os for det skal vi tænke over ·
hvordan igennem en kritisk alternativ måde at bruge digitale teknologier ·
hvordan det kan hjælpe i ·
-<strong id=1874>Jonas</strong>:
+[[00:31:14]]{#1874} **Jonas**:
det er det vi tror ·
hvis det lykkes ·
hvis det virker ·
hvis vi har fat i den lange ende ·
så er det det vi prøver at gøre med vores opgave
-<strong id=1883>Ernst</strong>:
+[[00:31:23]]{#1883} **Ernst**:
ja
-<strong id=1884>Jonas</strong>:
+[[00:31:24]]{#1884} **Jonas**:
det er at demonstrere at vi arbejder på en måde ·
selve måden vi har arbejdet med for at komme ind under huden på din tekst ·
der har vi anvendt nogle metoder som eksplicit er digitaliserende ·
og vi mener at bruge dem på en måde som har ekspansive og definitive bevægelser ·
hvor vi ikke bruger det som noget rent definitivt men vi bruger det mere for ekspansivt ·
-<strong id=1916>Ernst</strong>:
+[[00:31:56]]{#1916} **Ernst**:
jeg er spændt på at forstå det bedre
-<strong id=1920>Jonas</strong>:
+[[00:32:00]]{#1920} **Jonas**:
skal vi prøve at forklare det nu ·
vil du prøve
-<strong id=1924>Ian</strong>:
+[[00:32:04]]{#1924} **Ian**:
hvilken del er det
-<strong id=1933>Jonas</strong>:
+[[00:32:13]]{#1933} **Jonas**:
hvordan brugen af hypothesis understøttet at være affinitiv
-<strong id=1944>Ian</strong>:
+[[00:32:24]]{#1944} **Ian**:
ja
-<strong id=1945>Ian</strong>:
+[[00:32:25]]{#1945} **Ian**:
så ·
nu ved jeg ikke hvor meget du har læst af vores opgave
-<strong id=1949>Ernst</strong>:
+[[00:32:29]]{#1949} **Ernst**:
ja
-<strong id=1950>Ian</strong>:
+[[00:32:30]]{#1950} **Ian**:
hvor meget har du læst af den ·
har du læst kapitlet om hypothesis
-<strong id=1954>Ernst</strong>:
+[[00:32:34]]{#1954} **Ernst**:
jeg har ikke haft meget tid men ·
der er nogle ting jeg ikke rigtigt forstod ·
der skal jeg læse det mere ·
- <strong id=1963>Ian</strong>:
+[[00:32:43]]{#1963} **Ian**:
det som vi skriver i det kapitel det er ·
når du har installeret og aktiveret hypothesis og du så begynder læringsprocessen ·
når du begynder at læse teksten ·
@@ -1061,63 +1061,63 @@ er det her en anden måde at forklare den samme ting
er det her en person der kommer med en anekdote som demonstrerer det her ·
så hver gang der er en annoncering så får du en mulighed for at engagere dig med det som læringsmaterialet dækker på en ny måde ·
-<strong id=2014>Ernst</strong>:
+[[00:33:34]]{#2014} **Ernst**:
hvem laver det gule
-<strong id=2018>Ian</strong>:
+[[00:33:38]]{#2018} **Ian**:
alle dem der er på hjemmesiden som har hypothesis og som har lyst
-<strong id=2023>Ernst</strong>:
+[[00:33:43]]{#2023} **Ernst**:
og som læser den samme tekst
-<strong id=2027>Ian</strong>:
+[[00:33:47]]{#2027} **Ian**:
ja
-<strong id=2028>Ernst</strong>:
+[[00:33:48]]{#2028} **Ernst**:
og så kan man skrive noget ind ·
forklare noget bedre ·
give eksempler ·
eller sige ·
det her er bullshit eller
-<strong id=2035>Ian</strong>:
+[[00:33:55]]{#2035} **Ian**:
jeg kan vise det faktisk
-<strong id=2036>Ernst</strong>:
+[[00:33:56]]{#2036} **Ernst**:
ja
-<strong id=2036>Ian</strong>:
+[[00:33:56]]{#2036} **Ian**:
så det her det er en annotation i hypothesis ·
og hvis jeg trykker på den så har jeg lavet et indlæg som ligesom prøver at reflektere over det der står
[Ernst scroller gennem en tekstvisning med indlejrede annotationer]
-<strong id=2076>Ernst</strong>:
+[[00:34:36]]{#2076} **Ernst**:
ja okay ·
jeg forstår ·
tror jeg ·
idéen med hy po the sis
-<strong id=2085>Ian</strong>:
+[[00:34:45]]{#2085} **Ian**:
okay ·
det som så er endnu mere magisk det er at når du sidder og læser teksten og du vælger at annotere noget ·
fordi det er online så inviterer du andre til at komme ind at svare på din kontekstualisering af emnet ·
og så kan man begynde at gå i dialog hvor konteksten er meget klart defineret på forhånd
