aboutsummaryrefslogtreecommitdiff
diff options
context:
space:
mode:
authorJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-04-21 12:31:10 +0200
committerJonas Smedegaard <dr@jones.dk>2024-04-21 12:31:10 +0200
commitcacab4a3d6f520fa83d86e40f7ce801c2a1dcbc3 (patch)
tree427455ebd0714d9a35ce8821cb7ac7403c5905ca
parentf49304988236ea6a6d263be3f0a8c05d065156c8 (diff)
extend investigations
-rw-r--r--worlding/_undersøgelser.qmd108
1 files changed, 63 insertions, 45 deletions
diff --git a/worlding/_undersøgelser.qmd b/worlding/_undersøgelser.qmd
index 7df3269..53efdf3 100644
--- a/worlding/_undersøgelser.qmd
+++ b/worlding/_undersøgelser.qmd
@@ -3,56 +3,42 @@ breaks: false
---
-# FIXME
-
-Verdening:
-
-Vi forventer at kunne argumentere for,
-at kollaborative digitale vidensplatforme som Wikipedia og Wikidata
-*muliggør* indholdsmæssig læring,
-men kræver en skoling/træning i den slags anvendelse,
-og at det er manglen på en sådan skoling/træning der gør,
-at kun operativ læring er indeholdt i Schraubes empiri.
-
-Eksakte fakta:
-
-At hyperlinke til en forfatter fremfor (potentielt fejlagtigt) at genfortælle med fattige ord,
-styrker cementering af hvad eksakt viden -
-dvs. fikspunkter for studenterdrevet ekspansivlæring.
-
-Leg med ambiguitet:
-
-At anvende redskaber som understøtter mange dimensioner
-og visualisering af to ad gangen,
-fremfor med prosa at beskrive i lineære (dvs. en-dimensionelle) sætninger,
-inviterer til at udforske disse dimensioner,
-og konsekvenser for oplevelsen/forståelsen
-ved at fremhæve forskellige dimensioner.
-
-Formidling:
-
-> Hvordan kan RUC i højere grad invitere studerende til
-> at lære ekspansivt?
-
-
# Undersøgelser
-Med teoretisk basis i Ernst Scraubes nye bog
-(dvs. mere præcist de teorier som han lægger til grund -
-eller hvad de mere simplistisk modsvarer indenfor vores pensum)
-vil vi undersøge vores egen og studiekollegers gruppearbejdspraksis
+Med teoretisk basis i teorien om tentakulær læring
+introduceret i Ernst Scraubes nye bog,
+vil vi undersøge udvalgte digitale redskaber,
+med det mål at afdække hvorvidt og hvordan
+sådanne redskaber kan understøtte læring
+ikke kun operationelt men også indholdsmæssigt.
+
+Først identificerer og kortlægger vi nøglebegreber for tentakulær læring.
+Vi annotaterer Ernst Schraubes bog
+"Digitalization and learning as a worlding practice"
+og designer en ontologisk model for teorien,
+og evaluerer vores design
+gennem et kvalitativt interview med forfatteren,
+hvor vi præsenterer vores model og
+diskuterer vores forståelse af teorien med ham.
+
+vores egen og studiekollegers gruppearbejdspraksis
i foregående og nuværende semester,
-hhv. med og uden inddragelse af de grafrevne redskaber Scholia og Hypothes.is.
+hhv. med og uden inddragelse af de grafdrevne redskaber Scholia og Hypothes.is.
+
+FIXME: vil vi fortsat undersøge arbejdspraksis?
-Viden kan formidles på flere måder.
-Indsigt kan opnås på flere måder,
-og indsigt gennem læring involverer formidling af viden.
+## Afgrænsning af problemfelt
I vores undersøgelse i problemfeltet
har vi taget flere fravalg.
-Vi undgår "magiske teknologier" som kunstig intelligens.
-Selvom AI-teknologier kan være kraftfulde værktøjer,
+FIXME: Hvis det er *problemfeltet* vi afgrænser,
+så må det skulle stå som del af introduktionen.
+Ellers må det være en afgræsning i valg af undersøgte redskaber?
+
+Vi undgår træningsbaseret kunstig intelligens,
+herunder mange sprogteknologier (NLP) og generativ kunstig intelligens (GenAI).
+Selvom NLP og GenAI kan være kraftfulde værktøjer,
ønsker vi at fokusere på mere tilgængelige og bæredygtige løsninger,
da "omkostningerne til deep learning-modeller [...] er kendt for at være massive"
[@Selvan_2023, vores oversættelse].
