summaryrefslogtreecommitdiff
path: root/code
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-03-10 11:48:17 +0100
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-03-10 11:48:17 +0100
commit696f6d55c6578c5dba43417b97c2bc8efc1148fd (patch)
treeb5029630d609c162c57fbe98da797812cb2578eb /code
parent2674ee4a5abb323d292171a723a13370f55bc467 (diff)
update content and references
Diffstat (limited to 'code')
-rw-r--r--code/index.qmd93
1 files changed, 62 insertions, 31 deletions
diff --git a/code/index.qmd b/code/index.qmd
index ed57824..eee99cd 100644
--- a/code/index.qmd
+++ b/code/index.qmd
@@ -227,11 +227,26 @@ gennem grafteori til anvendelse af PPL-principperne.
# Teoretisk Ramme
<!--
-Teorier om læring og undervisning
-Grafteori og dens relevans
-TSA
+ * Hvilke teorier siger noget relevant om jeres problemformulering?
+ * Hvordan vil I anvende teori (og metode) på jeres empiri?
-->
+Vi vil gennemgå den digitale service Scholia som teknologi
+med hjælp fra TRIN-modellen (@Jørgensen_2018)
+(vi er opmærksomme på at det kun er en model, ikke en metode).
+
+Anvendelsen af Scholia ved RUC
+kræver at vi forklarer projektorienteret læring (PPL),
+og reflekterer over dets samspil med brug af teknologien.
+
+Vi overvejer (men er usikre om det bliver for omfattende)
+at anvende technochange prototyping (@Simonsen_2012)
+til eksperimentelt at undersøge,
+hvordan teknologiens anvendelse ved RUC som institution
+ikke kun er teknologisk-pædagogisk,
+men også griber ind i institutionens administrative rutiner.
+
+
# Metode
<!--
Beskrivelse af metoder til dataindsamling
@@ -239,21 +254,40 @@ Analyse tilgange og redskaber (f.eks. netværksanalyse)
Etik maybe?
-->
-Først og fremmest har vi tænkt os at samarbejde
-med eksperter inden for både pædagogik og datalogi,
+Vi vil undersøge og afdække to digitale redskaber -
+[Scholia] og [Hypothes.is] -
+som teknologiske systemer,
+og reflektere over hvordan de kunne anvendes ved Humtek-studiet.
+
+Vi vil først undersøge teknologierne i deres nuværende form,
+identificere mangler eller suboptimale aspekter,
+og iterere over progressioner af fremtidsscenarier
+hvor stadigt flere forbedringer inddrages.
+Eksempelvis kunne en iteration inddrage en Moodle-plugin
+til PDF-dannelse af proprietære dataformater
+og OCR-scanning af informationssvage dataformater.
+
+Hvis tiden er til det,
+vil vi inddrage eksperter inden for både pædagogik og datalogi,
for at sikre, at vores tilgang og løsninger fagligt giver mening
i forhold til vores problemstilling og arbejdsspørgsmål.
-Vi har også tænkt os at gennemføre interviews med både undervisere og studerende,
-for at få et indblik i deres oplevelser, udfordringer og behov
-i forhold til navigation gennem tekstmateriale.
Hvis tiden er til det,
-vil vi også udvikle prototyper af grafteoribaserede læringsværktøjer
-og teste dem med både undervisere og studerende.
+vil vi udvikle prototyper af grafteoribaserede læringsværktøjer
+og teste om de teknisk set fungerer
+udfra målbare tests som vi har udfærdiget på forhånd.
+
+Hvis tiden er til det,
+vil vi også teste vores prototype(r) kvalitativt
+overfor både undervisere og studerende
+udfra spørgeskemaer vi har udfærdiget på forhånd,
+for at få et indblik i deres oplevelser, udfordringer og behov
+i forhold til navigation gennem tekstmateriale.
Dette vil give os mulighed for at evaluere
brugervenlighed og effektivitet af vores løsninger
i en reel læringskontekst.
+
## Semsterbinding
I vores projekt vil vi bruge dimensionen "Teknologiske systemer og artefakter" (TSA),
@@ -277,9 +311,6 @@ vores teknologiske produkt kan have på læring og uddannelse,
og hvordan det kan påvirke både studerende og undervisere
i deres daglige praksis.
-
-<!-- Spørgeskemaer? -->
-
# Udvikling af grafteoribaseret værktøj
<!-- Er dette nødvendigt at inkludere, når vi endnu ikke ved om vi når at udvikle en prototype? -->
@@ -289,11 +320,28 @@ Opsamling af resultater og konklusioner
Mulige anbefalinger til implementering af grafteoribaserede værktøjer i uddannelsen med hensyn til målgruppen
-->
+Som konkret produkt
+vil vi for hver iterative progression udfærdige et sæt af vejledninger,
+dels til beslutningstagere,
+dels til brugere (både formidlere og studerende),
+og dels til den IT-faglige drift.
+
+
# Perspektivering
<!--
Mulig videre forsking og udvikling på området
-->
+Reflektere over hvordan forbedringer i opmærkning af metadata i publikationer
+kan styrke muligheden for brugen af de undersøgte teknologier.
+
+Overveje hvordan konkurrence,
+bl.a. fra markeder som modarbejder copyleft,
+kunne påvirke de undersøgte teknologier,
+eksempelvis belyst gennem [Diamond Open Access].
+
+[Diamond Open Access]: https://en.wikipedia.org/wiki/Diamond_open_access
+
# Referenceliste {.appendix}
<!-- https://pad.degrowth.net/8krqOrqnR0iAIExDTtTrxw -->
@@ -341,8 +389,7 @@ Introducer jeres projekt med udgangspunkt i slide nr. 3
fra "Slides om 2. semester og TSA tema/bindingen"
(moodlen under Projekt/gruppedannelsen for 2. semester).
BP2 skal have fokus på det i sliden markeret med rødt,
-som er "to-be" og "evaluering",
-uddybet i kilden @Simonsen_2010.
+som er "to-be" og "evaluering".
Besvar bl.a. følgende spørgsmål:
* Hvilken/hvilke TSA vil I inddrage og lave en analyse af?
@@ -363,22 +410,6 @@ Inspiration: <https://edwardtufte.github.io/tufte-css/>
_Optimering af læringsoplevelsen gennem digitalisering og strukturerede læringsressourcer_
-### 5. Teoretiske overvejelser
-
-<!--
- * Hvilke teorier siger noget relevant om jeres problemformulering?
- * Hvordan vil I anvende teori (og metode) på jeres empiri?
--->
-
-<!--
-FORSLAG:
- * Grafteori(duh)
- * Konstruktivisme
- * ANT
- * Pædagogik
- * PPL
--->
-
### 8. Plan for vejleder- og gruppemøder