så det er en affinitiv bevægelse som allerede har etableret en kontekst fordi konteksten er i læringsmaterialet
-<strong id=2123>Ernst</strong>:
+[[00:35:23]]{#2123} **Ernst**:
altså jeg forstår nu jeres idé med hy po the sis
[Ernst udtaler, også tidligere,
"hypothesis" tøvende og med tryk på 3. stavelse]
-<strong id=2134>Jonas</strong>:
+[[00:35:34]]{#2134} **Jonas**:
hypothesis ·
tror jeg det hedder
[Jonas udtaler "hypothesis" med tryk på 2. stavelse]
-<strong id=2134>Ernst</strong>:
+[[00:35:34]]{#2134} **Ernst**:
hypothesis ·
faktisk giver det mulighed ·
hvor der er en passage i en tekst ·
@@ -1128,23 +1128,23 @@ hvordan kan man forstå det ·
hvad er der mulighed og grænser ·
altså at diskutere den ·
-<strong id=2156>Jonas</strong>:
+[[00:35:56]]{#2156} **Jonas**:
ja
-<strong id=2156>Ernst</strong>:
+[[00:35:56]]{#2156} **Ernst**:
så det betyder at gå ind i en indholdsmæssig udvikling af teksten
-<strong id=2164>Jonas</strong>:
+[[00:36:04]]{#2164} **Jonas**:
ja
-<strong id=2164>Ernst</strong>:
+[[00:36:04]]{#2164} **Ernst**:
det vil sige det muliggør den indholdsmæssige udvidelse ·
altså det muliggør expansive og tentacular learning
-<strong id=2174>Jonas</strong>:
+[[00:36:14]]{#2174} **Jonas**:
det vil vi mene
-<strong id=2176>Ernst</strong>:
+[[00:36:16]]{#2176} **Ernst**:
jeg er enig med jer ·
det er en mulighed hvor det digitale kan hjælpe ·
man læser her noget ·
@@ -1156,7 +1156,7 @@ ah så er her en forklaring af det her
[Ernst peger først på annotationerne i højre side af visningen,
og derefter på kildeteksten i højre side]
-<strong id=2194>Ernst</strong>:
+[[00:36:34]]{#2194} **Ernst**:
Næ det er også en tekst hvor jeg som læser relaterer
og hvad I gør nu er at bringe de forskellige tekster i dialog til hinanden ·
Altså hvor hvad du skriver udvider det her ·
@@ -1164,21 +1164,21 @@ og lærer det mere ·
det er interessant ·
og jeg er enig med jer
-<strong id=2213>Jonas</strong>:
+[[00:36:53]]{#2213} **Jonas**:
og noget af det
-<strong id=2213>Ernst</strong>:
+[[00:36:53]]{#2213} **Ernst**:
det er en mulighed
-<strong id=2215>Jonas</strong>:
+[[00:36:55]]{#2215} **Jonas**:
og noget vi synes vi synes vi kan se i den måde det er konstrueret på her er at ·
fordi du selv er aktivt deltagerende i at kommentere ·
at annotere
-<strong id=2226>Ernst</strong>:
+[[00:37:06]]{#2226} **Ernst**:
ja
-<strong id=2226>Jonas</strong>:
+[[00:37:06]]{#2226} **Jonas**:
så er du placeret i den rolle som kommentator ·
så når du ser andre kommentarer så ved du at ·
det er en der er på samme niveau som dig selv ·
@@ -1190,19 +1190,19 @@ som hvis du spørger chat_G_P_T_ og chat_G_P_T_ er meget meget skråsikker når
og du så bliver misledt ·
vildledt til at den har sagt sandheden når den har hallucineret
-<strong id=2252>Ernst</strong>:
+[[00:37:32]]{#2252} **Ernst**:
rigtigt
-<strong id=2253>Jonas</strong>:
+[[00:37:33]]{#2253} **Jonas**:
at her der ved du at det er ikke sandheder du læser
-<strong id=2255>Ernst</strong>:
+[[00:37:35]]{#2255} **Ernst**:
rigtigt
-<strong id=2256>Jonas</strong>:
+[[00:37:36]]{#2256} **Jonas**:
det er kommentarer
-<strong id=2257>Ernst</strong>:
+[[00:37:37]]{#2257} **Ernst**:
rigtigt ·
det er en kommentar ·
det er fra en særlig position med en særlig reasoning ·
@@ -1223,26 +1223,26 @@ hvordan man ·
hvordan digitale teknologier giver muligheder for at udvide den indholdsmæssige dimension til tentacular learning processer ·
jeg er enig
-<strong id=2315>Jonas</strong>:
+[[00:38:35]]{#2315} **Jonas**:
det er jo ·
det glæder os
-<strong id=2315>Ian</strong>:
+[[00:38:35]]{#2315} **Ian**:
det er jo den bedste empiri vi kunne have fået
-<strong id=2319>Jonas</strong>:
+[[00:38:39]]{#2319} **Jonas**:
du kan godt regne med at det citerer vi dig for det her
-<strong id=2322>Ian</strong>:
+[[00:38:42]]{#2322} **Ian**:
ja
-<strong id=2322>Ernst</strong>:
+[[00:38:42]]{#2322} **Ernst**:
?(hovedpunktet)?