@@ -66,7 +52,6 @@ ved Fri software og (delvist) ved åbne standarder
gør dem væsentligt nemmere for os at undersøge videnskabeligt,
og for andre at efterprøve.
-
## Scholia som teknologi
Vi undersøger Scholia som teknologi.
@@ -102,7 +87,6 @@ som åbner viden op og overskueliggør den vha. internettet.
OWL bruges til at formulere ontologier,
og hvert ord er altså defineret ud fra hvert andet ord.
-
## Identificere begreber indenfor tentakulær læring
FIXME: Måske danne en liste med Gooseberry,
@@ -147,12 +131,31 @@ FIXME: Undersøge om @Schraube_2024 undersøger IT-redskaber
fra et så udpræget *operativt* perspektiv,
og det rimeligvis kan påpeges at bogens konklusion er tautologisk.
+### FIXME løse noter om Ernsts bog
+
+1. Ernsts bog
+Er læring indholdsmæssig,
+hvis vi kan lære ved at skabe og visualisere grafer baseret på brødtekster?
+Grafer er præcise pointers. Derfor er de instrumentelle til både operativt og indholdsmæssigt arbejde (som inkluderer læring).
+Et problem: forfattere staves/refereres forkert fordi der tales "om" forfattere, ikke selve forfatteren. Der skrives sætninger, ikke forbindelser som kan udtrykkes gennem scholia. I moodle skrives der et par ord som opsummeringer. I semantisk arbejde peger man direkte på de steder hvor der er konsensus om forståelsen af relationen. Semantiske værktøjer åbner op for eksakt formidling.
+Ernst beskriver selv at digitalisering er en effektivisering. Effektivisering kan være både positivt og negativt for læringsprocessen. Det gavner for eksempel ikke læringen at skynde sig og være hurtigere. Det gavner til gengæld læringen at være mere koncentreret og tryg. Afhængig af hvilken effekt man går efter, er der brug for forskellige kvaliteter ved de måder man arbejder på.
+Ernst beskriver digitaliseringens kvaliteter som "set in stone" fordi *sådan er tingene*, men glemmer at tale om muligheden for at effektivisere selve indholdet ved at være eksakt vha. digitale semantiske værktøjer.
+**At kunne være præcis i sit sprog er en indholdsmæssig fordel ved digitale semantiske værktøjer**
+Leg er en central del af læringsprocessen, og digitale værktøjer som de bruges nu understøtter ikke denne leg (ifølge Ernst). Semantiske digitale værktøjer har muligvis potentialet for at understøtte leg **også** ved at lade den lærende tumle med stoffet.
+
## Mappe digitalisering i forhold til tentakulær læring
Graf-visualisere tentakulær læring,
med inddragelse af "digitalisering" som gennemgået i Ernsts bog.
-## Argumenter for særlige læringskvaliteter ved udvalgte IT-redskaber
+## Identififere/påvise udvalgte læringskvaliteter ved udvalgte IT-redskaber
+
+Vi forventer at kunne argumentere for,
+at kollaborative digitale vidensplatforme som Wikipedia og Wikidata
+*muliggør* indholdsmæssig læring,
+men kræver en skoling/træning i den slags anvendelse,
+og at det er manglen på en sådan skoling/træning der gør,
+at kun operativ læring er indeholdt i Schraubes empiri.
IT-redskaber kan understøtte...
@@ -174,6 +177,21 @@ IT-redskaber kan understøtte...
* kollaborativion (fremfor blot kooperation)
* FIXME: find gode eksempler
+Eksakte fakta:
+
+At hyperlinke til en forfatter fremfor (potentielt fejlagtigt) at genfortælle med fattige ord,
+styrker cementering af hvad eksakt viden -
+dvs. fikspunkter for studenterdrevet ekspansivlæring.
+
+Leg med ambiguitet:
+
+At anvende redskaber som understøtter mange dimensioner
+og visualisering af to ad gangen,
+fremfor med prosa at beskrive i lineære (dvs. en-dimensionelle) sætninger,
+inviterer til at udforske disse dimensioner,
+og konsekvenser for oplevelsen/forståelsen
+ved at fremhæve forskellige dimensioner.
+
## Mappe *konstruktiv* digitalisering i forhold til tentakulær læring
Graf-visualisere tentakulær læring,