diff options
author | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-03-10 13:28:01 +0100 |
---|---|---|
committer | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-03-10 13:28:01 +0100 |
commit | 5aa99f659286cbc7539dad141a204d8d8af23b9c (patch) | |
tree | ade0dc6ad974114244f3bbb82de2abdd2236bc0e /code | |
parent | 39d50959f51da7c1b29b88b1a58425a86d4ff164 (diff) |
update content
Diffstat (limited to 'code')
-rw-r--r-- | code/index.qmd | 110 |
1 files changed, 66 insertions, 44 deletions
diff --git a/code/index.qmd b/code/index.qmd index a26f434..b4c0ad7 100644 --- a/code/index.qmd +++ b/code/index.qmd @@ -160,43 +160,6 @@ til at sikre dækning af Design og Konstruktion så den/de understøtter kollaborativ akademisk læring?* -## Forundersøgelser - -Hands-on brug af eksisterende semantiske læringsredskaber -i [supergruppen]. - -Opsætning af [Oxigraph] quad-store -og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt -(dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen). - -Udvidelse af Oxigraph quad-store -til at bruge den mere intuitive [Sparnatural] frontend, -og indlejring af opslagseksempler -udviklet i samarbejde med [andre][thoughtroam-learn] [grupper][thoughtroam-use]. - -Opsætning af lokal klon af [Scholia], -hvor data synkroniseres fra offentlige ressourcer ([Wikidata] m.fl.), -og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt -(dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen). - -Scraping af data om forskere fra <https://forskning.ruc.dk/>, -og udvidelse af lokal Scholia-klon -til at inkludere scrapede data. - -Opsætning af lokal klon af [Hypothes.is] -hvor indsamlede data lagres i lokalt opsat [Oxigraph] quad-store -og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt -(dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen). - -Scraping af PDF-filer fra <https://moodle.ruc.dk/>, -automatisk OCR-scanning af rent grafiske PDF-filer, -og udvidelse af lokal Hypothes.is-klon -til at inkludere lokalt lagrede PDF-filer. - -Udvidelse af lokal Scholia-klon -til at medtage annotationer fra lokal Hypothes.is-klon, -inspireret af Gooseberry. - ## Målgruppe <!-- Identifikation af målgrupper og analyse af behov og krav for målgrupperne @@ -311,17 +274,71 @@ vores teknologiske produkt kan have på læring og uddannelse, og hvordan det kan påvirke både studerende og undervisere i deres daglige praksis. +# Undersøgelser + +[FIXME: Omskriv disse arbejdsnoter om mulige workshops til rapporttekst] + +## Praktisk brug af semantiske læringsredskaber + +Hands-on brug af eksisterende semantiske læringsredskaber +i [supergruppen]. + +## Opsætning af lokal vidensbase + +Opsætning af [Oxigraph] quad-store +og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt +(dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen). + +Udvidelse af Oxigraph quad-store +til at bruge den mere intuitive [Sparnatural] frontend, +og indlejring af opslagseksempler +udviklet i samarbejde med [andre][thoughtroam-learn] [grupper][thoughtroam-use]. + +Opsætning af lokal klon af [Scholia], +hvor data synkroniseres fra offentlige ressourcer ([Wikidata] m.fl.), +og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt +(dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen). + +Scraping af data om forskere fra <https://forskning.ruc.dk/>, +og udvidelse af lokal Scholia-klon +til at inkludere scrapede data. + +## Semantisk raffinering af lokal viden + +Opsætning af lokal klon af [Hypothes.is] +hvor indsamlede data lagres i lokalt opsat [Oxigraph] quad-store +og validering at anvendelse sker udelukkende lokalt +(dvs. uden "læk" af aktiviteter til omverdenen). + +Scraping af PDF-filer fra <https://moodle.ruc.dk/>, +automatisk OCR-scanning af rent grafiske PDF-filer, +og udvidelse af lokal Hypothes.is-klon +til at inkludere lokalt lagrede PDF-filer. + +Udvidelse af lokal Scholia-klon +til at medtage annotationer fra lokal Hypothes.is-klon, +inspireret af Gooseberry. + + # Konklusion <!-- Opsamling af resultater og konklusioner -Mulige anbefalinger til implementering af grafteoribaserede værktøjer i uddannelsen med hensyn til målgruppen +Mulige anbefalinger +til implementering af grafteoribaserede værktøjer i uddannelsen +med hensyn til målgruppen --> -Som konkret produkt -vil vi for hver iterative progression udfærdige et sæt af vejledninger, -dels til beslutningstagere, -dels til brugere (både formidlere og studerende), -og dels til den IT-faglige drift. +Som konkrete produkter +forestiller vi os for hvert progressive scenarie +at udfærdige et sæt af vejledninger. +Som minimum een brugervejledning (pr. scenarie), +anvendelig for både vidensformidlere og studerende, +men potentielt differentierede vejledninger, +som hver fremhæver den respektive målgruppes behov. +Hvis tiden er til det, +så også en vejledning til beslutningstagere på RUC +om de mere strategiske fremfor praktiske aspekter, +og måske også en vejledning til IT-faglige driftsteknikere. Hvis tiden er til det, vil vi desuden videreudvikle [Scholia] @@ -360,7 +377,12 @@ af annotationer dannet med [hypothes.is]. Mulig videre forsking og udvikling på området --> -Reflektere over hvordan forbedringer i opmærkning af metadata i publikationer +Skitsere hvordan vi ville have grebet de tiltag an, +som vi har skitseret men ikke nåede at dykke tilstrækkeligt ned i +til at kunne medtage mere substantielt i rapporten. + +Reflektere over +hvordan forbedringer i opmærkning af metadata i publikationer kan styrke muligheden for brugen af de undersøgte teknologier. Overveje hvordan konkurrence, |