det er virkeligt ·
og jeg synes ·
det er faktisk også en god idé fordi I giver mulighed for at forskellige kan kommentere og komme i dialog med en passage
-<strong id=2334>Jonas</strong>:
+[[00:38:54]]{#2334} **Jonas**:
En lidt interessant detalje er også at vi efter ·
meget sent i processen ·
vi snublede over at der er ·
@@ -1254,10 +1254,10 @@ det du også beskriver som en af problemerne ved learning trap ·
den online mode
nej ikke online mode trap ·
-<strong id=2363>Ian</strong>:
+[[00:39:23]]{#2363} **Ian**:
den der ?(ontologiske)? ambiguitet eller hvad
-<strong id=2366>Jonas</strong>:
+[[00:39:26]]{#2366} **Jonas**:
nej det er en anden ·
det er en tredje ·
men en af de traps beskriver det som jeg i min verden kender som værende lav båndbredde
@@ -1275,23 +1275,23 @@ for eksempel i en videokonference ·
som var for flad ·
så det gav mere dybde i dialogen
-<strong id=2424>Ernst</strong>:
+[[00:40:24]]{#2424} **Ernst**:
ja ·
kalder man hypothesis og sådan nogle programmer annotationsprogrammer
-<strong id=2430>Jonas</strong>:
+[[00:40:30]]{#2430} **Jonas**:
korrekt
-<strong id=2431>Ernst</strong>:
+[[00:40:31]]{#2431} **Ernst**:
hypothesis er det bare et eksisterende program
-<strong id=2435>Jonas</strong>:
+[[00:40:35]]{#2435} **Jonas**:
korrekt
- <strong id=2436>Ernst</strong>:
+[[00:40:36]]{#2436} **Ernst**:
okay og der er andre
-<strong id=2438>Jonas</strong>:
+[[00:40:38]]{#2438} **Jonas**:
der er andre ·
det her er ·
et andet aspekt af det her er at ·
@@ -1299,34 +1299,34 @@ vi har i vores ramme for hele vores måde at arbejde på ·
der har vi sat for os selv et kriterie der hedder at ·
vi vil arbejde med fri software
-<strong id=2451>Ernst</strong>:
+[[00:40:51]]{#2451} **Ernst**:
ja
-<strong id=2451>Jonas</strong>:
+[[00:40:51]]{#2451} **Jonas**:
vi vil arbejde med åbne data og åbne protokoller ·
fordi vi vil gerne en verden som er kollaborativ ·
-<strong id=2457>Ernst</strong>:
+[[00:40:57]]{#2457} **Ernst**:
ja ja
-<strong id=2457>Jonas</strong>:
+[[00:40:57]]{#2457} **Jonas**:
og en som ikke er bundet op på økonomiske interesser
-<strong id=2460>Ernst</strong>:
+[[00:41:00]]{#2460} **Ernst**:
som bygger på ·
også i bogen
-<strong id=2463>Jonas</strong>:
+[[00:41:03]]{#2463} **Jonas**:
og det er lidt sjovt at bogen refererer til decolonizational tooling ·
med Apopoli ·
hvad hedder han ·
et græsk navn ·
-<strong id=2475>Ernst</strong>:
+[[00:41:15]]{#2475} **Ernst**:
Papadopoulos
(uf)
-<strong id=2477>Jonas</strong>:
+[[00:41:17]]{#2477} **Jonas**:
det lyder rigtigt ja ·
hvor han i kapitel 1 kommer med et eksempel ·
når han skal uddybe hvad han mener med decolonization of tools så kommer han med eksemplet ·
@@ -1336,22 +1336,22 @@ og det er et af de aspekter af den ·
årsagen til at vi bruger hypothesis er fordi ·
det arbejder med ·
-<strong id=2491>Ernst</strong>:
+[[00:41:31]]{#2491} **Ernst**:
ja ja ?(jeg er med)?
-<strong id=2491>Jonas</strong>:
+[[00:41:31]]{#2491} **Jonas**:
det er fri software baseret og det arbejder med åbne data ·
-<strong id=2502>Ernst</strong>:
+[[00:41:42]]{#2502} **Ernst**:
ja
-<strong id=2502>Jonas</strong>:
+[[00:41:42]]{#2502} **Jonas**:
og transparens i systemet
-<strong id=2504>Ernst</strong>:
+[[00:41:44]]{#2504} **Ernst**:
super
-<strong id=2506>Jonas</strong>:
+[[00:41:46]]{#2506} **Jonas**:
Så det taler muligvis ·
hvis vi forstår ret ·
vi har fundet det meget sent så ·
@@ -1361,7 +1361,7 @@ også de politiske principper vi er motiveret af i vores valg af værktøjer ·
at det også taler ind i hvad du siger at der er behov for ·
for at komme
-<strong id=2526>Ernst</strong>:
+[[00:42:06]]{#2526} **Ernst**:
jeg tror ikke ·
Papadopoulos skriver ikke om decolonizing tools ·
det tror jeg ikke ·
@@ -1371,56 +1371,56 @@ Papadopoulos
[Ernst finder hen til stedet i bogen]
-<strong id=2546>Jonas</strong>:
+[[00:42:26]]{#2546} **Jonas**:
decolonial politics of matter ·
-<strong id=2548>Ernst</strong>:
+[[00:42:28]]{#2548} **Ernst**:
-<strong id=2548>Jonas</strong>:
+[[00:42:28]]{#2548} **Jonas**:
og hvis du kigger på hans eksempel på decolonial politics of matter i kapitel 1 ·
med titlen decolonial politics of matter ·
så beskriver han det politiske projekt der hedder free software bevægelsen
-<strong id=2563>Ernst</strong>:
+[[00:42:43]]{#2563} **Ernst**:
rigtigt ·
han har en kapitel i bogen om det
-<strong id=2565>Jonas</strong>:
+[[00:42:45]]{#2565} **Jonas**:
ja
-<strong id=2566>Ernst</strong>:
+[[00:42:46]]{#2566} **Ernst**:
rigtigt ·
som experimental practice med alternative måder ·
-<strong id=2571>Jonas</strong>:
+[[00:42:51]]{#2571} **Jonas**:
Men det eksempel han kommer med
-<strong id=2574>Ernst</strong>:
+[[00:42:54]]{#2574} **Ernst**:
caring for the common good ·
det er the common good hvis det er for (uf) ?(interesser)?
