diff options
author | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-05-29 07:36:39 +0200 |
---|---|---|
committer | Jonas Smedegaard <dr@jones.dk> | 2024-06-04 17:35:42 +0200 |
commit | 9afb5e025455e190c0feaf911e31a56abfe381ab (patch) | |
tree | b38ecfe4f569aa4f81ef0c0640e357e8c911cfe6 | |
parent | 86e5d3591719a92d991c0bce67dfbd9a44a23915 (diff) |
move conclusions from outline and structure notes to report chapter
-rw-r--r-- | worlding/_outline.qmd | 32 | ||||
-rw-r--r-- | worlding/_perspectives.qmd | 39 | ||||
-rw-r--r-- | worlding/_struktur.qmd | 11 |
3 files changed, 39 insertions, 43 deletions
diff --git a/worlding/_outline.qmd b/worlding/_outline.qmd index 5673648..9546770 100644 --- a/worlding/_outline.qmd +++ b/worlding/_outline.qmd @@ -90,35 +90,3 @@ til kollaborativ læsning af @Schraube2024. ## Konklusion ## Perspektivering - -Empirisk undersøgelse af, -om det vi teoretisk påpeger som potentiale, -er muligt gennem praktiske undersøgelser at påvise -- -ekempelvis ved A-B tests. -Det er her vigtigt at udforme tests, -så der skelnes mellem den læring der undersøges, -og den forudgående læring om anvendelsen af de involverede teknikker. -Her er det ikke nok at afdække testpersonernes IT-færdigheder, -da potentialet i dybere læring ikke kun er knyttet til IT-faglig teknik -men også færdigheder i at praktisere verdeningsdialog. - -Hvis vi antager at der er hold i vores teoretisk indikerede potentiale, -så vil det være relevant at kigge på, -hvordan eksisterende studiemønstre mest hensigtsmæssigt kan styrkes -med denne nye viden. -Konkret kan skoler tilskyndes til skarpere kontekstualiseing af læringsmateriale -for at invitere, uden at presse, en mere spraglet læsning af dem. -Her vil det være oplagt for undervisere at bruge 5-stjernet data -til at tilskynde brug af åbne og dialog-orientede ressourcer. - -[@FIXME problemer med misforstået læring, med eller uden digitalisering: -generativ AI brugt til målrettet og dermed flad læring, -eller generativ AI brugt "spraglet" men planløst -og dermed blot som underholdning.] - -[@FIXME måske en solstrålehistorie om brug af generativ AI til spraglet læring -- -og så pointere at pointen ikke er generativ AI -men det at "danse din læring fremfor at sprinte den", -og at generativ AI derfor kun er tilrådeligt -hvis det er mere rentabelt samfundsmæssigt -at danse med kunstig intelligens end med hinanden.] diff --git a/worlding/_perspectives.qmd b/worlding/_perspectives.qmd index 955a18b..afc878f 100644 --- a/worlding/_perspectives.qmd +++ b/worlding/_perspectives.qmd @@ -9,6 +9,38 @@ om eksempelvis brug af fotokopieret fremfor semantisk opmærket læringsmaterial er gjort som en bevidst konstrueret øvelse med et læringsmæssigt formål. +Empirisk undersøgelse af, +om det vi teoretisk påpeger som potentiale, +er muligt gennem praktiske undersøgelser at påvise -- +ekempelvis ved A-B tests. +Det er her vigtigt at udforme tests, +så der skelnes mellem den læring der undersøges, +og den forudgående læring om anvendelsen af de involverede teknikker. +Her er det ikke nok at afdække testpersonernes IT-færdigheder, +da potentialet i dybere læring ikke kun er knyttet til IT-faglig teknik +men også færdigheder i at praktisere verdeningsdialog. + +Hvis vi antager at der er hold i vores teoretisk indikerede potentiale, +så vil det være relevant at kigge på, +hvordan eksisterende studiemønstre mest hensigtsmæssigt kan styrkes +med denne nye viden. +Konkret kan skoler tilskyndes til skarpere kontekstualiseing af læringsmateriale +for at invitere, uden at presse, en mere spraglet læsning af dem. +Her vil det være oplagt for undervisere at bruge 5-stjernet data +til at tilskynde brug af åbne og dialog-orientede ressourcer. + +[@FIXME problemer med misforstået læring, med eller uden digitalisering: +generativ AI brugt til målrettet og dermed flad læring, +eller generativ AI brugt "spraglet" men planløst +og dermed blot som underholdning.] + +[@FIXME måske en solstrålehistorie om brug af generativ AI til spraglet læring -- +og så pointere at pointen ikke er generativ AI +men det at "danse din læring fremfor at sprinte den", +og at generativ AI derfor kun er tilrådeligt +hvis det er mere rentabelt samfundsmæssigt +at danse med kunstig intelligens end med hinanden.] + ## Heterogene grupper af lærende Vi har undersøgt for og fundet styrker for indholdsmæssig læring @@ -19,6 +51,13 @@ hvilket dog samtidigt skaber øget udfordring, særligt anvendt i større heterogene grupper: FIXME +## Læringsfacilitering + +Det kunne være oplagt at undersøge +relevansen af *proaktiv stilladsering*, +introduceret i @Graf2021kap1, +anvendt også ved akademisk læring. + <!-- FIXME: noter fra tidl. grupper <!-- diff --git a/worlding/_struktur.qmd b/worlding/_struktur.qmd index b8662dc..9a980e5 100644 --- a/worlding/_struktur.qmd +++ b/worlding/_struktur.qmd @@ -159,14 +159,3 @@ og en diskussion mere bredt om, hvorvidt multimodalisering som affinitive bevægelser vurderes meningsfulde of relevante for akademisk læsning anskuet som en verdeningspraksis. - -# Konklusion - -# Perspektivering - -## Læringsfacilitering - -Det kunne være oplagt at undersøge -relevansen af *proaktiv stilladsering*, -introduceret i @Graf2021kap1, -anvendt også ved akademisk læring. |