diff options
author | Ian Valentin Christensen <valentianchristensen@gmail.com> | 2024-05-10 14:59:42 +0200 |
---|---|---|
committer | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-06-04 17:35:41 +0200 |
commit | 9f83b986af31887bbcce565a0d3f6cd456cae01d (patch) | |
tree | e780dc37813f3f499466b9f91b084aff141d17cf | |
parent | 0a97adc09dbf6deb62b5173bac4b314b08f65e94 (diff) |
develop chapter on hypothes.is
-rw-r--r-- | worlding/_hypothesis.qmd | 59 |
1 files changed, 58 insertions, 1 deletions
diff --git a/worlding/_hypothesis.qmd b/worlding/_hypothesis.qmd index 1618ccb..9068103 100644 --- a/worlding/_hypothesis.qmd +++ b/worlding/_hypothesis.qmd @@ -11,7 +11,7 @@ Programmet er blevet anvendt i læringssituationer, bl.a. @Kararo2019 til undersøgelser af ordforråd og forståelse af grafvisualiseringer. -# Hypothes.is i praksis +## Hypothes.is i praksis Programmet installeres enten som udvidelse til Chrome eller som bookmarklet til andre browsere. @@ -65,9 +65,66 @@ selvom den ikke længere henviser til et sted på hjemmesiden. Hypothes.is noter går derfor ikke tabt, medmindre de slettes af brugeren eller en moderator. +## FIXME + +Det operationelle princip for hypothes.is er kort sagt, +at enhver annotation er koblet op på et stykke tekst eller en side. +I et traditionelt tekstbehandlingsprogram som Microsoft Word +er det også muligt at henvise, eksempelvis ved direkte citation, +men det er i begrænset omfang, da der netop kun behandles tekst. +Når der oprettes en annotation i hypothes.is, +oprettes også metadata, som beskriver annotationens relation til hjemmesiden. +Koblingen mellem note og tekst er dermed gjort eksplicit, +i kontrast til traditionel tekstbehandling, +hvor koblingen kun kan udforskes i kraft af, +at den studerende forstår hvordan man læser en henvisning. + +## Hypothes.is og læring + +Brugeren kan kun interagere med Hypothes.is, +hvis de har noget at tage udgangspunkt i. +Det betyder omvendt, at alle hypothes.is noter, +som brugeren støder på, +er direkte relevante til de steder de forekommer. +Brugeren er derfor allerede afgrænset til et specifikt udsnit af verden, +modsat wikipedia, hvor sidespring kan føre hvor som helst. + +For at bruge hypothes.is er en internetforbindelse nødvendig. +Modsat traditionel tekstbehandling bruges hypothes.is ikke lokalt, +da den information, man nedfælder, lægges offentligt tilgængelig. +Brugerens computer bliver dermed et værktøj til at få adgang +til en fælles vidensbank, +og selve anvendelsen af værktøjet bliver en social handling. +Samtidig kan værktøjet kun bruges i relation til en konkret hjemmeside, +og brugeren indgår derfor i relation med sig selv, andre mennesker, og verden. +<!--er ikke selv tilfreds med formuleringen her--> + +Hvorfor ikke bare bruge almindelig tekstbehandling? +Hvordan er vores teknologi relevant for læring? Både positivt og negativ. +Hvordan påvirker hypothesis hvad du bliver motiveret og distraheret af i læringsprocessen? # FIXME REFERENCER +@Article{Kararo2019, + author = {Kararo, Matthew and {McCartney}, Melissa}, + journal = {{PLOS} Biology}, + title = {Annotated primary scientific literature: A pedagogical tool for undergraduate courses}, + year = {2019}, + issn = {1545-7885}, + month = jan, + number = {1}, + pages = {e3000103}, + volume = {17}, + doi = {10.1371/journal.pbio.3000103}, + file = {Full Text PDF:https\://journals.plos.org/plosbiology/article/file?id=10.1371/journal.pbio.3000103&type=printable:application/pdf}, + keywords = {Undergraduates, Instructors, Human learning, Education, Reflection, Literacy, Graduates, Universities}, + langid = {english}, + publisher = {Public Library of Science}, + shortjournal = {{PLOS} Biology}, + shorttitle = {Annotated primary scientific literature}, + url = {https://journals.plos.org/plosbiology/article?id=10.1371/journal.pbio.3000103}, + urldate = {2024-05-10}, +} @article{Kalir_2018, author = {Jeremiah H. Kalir and Jeremy Dean}, |