-<strong id=2577>Jonas</strong>:
+[[00:42:57]]{#2577} **Jonas**:
men min pointe er at hans eksempel i hans tekst på et politics of matter ·
er et digitaliseringsprojekt
-<strong id=2590>Ernst</strong>:
+[[00:43:10]]{#2590} **Ernst**:
ja rigtigt ·
rigtigt
-<strong id=2592>Jonas</strong>:
+[[00:43:12]]{#2592} **Jonas**:
og det samme digitaliseringsprojekt er det digitaliseringsprojekt som er rammen for vores valg af værktøjer
-<strong id=2601>Ernst</strong>:
+[[00:43:21]]{#2601} **Ernst**:
ja ja ja
-<strong id=2601>Jonas</strong>:
+[[00:43:21]]{#2601} **Jonas**:
hvilket digitaliseringsværktøj bruger vi ·
vi bruger et digitaliseringsværktøj som kan være kollaborativt ·
som i sin natur ·
i sit afsæt er kollaborativt
-<strong id=2611>Ernst</strong>:
+[[00:43:31]]{#2611} **Ernst**:
ja ja ·
jeg er enig ·
decolonial politics of matter ·
@@ -1428,39 +1428,39 @@ det lyder så mærkeligt men det
[Jonas griner]
-<strong id=2618>Ernst</strong>:
+[[00:43:38]]{#2618} **Ernst**:
jeg er enig med jer ·
i har ret ·
og han har fulgt det hacker movement i England ·
og beskriver det
-<strong id=2629>Jonas</strong>:
+[[00:43:49]]{#2629} **Jonas**:
ja
-<strong id=2630>Ernst</strong>:
+[[00:43:50]]{#2630} **Ernst**:
og som sagt her så ·
de experimental practices ·
så tænker vi også verden på en anden måde
-<strong id=2636>Ernst</strong>:
+[[00:43:56]]{#2636} **Ernst**:
og jeres projekt går ind i det vil jeg sige ·
[personlige kommentarer udeladt]
-<strong id=2743>Ernst</strong>:
+[[00:45:43]]{#2743} **Ernst**:
jeg er glad for hvad I siger og hvad I gør ·
hvordan I tænker ·
okay det var Papadopoulos
[Ernst griner]
-<strong id=2758>Jonas</strong>:
+[[00:45:58]]{#2758} **Jonas**:
jeg synes der var den tredje ting
-<strong id=2759>Ian</strong>:
+[[00:45:59]]{#2759} **Ian**:
ja
-<strong id=2762>Jonas</strong>:
+[[00:46:02]]{#2762} **Jonas**:
jo den tredje ting det er ·
alting folder sig jo ind i hinanden her ·
fordi vi beskæftiger os med læring ·
@@ -1469,10 +1469,10 @@ og så ·
meta meta meta spørgsmålet til det der er at vi vil prøve at evaluere ·
har vi lært noget
-<strong id=2783>Ernst</strong>:
+[[00:46:23]]{#2783} **Ernst**:
okay
-<strong id=2784>Jonas</strong>:
+[[00:46:24]]{#2784} **Jonas**:
og det der var pointen med at holde det her interview med dig ·
det var lidt en konstruktion der hed
at hvis du kan genkende den tegning som er noget
@@ -1497,17 +1497,17 @@ vi kan lave et krydsforhør først og så et krydsforhør bagefter ·
men det kræver at der er nogle ovenover os som kan organisere det ·
som ikke er os selv
-<strong id=2864>Ernst</strong>:
+[[00:47:44]]{#2864} **Ernst**:
Ja ·
altså det er spørgsmålet ·
hvordan evaluerer man om man har lært noget eller ej ·
måske kan I huske at jeg skrev i bogen ·
hver handling har fire aspekter ·
-<strong id=2880>Jonas</strong>:
+[[00:48:00]]{#2880} **Jonas**:
det er det fjerde aspekt i bogen
-<strong id=2882>Ernst</strong>:
+[[00:48:02]]{#2882} **Ernst**:
det er rigtigt ·
det fjerde aspekt er at evaluere ·
problemet er ·
@@ -1516,38 +1516,38 @@ det skal de som er i gang med den aktivitet de evaluerer ·
det betyder at I skal evaluere ·
har vi lært noget
-<strong id=2894>Jonas</strong>:
+[[00:48:14]]{#2894} **Jonas**:
ja
-<strong id=2895>Ernst</strong>:
+[[00:48:15]]{#2895} **Ernst**:
og hvis I tænker at I har lært noget kan I argumentere
hvad har I lært ·
-<strong id=2899>Jonas</strong>:
+[[00:48:19]]{#2899} **Jonas**:
det du også siger er jo at alle fire aspekter er hos den lærende
-<strong id=2902>Ernst</strong>:
+[[00:48:22]]{#2902} **Ernst**:
rigtigt rigtigt
-<strong id=2902>Jonas</strong>:
+[[00:48:22]]{#2902} **Jonas**:
det er det der er pointen med worlding practice
-<strong id=2904>Ernst</strong>:
+[[00:48:24]]{#2904} **Ernst**:
rigtigt ·
derfor ·
og nu spørger du mig ·
har I lært noget ·
der er ikke
-<strong id=2908>Jonas</strong>:
+[[00:48:28]]{#2908} **Jonas**:
nej det er ikke det vi spørger om ·
nej nej ·
vi spørger ikke dig om vi har lært noget
-<strong id=2913>Ernst</strong>:
+[[00:48:33]]{#2913} **Ernst**:
det er rigtigt
-<strong id=2914>Ernst</strong>:
+[[00:48:34]]{#2914} **Ernst**:
vi spørger dig på metaplanet ·
om du kunne give ·
dit syn på metoden til at ·
@@ -1555,7 +1555,7 @@ på hvilke måder er det muligt at genkende ·
den praktiseren af at anvende den metode ville så være en vi skulle gøre selv ·
det ville ingen andre end os selv kunne gøre hvis det er tentakulær læring
-<strong id=2935>Ernst</strong>:
+[[00:48:55]]{#2935} **Ernst**:
rigtigt ·
jeg vil sige ·
om vi har lært noget og evalueret det er godt ·
@@ -1581,25 +1581,25 @@ altså der vil jeg sige ·
?(mits)? kan andre lære noget af jer ·
også mig
-<strong id=3006>Ian</strong>:
+[[00:50:06]]{#3006} **Ian**:
tak
-<strong id=3008>Ernst</strong>:
+[[00:50:08]]{#3008} **Ernst**:
fordi læring er en forandring og at tænke ting videre ·
og at eksperimentere ·
udvikle og eksperimentere
-<strong id=3023>Ian</strong>:
+[[00:50:23]]{#3023} **Ian**:
producere noget nyt frem for at reproducere ·
ikke
-<strong id=3025>Ernst</strong>:
+[[00:50:25]]{#3025} **Ernst**:
rigtigt ·
og der skal I tænke ·
har vi tænkt noget nyt ·
jeg kan se hvor I har tænkt ting videre
-<strong id=3035>Jonas</strong>:
+[[00:50:35]]{#3035} **Jonas**:
så en måde ·
hvis man sådan ligesom skulle have en lakmustest på det ·
det var ·
@@ -1608,16 +1608,16 @@ altså at det var en måde hvor man indirekte kan genkende ·
er det her noget der smitter af på verden
eller er det bare mig der har bildt mig ind at det har relevans ·
-<strong id=3057>Ernst</strong>:
+[[00:50:57]]{#3057} **Ernst**:
joh
-<strong id=3057>Jonas</strong>:
+[[00:50:57]]{#3057} **Jonas**:
er det kun indenfor mit egen hoved
det er det jeg mener med ·
på hvilken måde kan man sandsynliggøre eller argumentere for at det rent faktisk er læring
-<strong id=3068>Ernst</strong>:
+[[00:51:08]]{#3068} **Ernst**:
altså I vil jo argumentere for med det program ·
hypothesis ·
og de muligheder det giver ·
@@ -1626,10 +1626,10 @@ I har argumenter om hvorfor den kan udvide tentacular learning ·
den indholdsmæssige dimension af læringsprocessen ·
hvor den ikke kun er operativ
-<strong id=3089>Jonas</strong>:
+[[00:51:29]]{#3089} **Jonas**:
netop
-<strong id=3089>Ernst</strong>:
+[[00:51:29]]{#3089} **Ernst**:
den er ikke kun operativ den er også indholdsmæssig ·
fordi man kan gå i dialog med andre på nye måler ·
som de digitale teknologier muliggør ·
@@ -1637,7 +1637,7 @@ og deres begrundelser ·
hvorfor de tænker som de tænker ·
man kan gå i dialog ·
-<strong id=3104>Ian</strong>:
+[[00:51:44]]{#3104} **Ian**:
ja ·
og det er jo faktisk ikke slutningen på vores opgave det er kun begyndelsen ·
fordi vi har jo prøvet at argumentere for
@@ -1645,29 +1645,29 @@ hvordan det her det kobler sig sammen med fem stjernet data ·
og ·
(uf)
-<strong id=3117>Jonas</strong>:
+[[00:51:57]]{#3117} **Jonas**:
er du klar over hvad ?(en ontologisering)? er
-<strong id=3120>Ernst</strong>:
+[[00:52:00]]{#3120} **Ernst**:
jeg har prøvet at forstå det og jeg har ikke rigtigt forstået det ·
hvorfor fem stjerner ·
jeg synes der er ting I forklarer rigtig godt i teksten ·
nogen har jeg lidt svært ved at forstå
- <strong id=3130>Ian</strong>:
+[[00:52:10]]{#3130} **Ian**:
Vi skal jo nok lige få givet en oversigt over de stjerner der ·
ikke
-<strong id=3133>Jonas</strong>:
+[[00:52:13]]{#3133} **Jonas**:
opfinderen af World Wide Web drømmer om
at næste generation af World Wide Web ikke handler om koblinger mellem dokumenter
men koblinger mellem begreber i dokumenter ·
så et netværk af begreber i verden
-<strong id=3149>Ernst</strong>:
+[[00:52:29]]{#3149} **Ernst**:
ja
-<strong id=3151>Jonas</strong>:
+[[00:52:31]]{#3151} **Jonas**:
hvor et af de aspekter han ·
og vi ·
den bevægelse tænker i ·
@@ -1711,13 +1711,13 @@ den første trin det er at du overhovedet tænker på at ting skal kunne linke t
på en eller anden måde ·
at du ikke bare bløbber data ud ·
-<strong id=3255>Ian</strong>:
+[[00:54:15]]{#3255} **Ian**:
hvis du nu havde taget et billede af en side i bogen for eksempel ·
du kan ikke engang markere i teksten ·
det er bare et billede ·
det er et meget lavt dataformat for du kan ikke (uf)
-<strong id=3264>Jonas</strong>:
+[[00:54:24]]{#3264} **Jonas**:
men det at det er muligt at gribe fat i et begreb ·
at sige ·
her er begrebet ·
@@ -1729,26 +1729,26 @@ du har rent faktisk har afmærket ·
hvor er begreberne henne ·
du har lidt gjort
-<strong id=3284>Ernst</strong>:
+[[00:54:44]]{#3284} **Ernst**:
hvad betyder afmærket
-<strong id=3286>Jonas</strong>:
+[[00:54:46]]{#3286} **Jonas**:
opmærke
-<strong id=3288>Ian</strong>:
+[[00:54:48]]{#3288} **Ian**:
markering
-<strong id=3290>Ernst</strong>:
+[[00:54:50]]{#3290} **Ernst**:
åh opmærke ·
ah markere
-<strong id=3292>Jonas</strong>:
+[[00:54:52]]{#3292} **Jonas**:
du har for eksempel brugt kursiv i din bog
-<strong id=3294>Ernst</strong>:
+[[00:54:54]]{#3294} **Ernst**:
rigtigt
-<strong id=3296>Jonas</strong>:
+[[00:54:56]]{#3296} **Jonas**:
men du har brugt det usystematisk ·
vil jeg vove at påstå ·
vi prøvede nemlig at lave en analyse ·
@@ -1757,33 +1757,33 @@ og der var ikke nogen konsistens i hvornår ·
var det begreber eller var det bare highlights ·
du bruger det til forskellige formål
-<strong id=3312>Ernst</strong>:
+[[00:55:12]]{#3312} **Ernst**:
rigtigt ·
men der er en stringens ·
men der er flere ·
-<strong id=3319>Jonas</strong>:
+[[00:55:19]]{#3319} **Jonas**:
der er flere stringenser
-<strong id=3319>Jonas</strong>:
+[[00:55:19]]{#3319} **Jonas**:
der er flere funktioner for italic
-<strong id=3321>Jonas</strong>:
+[[00:55:21]]{#3321} **Jonas**:
ja
- <strong id=3322>Ernst</strong>:
+[[00:55:22]]{#3322} **Ernst**:
I har ret
-<strong id=3324>Jonas</strong>:
+[[00:55:24]]{#3324} **Jonas**:
og derfor får du en stjerne ·
men du får ikke flere stjerner
[Jonas griner]
-<strong id=3328>Ernst</strong>:
+[[00:55:28]]{#3328} **Ernst**:
ja
-<strong id=3328>Jonas</strong>:
+[[00:55:28]]{#3328} **Jonas**:
så hvis det var en stjerne mere ·
det er hvis det rent faktisk maskinelt er muligt ·
hvis det er kodificeret ·
@@ -1799,10 +1799,10 @@ hvad det er for en stjerne der står for hvad ·
det kan jeg ikke komme ind på her ·
men det er bare ·
-<strong id=3354>Ernst</strong>:
+[[00:55:54]]{#3354} **Ernst**:
okay
-<strong id=3354>Jonas</strong>:
+[[00:55:54]]{#3354} **Jonas**:
men hierarkiet i at det stræber mod ·
at det mest ultimative ·
det er ikke at du er tydelig i din tale ·
@@ -1812,12 +1812,12 @@ fjerde stjerne det er ·
hvis din tekst griber fat i andres tekster ·
hvis du har hyperlinking i din tekst og peger på andres begreber
-<strong id=3376>Ernst</strong>:
+[[00:56:16]]{#3376} **Ernst**:
Okay det gør jeg nogle gange ·
altså måske ikke med hyperlink men indirekte hyperlink ·
tentacular learning bygger på tentacular thinking
-<strong id=3386>Jonas</strong>:
+[[00:56:26]]{#3386} **Jonas**:
klart ·
du gør det i din tankegang ·
men det at du udtrykker din tekst ·
@@ -1834,15 +1834,15 @@ er det fordi det er en inspiration ·
er det fordi det er en videreudvikling ·
er det fordi det er en negation
-<strong id=3417>Ernst</strong>:
+[[00:56:57]]{#3417} **Ernst**:
ja ja okay ·
jeg har så en idé med femstjernet
-<strong id=3420>Jonas</strong>:
+[[00:57:00]]{#3420} **Jonas**:
og så den femte stjerne er hvis andre også bruger dit ·
så får du den femte stjerne
-<strong id=3424>Ian</strong>:
+[[00:57:04]]{#3424} **Ian**:
det som vores projekt så groft sagt går videre på det er at ·
hvis nu at vi kollaborativt udarbejdede
at begreberne lå offentligt tilgængeligt og klart defineret så ·
@@ -1879,45 +1879,45 @@ og så kan andre udfordre den graf ·
og så er der endnu en mere overordnet dialogproces om
at er vi sikre på at vi definerer begreberne på samme måde
-<strong id=3533>Ernst</strong>:
+[[00:58:53]]{#3533} **Ernst**:
jeg tror jeg forstår jeres idé hvor I går ·
først i hypothesis går ind i hvilke begreber fra en tekst.
-<strong id=3549>Ian</strong>:
+[[00:59:09]]{#3549} **Ian**:
for eksempel
- <strong id=3551>Ernst</strong>:
+[[00:59:11]]{#3551} **Ernst**:
for eksempel begreber og afklarer de begreber ·
den næste skridt er ·
den næste kvalitet I tænker nu er ·
at bruge web til at forbinde begreber
-<strong id=3569>Jonas</strong>:
+[[00:59:29]]{#3569} **Jonas**:
ja
-<strong id=3569>Ernst</strong>:
+[[00:59:29]]{#3569} **Ernst**:
altså et begreb fra en bog ·
den bog hvor andre har skrevet om det begreb ·
-<strong id=3576>Jonas</strong>:
+[[00:59:36]]{#3576} **Jonas**:
lige præcist
-<strong id=3576>Ernst</strong>:
+[[00:59:36]]{#3576} **Ernst**:
og igennem det få dyb forståelse af vigtige begreber
-<strong id=3581>Jonas</strong>:
+[[00:59:41]]{#3581} **Jonas**:
eksempelvis pa pa
-<strong id=3582>Ernst</strong>:
+[[00:59:42]]{#3582} **Ernst**:
Papadopoulos
-<strong id=3583>Jonas</strong>:
+[[00:59:43]]{#3583} **Jonas**:
Papadopoulos
-<strong id=3584>Ernst</strong>:
+[[00:59:44]]{#3584} **Ernst**:
ja
- <strong id=3587>Jonas</strong>:
+[[00:59:47]]{#3587} **Jonas**:
da jeg fandt det sted i teksten med Papadopoulos ·
da lavede jeg en hypothesis annotation
hvor jeg nævnte hvad det handlede om knyttet til den tekst
@@ -1933,7 +1933,7 @@ den kobling ·
hvor her der vil man blive inspireret til at ·
Hey Ernst sidder i Danmark og tænker noget der er relateret her ·
-<strong id=3631>Ernst</strong>:
+[[01:00:31]]{#3631} **Ernst**:
jeg forstår den idé og jeg synes det er en god idé ·
et eksempel er også ·
jeg vil sige ·
@@ -1943,7 +1943,7 @@ der bygger jeg på Papadopoulos
[personlige kommentarer udeladt]
-<strong id=3678>Ernst</strong>:
+[[01:01:18]]{#3678} **Ernst**:
jeg forstår jeres idé at forbinde,
at tænke på hvordan begreber fra tekster kan med digitale teknologier blive bragt i en dialog,
så vi udvider faktisk vores indholdsmæssige dimension af læring ·
@@ -1955,10 +1955,10 @@ hvorfor det er vigtigt ·
vores begreber vi arbejder med er afgørende vigtige ·
begreber er analytiske mål at forbinde os med verden ·
-<strong id=3722>Jonas</strong>:
+[[01:02:02]]{#3722} **Jonas**:
det er vores ord til at have dialogen med
-<strong id=3725>Ernst</strong>:
+[[01:02:05]]{#3725} **Ernst**:
rigtigt ·
derfor er de afgørende vigtige ·
derfor ·
@@ -1974,7 +1974,7 @@ kan man så enkelt transferere det til en anden ·
der er jeg nogle gange usikker ·
det er mere kompliceret måske
-<strong id=3769>Ian</strong>:
+[[01:02:49]]{#3769} **Ian**:
(uf)
det er der hvor ·
så er der alle mulige små kategoriske forskelle
@@ -1982,10 +1982,10 @@ som gør at man skal splitte ting op i endnu mindre komponenter ·
her bruger han experimental practice i konteksten af læringen ·
og her er der noget andet
-<strong id=3784>Ernst</strong>:
+[[01:03:04]]{#3784} **Ernst**:
ja
-<strong id=3784>Ian</strong>:
+[[01:03:04]]{#3784} **Ian**:
så skal man til at have et begreb som hedder experimental practice
og så sige ·
der er de her to kontekster hvor man kan ·
@@ -1994,7 +1994,7 @@ hvor det her gælder for den kontekst ·
og det her gælder for den kontekst ·
og det er et kæmpe arbejde at udbygge alt det ·
-<strong id=3801>Ernst</strong>:
+[[01:03:21]]{#3801} **Ernst**:
ja ·
men måske er der også noget ·
igennem det digitale skaber man nogle muligheder ·
@@ -2002,7 +2002,7 @@ altså betingelser ·
hvor det kunne være muligt at udvide forståelse af begreber ·
Det er ikke ?(nødvendigt at gøre)?
-<strong id=3820>Jonas</strong>:
+[[01:03:40]]{#3820} **Jonas**:
noget af det jeg tænker det er at digitalisering er i sagens natur præcist ·
men hvis vi bare er bevidste om at den præcision ikke er fakta ·
jeg ser det lidt som at ·
@@ -2056,23 +2056,23 @@ og jeg siger ·
nej den verden er der folk der bliver stresset af ·
fordi de lader sig forlede
-<strong id=3959>Ernst</strong>:
+[[01:05:59]]{#3959} **Ernst**:
jeg tror ikke at jeg siger at man bliver stresset
[Ian og Jonas griner]
-<strong id=3961>Jonas</strong>:
+[[01:06:01]]{#3961} **Jonas**:
nej det er jo ?(det du vil sige)?
-<strong id=3963>Ernst</strong>:
+[[01:06:03]]{#3963} **Ernst**:
man kan blive stresset ·
måske
-<strong id=3965>Jonas</strong>:
+[[01:06:05]]{#3965} **Jonas**:
jeg har en stribe af konkrete ting i dine tekster
som jeg har lovet at vise dig
-<strong id=3971>Ernst</strong>:
+[[01:06:11]]{#3971} **Ernst**:
ja ja ja ·
jeg har en mere lille ting ·
fordi ·
@@ -2092,37 +2092,37 @@ men nogle gange har I ·
reason learning ·
I har forkortelser
-<strong id=4021>Jonas</strong>:
+[[01:07:01]]{#4021} **Jonas**:
ja
-<strong id=4021>Ian</strong>:
+[[01:07:01]]{#4021} **Ian**:
ja
-<strong id=4022>Ernst</strong>:
+[[01:07:02]]{#4022} **Ernst**:
og der har jeg tænkt ·
hvorfor bruger I forkortelser ·
Hvorfor ikke de hele ord ·
og undergraver det ikke den meningsskabelse
hvis man bruger sådan nogle forkortelser
-<strong id=4037>Jonas</strong>:
+[[01:07:17]]{#4037} **Jonas**:
det vi gør
-<strong id=4037>Jonas</strong>:
+[[01:07:17]]{#4037} **Jonas**:
[henvendt til Ian]
hvis du lige skifter til kildesiden
-<strong id=4041>Ian</strong>:
+[[01:07:21]]{#4041} **Ian**:
kildesiden ·
altså koden ·
-<strong id=4044>Jonas</strong>:
+[[01:07:24]]{#4044} **Jonas**:
ja
-<strong id=4045>Ian</strong>:
+[[01:07:25]]{#4045} **Ian**:
uha
-<strong id=4047>Jonas</strong>:
+[[01:07:27]]{#4047} **Jonas**:
det er en begrænsning i vores visualiseringsværktøj ·
det vi gør det er at vi bruger et ·
på samme måde som hvis du skulle lave en titel til en tekst ·
@@ -2132,33 +2132,33 @@ og pointerne er mere nuancerede
end der er plads til i de fem ord der kan være i en titel ·
tilsvarende så går vi ind og siger at ·
-<strong id=4069>Ian</strong>:
+[[01:07:49]]{#4069} **Ian**:
Hvilken en af dem er det
-<strong id=4071>Jonas</strong>:
+[[01:07:51]]{#4071} **Jonas**:
den der hedder tentakler
-<strong id=4073>Ian</strong>:
+[[01:07:53]]{#4073} **Ian**:
_S_D_M_ eller _T_T_L_
-<strong id=4075>Jonas</strong>:
+[[01:07:55]]{#4075} **Jonas**:
_S_T_M_
-<strong id=4078>Jonas</strong>:
+[[01:07:58]]{#4078} **Jonas**:
eksempelvis så siger vi ·
der er noget der hedder ·
learning as a worlding practice ·
-<strong id=4082>Ernst</strong>:
+[[01:08:02]]{#4082} **Ernst**:
ja
-<strong id=4083>Jonas</strong>:
+[[01:08:03]]{#4083} **Jonas**:
det er den foretrukne mærkat
-<strong id=4087>Ernst</strong>:
+[[01:08:07]]{#4087} **Ernst**:
ja
-<strong id=4087>Jonas</strong>:
+[[01:08:07]]{#4087} **Jonas**:
og selv mærkaten er en fattig udgave af en beskrivelse ·
hvor beskrivelsen ·
den ville vi rigtigt gerne ·
@@ -2166,60 +2166,60 @@ hvis det var den der kom frem
når du holdt musen henover ·
for eksempel
-<strong id=4099>Ernst</strong>:
+[[01:08:19]]{#4099} **Ernst**:
ja
-<strong id=4099>Jonas</strong>:
+[[01:08:19]]{#4099} **Jonas**:
i visualiseringen ·
men vi har ikke kunnet få det til rent teknisk at virke ·
Så i vores ontologi der ligger der ·
lagret indeni ·
hvad du i virkeligheden siger
-<strong id=4111>Ernst</strong>:
+[[01:08:31]]{#4111} **Ernst**:
ja ja
-<strong id=4111>Jonas</strong>:
+[[01:08:31]]{#4111} **Jonas**:
det her er en fattig forkortelse ·
vi har forkortet hvad du siger ·
fordi det nøgleord skal bruges til at binde sammen med ·
og så slipper vi for at skulle skrive hele sætningen og stave rigtigt
-<strong id=4121>Ernst</strong>:
+[[01:08:41]]{#4121} **Ernst**:
okay men her har I ordet ·
learning as a worlding practice ·
så er det hele begrebet
-<strong id=4127>Jonas</strong>:
+[[01:08:47]]{#4127} **Jonas**:
ja
-<strong id=4128>Ernst</strong>:
+[[01:08:48]]{#4128} **Ernst**:
nogle gange har I forkortelser.
og der er jeg ikke sikker på om det er en god idé
- <strong id=4133>Ian</strong>:
+[[01:08:53]]{#4133} **Ian**:
du skal bruge _J_ for at komme ned
- <strong id=4135>Jonas</strong>:
+[[01:08:55]]{#4135} **Jonas**:
prøv at skifte ind til den der ·
traps ·
for jeg tror at det er der ·
der har jeg forkortet meget groft
-<strong id=4142>Ian</strong>:
+[[01:09:02]]{#4142} **Ian**:
du skal bruge _J_
-<strong id=4144>Jonas</strong>:
+[[01:09:04]]{#4144} **Jonas**:
_J_ til at komme ned ·
okay ·
online dialogue reduction ·
eller ved de her traps hvor at ·
-<strong id=4154>Ernst</strong>:
+[[01:09:14]]{#4154} **Ernst**:
ja ·
men jeg synes bare at (uf)
-<strong id=4163>Jonas</strong>:
+[[01:09:23]]{#4163} **Jonas**:
når jeg siger ·
online mode trap ·
så er det ikke det samme du siger ·
@@ -2228,26 +2228,26 @@ online mode habit trap ·
det her er kun et værktøj internt ·
og det er en fejl at vores visualisering viser interne nøgleord
-<strong id=4177>Ernst</strong>:
+[[01:09:37]]{#4177} **Ernst**:
ah
-<strong id=4177>Jonas</strong>:
+[[01:09:37]]{#4177} **Jonas**:
det var meningen at den skulle vise
en menneskelig beskrivelse af det tekniske term
-<strong id=4182>Ernst</strong>:
+[[01:09:42]]{#4182} **Ernst**:
ja ja ja ·
Jeg tror ·
så jeg har bemærket en teknisk fejl i jeres
-<strong id=4187>Jonas</strong>:
+[[01:09:47]]{#4187} **Jonas**:
det er vi udemærket bevidste om ·
at det er ·
-<strong id=4191>Ernst</strong>:
+[[01:09:51]]{#4191} **Ernst**:
ja ja ja
-<strong id=4191>Jonas</strong>:
+[[01:09:51]]{#4191} **Jonas**:
vi håber på ·
inden vores mundtlige eksamen ·
hvor vi gerne vil præsentere den som visuel præsentation ·
@@ -2255,35 +2255,35 @@ den her graf ·
der håber vi på at kunne nå at få tæmmet den del af teknikken
der hedder at den skal trække beskrivelsestekster ud
-<strong id=4203>Ernst</strong>:
+[[01:10:03]]{#4203} **Ernst**:
ja ja ·
jeg er imponeret
-<strong id=4208>Jonas</strong>:
+[[01:10:08]]{#4208} **Jonas**:
tak
-<strong id=4210>Ernst</strong>:
+[[01:10:10]]{#4210} **Ernst**:
det er jeg ·
I har overvist mig ·
og vist mig i detaljerne ·
hvordan de digitale teknologier kan hjælpe
til at udvide den indholdsmæssige læringsdimension
-<strong id=4230>Ian</strong>:
+[[01:10:30]]{#4230} **Ian**:
det var målet med opgaven ·
kan man sige
-<strong id=4233>Ernst</strong>:
+[[01:10:33]]{#4233} **Ernst**:
ja ·
super ·
har I flere spørgsmål
-<strong id=4238>Jonas</strong>:
+[[01:10:38]]{#4238} **Jonas**:
nej
-<strong id=4239>Ernst</strong>:
+[[01:10:39]]{#4239} **Ernst**:
er I færdige med jeres interview
- <strong id=4242>Jonas</strong>:
+[[01:10:42]]{#4242} **Jonas**:
ja ·
vi er færdige med interviewet